מדד הפחד עושה עלייה לבורסה בת"א: VTA35 יחל לפעול ב-15 ביולי

הכנסת המדד החדש היא חלק ממהלך להפיכתה של הבורסה לחברה למטרות רווח שבשליטת קרנות השקעה ולקראת הנפקת מניותיה למסחר • בבורסה מסבירים היום כי "VTA35 ישקף את סטיית התקן הגלומה באופציות על מדד ת"א 35, ל-30 הימים הבאים, במונחים שנתיים"

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

מדד הפחד, שבוחן את התנודתיות הגלומה בשערי האופציות על מדד המניות ומנסה לשקף למשקיעים את מידת האי-ודאות הטמונה בשווקים ברגע נתון, יגיע לבורסה בת"א ב-15 ביולי. זאת, כשמונה חודשים לאחר שהבורסה לניירות ערך גילתה כי היא מבקשת לייבא מוול סטריט את מדד הפחד - מדד הוויקס (VIX).

המדד החדש יפעל על מדד ת"א 35, המדד המוביל בת"א, וייקרא VTA35. בבורסה מסבירים היום כי "מדד VTA35 ישקף את סטיית התקן הגלומה באופציות על מדד ת"א 35, ל-30 הימים הבאים, במונחים שנתיים. ערכי המדד ייצגו את סטיית התקן הגלומה באחוזים (כך למשל, 15 נקודות - 15%)". עוד הם מוסיפים כי "בחישוב המדד לא ישתתפו אופציות עם טווח לפקיעה של פחות מיום אחד, זאת כדי להימנע מעיוותים אפשריים בתוצאות החישוב".

מדד הפחד התל אביבי יוכל להיות נכס בסיס לנגזרים, והוא יחושב ויפורסם בכל יום מסחר ובאופן רציף. המדד יחושב על בסיס מחירי קנייה ומכירה של שתי אופציות Call ושתי אופציות Put "סביב הכסף", מתוך שתי סדרות האופציות הקרובות ל-30 יום לפקיעה. בבורסה הבהירו בעבר כי "המדד יחושב ויפורסם ברציפות, מדי 15 שניות, החל מתחילת המסחר הרציף בשוק המניות ועד תום המסחר בנגזרים".

המטרה: הרחבת מגוון פעילות הבורסה

המהלך האמור קורה כחלק מההליך של הפיכת הבורסה לחברה למטרות רווח שבשליטת קרנות השקעה ולקראת הנפקת מניותיה למסחר. השקת מדד הפחד החלה לקרום עוד וגידים עוד בטרם שינוי מבנה הבעלות ואופי הבורסה, כחלק מהתוכנית האסטרטגית שהבורסה הציגה באפריל 2017, תחת המנכ"ל איתי בן זאב. מטרת התוכנית, ומדד הפחד בתוכה, היא להרחיב את מגוון פעילויותיה של הבורסה ולהרחיב את היצע המוצרים שלה.

מדד הפחד בוחן כאמור את התנודתיות הגלומה בשערי האופציות על מדד המניות, והוא מתבסס על כך שהתנודתיות של שערי המניות עולה באופן משמעותי בתקופות של משברים. התנודתיות מודדת למעשה את האי-ודאות שמייחסים המשקיעים לשערי המניות בשוק, ומהווה איתות לגבי שערי המניות העתידיים. מדד ה-VIX הושק על-ידי בורסת האופציות בשיקגו בשנת 1993, ולאחר עשור לקיומו הוחלף נכס הבסיס שלו למדד ה-S&P 500. מעמדו של מדד הפחד בוול סטריט התחזק והתבסס במיוחד בעקבות המשבר הגדול של שנת 2008.

בבורסה מציינים היום כי "עם השקת מדד VTA35 הבורסה מיישרת קו עם בורסות נגזרים מובילות להן יש מדדי תנודתיות, דוגמת: VIX ("מדד הפחד") בבורסת CBOE ,VSTOXX בבורסת VFTSE, מדד EUREX בבורסת Euronext ואחרים".