הבורסה רחוקה מלממש את הפוטנציאל: מחזור שפל של 315 מיליון שקל בת"א אתמול

מחזורי המסחר הגדולים ביותר למניה בודדת עמדו אתמול על פחות מ-10 מיליון שקל בכל אחת משתי מניות הבנקים הגדולים – לאומי והפועלים • יתר מניות ת"א 35 ריכזו מחזורי מסחר של מיליוני שקלים בודדים כל אחת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

טיוטת התשקיף שפרסמה אתמול הבורסה בת"א לקראת הצעת מכר מתוכננת של כשליש ממניותיה, חשפה כי פעילותה אינה מגרדת אפילו 10% מהיקף הפעילות הפוטנציאלי שהיא יכולה לספק למשקיעים, עם יכולת תפעול מיידית "של עד 100 מיליון פקודות ליום בכל אחד מהשווקים שבהם פעילה החברה".

אלא שמחזור המסחר הנמוך שנרשם אתמול, עם פתיחת שבוע המסחר בזירה המקומית, מעיד על העניין הזעום שמעורר המסחר בבורסה בקרב המשקיעים הגדולים והמוסדיים - שהשוק המקומי "קטן" על היקף הפעילות שלהם, והם חוששים מ"מלכודת הנזילות" הטמונה בו. על רקע זה קשה לראות כיצד תצליח הבורסה לגשר על המרחק העצום שבינה לבין הגשמת הפוטנציאל האמור.   

במה שמאפיין את ימי ראשון כדבר שבשגרה, גם אתמול נרשם מחזור מסחר דליל למדי, שהסתכם בכ-315 מיליון שקל בלבד - רמת השפל השנייה בהיקפה מתחילת 2019, שנמוכה ממנה השנה נרשמה רק באחד מימי ראשון במהלך חודש אפריל, בחופשת הפסח - המתאפיינת גם היא בדרך כלל במחזורי מסחר קטנים מהרגיל.

מפילוח הנתונים שמציגה הבורסה עולה, כי מחזורי המסחר הגדולים ביותר אתמול למניה בודדת עמדו על פחות מ-10 מיליון שקל בכל אחת משתי מניות הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים, ובהתאם, גם יתר מניות מדד הדגל - ת"א 35, ריכזו מחזורי מסחר של כמה מיליוני שקלים בודדים כל אחת. כמגמה, מחזורי המסחר בימי ראשון ממשיכים להתכווץ, ועומדים מתחילת השנה על ממוצע של כחצי מיליארד שקל בלבד.

מחזורי המסחר בבורסה
 מחזורי המסחר בבורסה

שחיקת מחזורים גם ביתר השבוע

המגמה השלילית המאפיינת את מחזורי המסחר בבורסה המקומית נרשמת גם ביתר ימי השבוע. בבורסה ערים לכך, וחלק ניכר מהתוכנית האסטרטגית של הבורסה, שנוסחה עוד בשנת 2017, עוסקת בדרכים להגדלת המחזור בתל אביב, בין היתר באמצעות הגדלת מספר החברות הנסחרות בבורסה והכנסת חברי בורסה חדשים.

סוגיה זו מתקשרת גם להנפקה הראשונית הנרקמת של הבורסה, שבימים אלה נמצאת ברוד-שואו לקראת הצעת מכר של כ-32% ממניותיה, לפי שווי מבוקש של 700 מיליון שקל. את ההנפקה מוביל בנק ההשקעות הזר ג'פריס.

מנתוני הבורסה לסיכום המחצית הראשונה של השנה, שפורסמו באחרונה, עולה כי בתקופה זו נשחק ממוצע מחזור המסחר היומי בכ-14% ל-1.2 מיליארד שקל (מניות כולל קרנות סל), לעומת ממוצע יומי של 1.4 מיליארד שקל שנרשם בסיכום שנת 2018 כולה. הממוצע היומי בנטרול קרנות סל במחצית השנה הראשונה נשחק בכ-12% לכ-1 מיליארד שקל, לעומת קצת יותר מ-1.1 מיליארד שקל ב-2018 כולה.

בתוך כך, היום אמור היה להתווסף לבורסה מכשיר פיננסי חדש: "מדד הפחד". ואולם, הבורסה הודיעה הבוקר כי "עקב תקלה טכנית, תחילת החישוב והפרסום של מדד VTA35 תידחה למחר". המדד מייצג את רמת התנודתיות הגלומה באופציות על מדד ת"א 35, הנסחרות בבורסה.