תקרית במפרץ הפרסי: "איראן ניסתה ללכוד מכלית נפט בריטית - ונכשלה"

עפ"י דיווח ב-CNN, חמש ספינות של משמרות המהפכה קראו למכלית לסטות ממסלולה ולעצור במים הטריטוריאליים של איראן • ספינת מלחמה בריטית שליוותה את המכלית כיוונה בתגובה את נשקיה לעבר הכוחות האיראניים, ואלה נסוגו • בשבוע שעבר תפסה בריטניה מכלית איראנית בגיברלטר

מכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס, Tim Chong
מכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס, Tim Chong

חמש ספינות חמושות של משמרות המהפכה של איראן ניסו אתמול ללא הצלחה לתפוס מכלית נפט בריטית במפרץ הפרסי - כך דווח הלילה (ה') ברשת CNN. זאת, לאחר תפיסת המכלית האיראנית בגיברלטר על ידי בריטניה בשבוע שעבר. נשיא איראן חסן רוחאני הזהיר אתמול כי בריטניה "תצפה בהשלכות" של תפיסת המכלית האיראנית בגיברלטר.

על פי הדיווח, שהתבסס על דבריהם של שני גורמים אמריקאיים רשמיים המעורים בפרטים, המכלית הבריטית הפליגה אל מחוץ למפרץ הפרסי וחצתה את מיצרי הורמוז כשנתקלה בספינות האיראניות. הכוחות האיראנים קראו למכלית לשנות את המסלול ולעצור במים הטריטוריאלים האיראניים.

בעקבות זאת, כיוונה ספינת מלחמה של הצי הבריטי, אשר ליוותה את המכלית, את תותחיה אל הכוחות האיראנים ודרשה מהם להתרחק - וכן הם אכן עשו. מטוס של חיל האוויר האמריקאי, שריחף מעל האזור, תיעד בווידאו את ההתרחשות.

כוחות נחתים בריטיים השתלטו על הספינה "גרייס 1" לחופי גיברלטר ביום חמישי האחרון בטענה שהיא הייתה בדרכה לסוריה בהפרה של הסנקציות שהוטלו על משטרו של בשאר אסד. טהראן מכחישה זאת ודורשת את שחרורה המידי של המכלית, וביום שישי איים בכיר במשמרות המהפכה להשתלט על ספינה בריטית כנקמה.

התקרית מצטרפת לשורת אירועים ביטחוניים אחרים במפרץ בחודשיים האחרונים, בראשם הפלת המל"ט האמריקאי בידי איראן. אתמול מפקד צבא ארצות-הברית, גנרל ג'וזף דנפורד, כי וושינגטון רוצה לגבש קואליציה בינלאומית כדי לשמור על ביטחון נתיבי השיט לחופי איראן ותימן, המשמשים דרכי מסחר חשובות. זאת אחרי תקיפת מכליות הנפט במפרץ בחודשיים האחרונים, שלפי ארצות-הברית בוצעו בידי איראן. טהראן מכחישה זאת.

הגנרל, שפירט את התכנית אחרי פגישה עם שר ההגנה בפועל מארק אספר ושר החוץ מייק פומפאו, אמר כי ארצות-הברית דנה על כך עם כמה מדינות שלהן יש "רצון פוליטי" לתמוך בתכנית. לדבריו, ארצות-הברית תספק ספינות פיקוד ובקרה ותוביל את מאמצי המודיעין. עם זאת, המטרה היא שמדינות אחרות יספקו כלי שיט שיקיימו סיורים באזור וילוו ספינות מסחר הנושאות את דגליהן.

מצרי הורמוז ומצרי באב אל-מנדב הם בעלי חשיבות אסטרטגית גדולה, והם שער הכניסה מהאוקיינוס אל המפרץ הפרסי ואל הים האדום. בכל יום עוברים ארבע מיליון חביות נפט דרך מצרי באב אל-מנדב שלחופי תימן אל שאר חלקי העולם. איראן איימה בכמה מקרים לסגור את מצרי הורמוז אם ארצות-הברית תצליח למנוע ממנה לייצא נפט לחלוטין, במסגרת קמפיין הלחץ שלה על טהראן אחרי פרישתה מהסכם הגרעין בשנה שעברה בהחלטתו של הנשיא דונלד טראמפ.