"לפעול במהירות": הסגנים של פאואל מדברים על הורדה אגרסיבית של הריבית

נשיא הפד של ניו יורק, ג'ון וויליאמס, אמר כי יש להקדים תרופה למכה ולחתוך הריבית • למרות שדבריו התבססו על מחקרים ולא על ישיבת הפד האחרונה, למשקיעים זה הספיק כדי לחמם מנועים לקראת שיאים חדשים • אחרי וויליאמס, סגנו של פאואל, קלרידה, הוסיף רמז למדורה, ועלו הסיכויים להורדת ריבית כפולה

השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

כאשר נשיא הפד של ניו יורק, ג'ון וויליאמס, אמר אתמול כי על הפד "לפעול במהירות" ולהוריד ריבית כצעד מונע מפני אסון המשקיעים פרשו את הדברים כעוד רמז לכיוון הורדת הריבית. עם זאת, הבוקר הובהר כי הוא לא אמר את הדברים בהתבסס על ישיבת הפד האחרונה, אלא על פי מחקרים בשוק. אבל לשוק זה הספיק כדי לחמם מנועים כבר אתמול, ולקרב את המדדים בוול סטריט פעם נוספת לכיוון השיא לאחר רצף ירידות של יומיים, ולהקפיץ את המדדים באסיה בכ-2% הבוקר.

וויליאמס אמר כי קובעי המדיניות צריכים להקדים ולספק תמריצים לשוק על מנת להתמודד עם האינפלציה הנמוכה, ולא לחכות לאסון כלכלי שיתפתח. "עדיף להתמודד עם זריקה שתכאיב בטווח הקצר מאשר לקחת את הסיכון למחלה מאוחר יותר", ציין וויליאמס.

עם זאת, דבריו הסתמכו על מחקרים אקדמיים של 20 שנה, ולא על הפוטנציאל לפעולה המסתמן בישיבת חברי ועדת השוק הפתוח של הפד הקרובה, כך לפחות הסביר דובר נשיא הפד של ניו יורק. אמנם וויליאמס אמר את הדברים במסגרת המפגש השנתי של האגודה למחקר של הבנקים המרכזיים בארה"ב, אך בכל זאת המשקיעים זכו להציץ בהלך הרוח של אחד האנשים הבכירים בוועדת השוק הפתוח.

בימים בהם המדדים נסחרים בהססנות סביב רמת השיא, כל טריגר יכול הצית גל מכירות או רכישות, ולמשקיעים בשוק זה הספיק אתמול לשמוע את מוצא פיו של מי שיש לו משקל לא קטן בקרב חברי הוועדה של הפד. וויליאמס הוא אחד הסגנים הבכירים של ג'יי פאואל, יו"ר הפד, יחד עם ריצ'רד קלרידה, סגן היושב ראש, מה שהופך אותו לרב השפעה בקרב מועצת המנהלים של הבנק המרכזי של ארה"ב. נראה כי השימוש במילה "אסון" הצליחה לעורר תחושת בהילות, לצד הציפייה כי חברי הפד מבינים מה צריך לעשות, כפי שהשוק מגלם, ולהפחית את הריבית. אבל עכשיו המנה הכפולה של הורדת הריבית ב-50 נקודות חוזרת לכותרות בגלל דבריו של וויליאמס.

לאחר התבטאות זו, גם קלרידה חיזק את הקו, כשאמר: "לא צריך לחכות שיקרה משהו גרוע כדי להוריד ריבית באופן אגרסיבי".

עוד קודם לדבריו של וויליאמס השוק גילם הורדת ריבית בהודעה הקרובה באופן מלא, אך נתן סיכוי נמוך יחסית להורדת ריבית כפולה, וזו ירדה מהשולחן לאחר דוח התעסוקה החזק שפורסם בארה"ב. כעת התמונה משתנה במעט. הסיכוי להורדת ריבית ב-50 נקודות בסיס קפץ אמש על רקע הדברים ל-59%, לפי CME. קודם לדבריו, הסיכויים עמדו על 30%-20%. ובכל זאת, לא סביר כי יו"ר הפד, שעד לא מזמן היה עסוק בלהוריד את טראמפ מהעורף, ייתן לשווקים, ולנשיא, את התענוג שמספקת מנה כפולה של הסם שממריץ את השווקים.

במקביל, הזהב, שנחשב לחוף מבטחים בעתות משבר, זינק מעל ל-1,450 דולרים לאונקייה לרמה הגבוהה מאז ה-10 למאי של 2013, תשואות האג"ח הממשלתיות איבדו גובה והמדדים קפצו. הדולר אינדקס מתחזק מעל ל-87 נקודות, ובשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על המשך העליות, אם כי ההססנות בשוק מורגשת בהמתנה לפגישה של חברי ועדת השוק הפתוח ב-30 ביולי ובעיקר לתוואי הריבית.