יו"ר הפד: שוחחנו עם פייסבוק על המטבע הדיגיטלי שלה

ג'רום פאואל התייחס להכרזת פייסבוק על פרויקט ליברה, בשיחה עם עיתונאים בתום ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב • נגיד הבנק המרכזי של אנגליה הזהיר כי המטבע של פייסבוק יצטרך להיות "כפוף לסטנדרטים הגבוהים ביותר של רגולציה" • הסנאט האמריקאי קבע שימוע לפרויקט ליברה ב-16 ביולי

נגיד הפד, ג'רום פאואל/ צילום: רויטרס / Jonathan Ernst
נגיד הפד, ג'רום פאואל/ צילום: רויטרס / Jonathan Ernst

אתמול, בתום ישיבתה של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, קיים יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאואל, שיחה עם עיתונאים, ואמר, בין השאר, כי הבנק קיים שיחות עם מנהלי חברת פייסבוק בנוגע לפרויקט המטבע הדיגיטלי שעליו הכריזה השבוע, ליברה (Libra).

בשיחתו עם העיתונאים חזר פאואל על כך שהוא סבור כי המטבעות הקריפטוגרפיים נמצאים עדיין מרחק גדול מהשפעה על המדיניות המוניטרית. "פייסבוק קיימה סבבי שיחות עם רגולטורים ברחבי העולם, כולל הפדרל ריזרב, כדי לדון בתוכניותיה", אמר יו"ר הפד. "יש בתוכניות האלה יתרונות, אבל יש גם סיכונים שאנחנו מסתכלים עליהם, ואלה מהדהדים את ההצהרה שפרסם בעניין נגיד הבנק המרכזי של אנגליה".

על פי דיווח של העיתון הבריטי "פייננשל טיימס", שלשום אמר מארק קרני, נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, כי הוא פתוח לרעיונות חדשים בנוגע למטבע הליברה של פייסבוק, אבל הזהיר כי אימוץ המוני ייאלץ את המטבע "להיות כפוף לסטנדרטים הגבוהים ביותר של רגולציה". קרני ציין כי הוא רואה את התועלת הפוטנציאלית בליברה, במיוחד במדינות שבהן העברות כספים הן יקרות ואטיות.

מעתה והלאה, לדברי קרני, הבנק המרכזי של אנגליה ייתן תשומת לב מירבית לפרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, ויתאם מאמצים משותפים בעניין עם מדינות G7 (ארגון המדינות המתועשות), עם הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS), עם מועצת היציבות הפיננסית (Financial Stability Board) ועם קרן המטבע הבינלאומית (IMF). בסיכום דבריו ציין קרני כי המטבע של ליברה לא יושק עם "דלת פתוחה" מצד הרגולטורים.

ביקורת בקונגרס האמריקאי על פרויקט ליברה

אתמול, כפי שפורסם ב"גלובס", הותיר הבנק המרכזי של ארה"ב את הריבית לחודש יוני ללא שינוי, בשיעור של 2.5%. נוסף על כך, חברי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב אותתו אתמול בהודעתם על אפשרות להורדת הריבית בשנה הבאה. שמונה מתוך 17 חברי הוועדה אמרו כי הם מצפים להפחתות ריבית כבר השנה.

בתוך כך, ועדת הבנקאות של הסנאט האמריקאי קבעה אתמול שימוע לפרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, שייערך ב-16 ביולי. החלטת הסנאט באה בעקבות ביקורת שהעלו חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים בנוגע לפרויקט ליברה, שעליו הכריזה פייסבוק שלשום.

בעקבות הכרזת פייסבוק, דרש פטריק מק'הנרי, הנציג הרפובליקני הבכיר בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, לקיים שימוע לפרויקט. נוסף על כך, מקסין ווטרס מהמפלגה הדמוקרטית דרשה שפייסבוק תשעה את פיתוח המטבע הדיגיטלי שלה עד שבית הנבחרים יבחן את השלכות הפרויקט.

חודש לפני ההכרזה הרשמית על פרויקט ליברה, שעליה דיווחנו בהרחבה ב"גלובס", פנתה הוועדה לענייני בנקאות, דיור ועיור של הקונגרס במכתב פתוח למנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, ובו הציגה בפניו שאלות הנוגעות להיבטים של רגולציה ופרטיות בהקמתה של מערכת תשלומים דיגיטלית על ידי החברה.