מה יש לבנק ישראל נגד עצמאים?

קמפיין ההסברה של הבנק פוגע בעצמאים. ולמה בעו"ד הם דווקא מפחדים לגעת?

חיים הכט / צילום: עודד קרני
חיים הכט / צילום: עודד קרני

טובי המוחות בבנק ישראל שברו את הראש, איך להסביר לציבור את "חוק המזומן" המסובך והשנוי במחלוקת. הפתרון הגאוני היה למצוא שעיר לעזאזל, כזה שמכאיב לאזרחים בגוף ובכיס, מעורר סלידה ודעות קדומות, והרי אין ליהוק מתאים יותר מרופאי שיניים.

לשכת הפרסום הממשלתית זימנה לאתר הצילומים את סנשיין, הלא הוא חיים הכט, המבקר במרפאה בעלת השם הדו-משמעי "שן ועין". כלומר, כאן דופקים אותך - וכדי להוסיף שנינות על חידוד, הוא מספר שמנהל המרפאה "הוא דוקטור שקושרים לו כתרים רבים". קורע.

הכט מראה איך הדוקטור הנכלולי מבקש מהפציינטית המצודדת לרשום לו צ'ק פתוח על סך 7,000 שקל, כדי, כביכול, לגלגל אותו, או להעלים הכנסה, או פשוט לעבור על חוק המזומן. במילים אחרות, אומר לנו בנק ישראל, רופאי השיניים הם גנבים ועבריינים פוטנציאלים.

למנהלים של בנק ישראל, שרובם לא יצרו מעולם הכנסה לבד, יזמו, לקחו הלוואה גדולה מהבנק כדי להקים עסק, סיכנו את עצמם ואת משפחתם ונלחמו על פרנסתם, כי הם עובדי ציבור שמקבלים משכורת פיקס ופנסיה תקציבית כמו שעון. אבל יש להם את העוז להריץ דאחקות על אלה שבזכותם אפשר לשלם להם את משכורות העתק שהם מקבלים.

לאנשים שמככבים בדו"חות חריגות השכר שוב ושוב, אין בושה או כבוד מינימלי לאלה שעובדים עבודת כפיים ומשלמים להם אתה החריגות האלה, כי מישהו צריך לשלם מחצית מהכנסותיו מסים כדי לקיים פקידות.

אז הפעם הקורבנות הם רופאי השיניים, שנפגעו עד עמקי נשמתם מהתדמית העבריינית שבנק ישראל מדביק להם, בפעם הקודמת היו אלה השיפוצניקים מעלימי המס. מעניין למה הקמפיינרים המבריקים של לפ"מ לא רכבו על גבם של עורכי הדין, למשל, שגם אותם הציבור לא ממש מחבב. אפשר להניח שלאף אחד שם לא היה חשק לחטוף תביעה עסיסית, אז בחרו בחוליה חלשה, או ברוח הפרסומת המבודחת "בשן סדוקה" וקדחו בה בלי זריקת הרדמה או גז צחוק.

הכי קל להיות חזק על חלשים ולהפוך כל עצמאי לגנב בפוטנציה. אבל חס וחלילה להתנפל על מנהלי בנקים, כמו שעשה הפעיל החברתי ברק כהן. בנקים הם היכל קדושה ובנקאים הם מורמים מעם, ואילו אנשי בנק ישראל, הם בכלל בטופ של הטופ, שהרי הם מקריבים את עצמם וטובתם למען המולדת ועבור משכורות נאות מאוד, כאמור.

אני מקווה שנגיד בנק ישראל, פרו' אמיר ירון, יתעשת ויורה באופן מיידי להוריד הסרטון המבייש הזה, בעיקר אותו, ובמקום להשקיע מאמצים להסביר את חוק המזומן המסובך והלא אפוי הזה לאזרחים, יקדיש את זמנו בשכנוע של המחוקקים להפוך אותו למשהו שהציבור יוכל לעמוד בו, כדי לא להפוך לעבריין מועד כמו הדוקטור.