ליצמן חושש מ"חריש 2": דורש הבטחה ממשלתית שהעיר שפיר תשווק לחרדים

סגן שר הבריאות פנה לראש הממשלה נתניהו ודרש "להקפיא כל מהלך שמתבצע כעת ביישוב שפיר" • מדובר בעיר עתידית שצפויה לקום לצד קריית גת • בעבר נטען שהעיר מיועדת לציבור החרדי, אלא שלליצמן נודע כי ברמ"י מתכננים לשווק את הקרקע למגזר הכללי

יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

ראשי המגזר החרדי חוששים שהעיר העתידית שפיר שמתוכננת להיבנות בסמוך לקריית גת תהפוך ל"חריש 2" ושתיועד לכלל הציבור. בימים אלה נערכים דיונים ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שבמידה רבה יכריעו את עתידה ואופייה של העיר שבמגזר החרדי רואים בה ישוב שמיועד למגזר החרדי בלבד. מידע שהגיע לאחרונה לכמה מראשי המגזר, הצביע על כך שברמ"י מתכננים את העיר ואת השיווק כך שיתאים לציבור הכללי.

"200 אלף דירות לחרדים"

על כן בימים האחרונים, כך נודע ל"גלובס", פנה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לראש הממשלה בנימין נתניהו, וביקש את התערבותו המיידית בנושא. "המגזר החרדי נמצא בחוסר עצום של דירות לזוגות צעירים המתחתנים שנה לאחר שנה ולרובם שאין הפרוטה בכיס. הם מתגוררים במחסנים ובחניות ללא אוויר ואור ובשטח של כ 20 מ"ר לדירה מקסימום, אין כאן המקום להרחיב ולתאר. המצוקה קשה ביותר יש שיאמרו שבעשור הקרוב יש לבנות 200,000 דירות! רק למגזר החרדי. המספר לא דמיוני" הדגיש ליצמן. בהמשך מכתבו כתב כי, "תכנון דירות למגזר החרדי שונה מהמגזר הכללי. לא רק כיורים נפרדים, אלא מרפסות סוכה, בניינים נמוכי קומות, מבני דת וחינוך". במכתבו הזכיר ליצמן שצוות המו"מ שפעל בכנסת ה-21, שכזכור פוזרה, הציע את איזור קריית גת מערב שם מתוכננת להיבנות עיר חדשה ובה עשרות אלפי דירות (ששמה הזמני שפיר. א"מ) כפתרון למצוקת הדיור של המגזר החרדי.

המיקום המתוכנן של העיר החדשה שפיר
 המיקום המתוכנן של העיר החדשה שפיר

"מדיווח שהגיע לידי עולה כי ממש בימים אלו ישנו הליך שלם של תכנון ושיווק הדירות בשפיר למגזר הכללי, מה שישים סיכה באותו בלון של הרעיון הנפלא הזה ויגרום לנזק בלתי הפיך לפתרון אליו מצפים בני המגזר לקבל מענה מיידי בשלב ראשוני ובהמשך עיר חרדית שתקרום עור וגידים ושמה שפיר", כתב ליצמן, שהוסיף, "אודה אם תנחה את הגורמים הממונים להקפיא כל מהלך שמתבצע כעת בישוב שפיר לתקופה נדרשת כדי לא לסכל את האופציה לתת לציבור החרדי את העיר שפיר".

ביקוש ל?200 אלף דירות
 ביקוש ל?200 אלף דירות

הרקע - אובדן העיר חריש

ברקע למכתבו של ליצמן נמצא האובדן שחש המגזר החרדי בנושא העיר חריש. בעשור הקודם העיר סומנה כפתרון האולטימטיבי לאוכלוסייה החרדית, כחלק ממהלך שאף הוביל שר הבינוי והשיכון בעבר אריאל אטיאס. אלא שלבסוף, התוכנית לא יצאה לפועל והעיר שווקה לציבור הכללי. מקום אחר שסומן כאלטרנטיבה לעיר חרדית הוא העיר כסיף, הסמוכה לערד, ואולם ההנהגה החרדית חלוקה בדעותיה לגבי המיקום, וגם הליכי התכנון שלה מתעכבים.

אלטרנטיבה שלישית שהוצגה לעיר חרדית היא העיר שפיר, שהומלצה כבר ב-2006 על ידי צוות שבדק את החלופות המומלצות להקמת עיר חרדית. מדובר כאמור על המרחב הפתוח שנמצא מעברו המערבי של כביש 40, בקרקעות של המושב עוזה, מול קריית גת. במהלך 2017 אף סיכם שר הפנים אריה דרעי עם יו"ר מטה הדיור לשעבר במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, על הקמת העיר.

במגעים הקואליציוניים, עלה הנושא על סדר היום כשבמפלגת יהדות התורה הציבו בפני נתניהו שתי דרישות כתנאי להצטרפות לקואליציה: סיוע ממשלתי באמצעות מענקי דיור לרוכשי דירות יד שנייה, בייחוד בפריפריה, ותכנון והקמת העיר שפיר, בה אמורות להבנות בשלב ראשון 11 אלף יחידות דיור ובשלבים מאוחרים יותר למעלה מ-40 אלף דירות.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר:" רמ"י מתעתדת לשווק את המתחם האמור לאחר שייחתם הסכם פיתוח וזאת ללא שום קשר להרכב האוכלוסייה שתתגורר בשכונה".