דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

רשת 13 משנה את אופן התשלום למפיקים: "כסף רק תמורת קלטת לשידור"

ל"גלובס" נודע כי הערוץ הודיע לחברות ההפקה עמן הוא עובד כי יפסיק לשלם "אבני-דרך לתוכניות", והחברות יקבלו תשלום רק בסוף ההליך • גורמים בענף: "אי-הבנה בסיסית של שוק הטלוויזיה המקומי" • רשת: "כל מהלך עם המפיקים נעשה בתיאום ובהסכמה"

משתתפי "הישרדות VIP" / צילום: משה נחומוביץ
משתתפי "הישרדות VIP" / צילום: משה נחומוביץ

רשת 13 פועלת לשנות את מבנה התשלומים שלה עבור התוכן המשודר אצלה: ל"גלובס" נודע כי הערוץ הודיע לחברות ההפקה עמן הוא עובד כי יפסיק לשלם מעתה "אבני-דרך לתוכניות", וחברות ההפקה יקבלו תשלום רק כשתימסר קלטת לשידור. המשמעות היא שרשת מבקשת להשית את כל עלויות ייצור התוכן על המפיקים.

את המהלך מוביל סמנכ"ל הכספים הנכנס של רשת, יוחאי בניטה. בניטה, שמגיע מהעולם המסחרי ולא מתוך תעשיית התוכן, נפגש לאחרונה עם חלק מהמפיקים ובישר להם על הכוונה, תוך מתן "חבילת פיצוי" בדמות העמקת המחויבות של רשת לייצר תוכן באמצעות מפיקים שיקבלו עליהם את המתווה החדש.

הערוצים המסחריים מחויבים על-פי חוק להוציא 60% מההפקות לגורמים חיצוניים. נזכיר כי יצירת תוכנית טלוויזיה - משלב הרעיון והתסריט עד גמר הצילומים והעריכה - היא מהלך שמתפרש על חודשים ארוכים, לעתים רבות אף שנים. מאחר שמדובר בהשקעות כספיות גבוהות, מתווה התשלומים המקובל בשוק מתבצע בצורת "אבני-דרך": מזמין התוכן משלם באופן הדרגתי (פעימות) את התשלום לפי שלבים שנקבעים מראש.

עד עתה פעלה שיטה זאת באופן גורף אצל כל גופי התוכן בטלוויזיה: רשת וקשת כערוצים מסחריים והוט ו-yes כפלטפורמות משדרות. עתה, כאמור, רשת 13 מבקשת לשנות סדרי בראשית ולהשית את כל עלות ייצור התוכן עד שלב השידור על המפיקים שעובדים איתה.

יכולת המיקוח של המפיקים פוחתת 

בשוק עם מיעוט שחקנים, התלותי בדרך-כלל בגופי השידור הגדולים, איש איננו ממהר להתנגח ברשת 13 באופן פומבי, אך שלא לייחוס המפיקים מביעים זעם רב על המהלך שמנסה הערוץ להוביל, מבהירים כי אין סיכוי שהוא יצא לפועל, וטוענים כי עצם הניסיון משקף אי-הבנה בסיסית של שוק הטלוויזיה המקומי. לטענת המפיקים, השיטה של רשת תהפוך חברות הפקה לגופי מימון שנדרשים להסתכן בהשקעות של מיליוני שקלים, באופן שרק מפיקים ספורים בעלי כיסים עמוקים במיוחד יוכלו לקחת בו חלק.

עוד אומרים ל"גלובס" מפיקים כי כשהתעשייה ממילא במצב קשה בגלל צמצומים בהפקות, המתווה החדש עלול לדרדר אותה למצב חמור אף יותר.

"המפיקים בישראל צריכים לממן איש עשיר כמו לן בלווטניק?", שואל שלא לייחוס מפיק בכיר. "זה תוכן שנעשה עבור רשת. איזו סיבה יש שהמפיקים יממנו אותו? כשאדם פרטי הולך לקנות דירה, הוא משלם לקבלן רק כשהוא מקבל מפתח? תוכן הוא מוצר יקר, שנוצר על פני זמן, ולכן הגיוני שהוא ישתתף בעלויות היצירה. במקרה של השוק הישראלי זה גם הכרחי", אומר הבכיר.

עם זאת, יש המאמינים כי לחלק מהמפיקים לא תהיה ברירה, והם ייאלצו ליישר קו עם הדרישות של רשת 13 - בעיקר חברות הפקה שחלק ניכר מהפעילות שלהן הוא ייצור תוכן לערוץ. כאמור, בשוק שהולך ומתכווץ, יכולת המיקוח של המפיקים מול יצרן תוכן פוחתת.

"ריבית שמתאימה לשוק האפור"

מודל התשלומים שמבקשת רשת 13 לאמץ סותר לכאורה מהלכים קודמים שהובילה ההנהלה בימים שלאחר המיזוג בין רשת עם ערוץ עשר. מי שהופקד על ניהול הערוץ הממוזג אז הייתה הנהלת ערוץ עשר, שפעלה לשרש חלק מדפוסי ההתנהלות שהיו נהוגים ברשת במתכונתה הקודמת ושהפכו חלק מהגורמים מולם עבד הערוץ לגופי מימון.

המהלך הבולט ביותר נעשה מול משרדי הפרסום וחברות המדיה - שעד המיזוג היה להם משקל כבד ביכולת התזרימית של רשת. המשרדים עשו עסקאות קנייה מראש עם רשת, במסגרתן רכשו זמן אוויר, עליו שילמו מחיר ששיקף הנחות של עשרות אחוזים או ריבית שיש שהגדירו אותה כ"מתאימה לשוק האפור".

למעשה, לשיטה זו, כמו גם לעסקאות שעשו מול מיעוט מהמפיקים שלקחו על עצמם עלויות מימון תוכניות, היה חלק בטשטוש הכלכלי של רשת בימים שלפני המיזוג ובזמן שלקח להבין כמה קשה מצבה הכלכלי של רשת. ההנהלה החדשה-ישנה נמנעה במכוון מביצוע עסקאות מימון מול חברות המדיה, למרות שהמהלך הכניס את רשת למצוקה תזרימית קשה לאורך חודשים. עתה נראה כי לפחות חלק מהמימון שהגיע ממשרדי הפרסום יגיע מחברות ההפקה.

מרשת 13 נמסר בתגובה: "בהמשך לתהליכי המיזוג, רשת 13 עסקה בחודשים האחרונים בבדיקתם של כלל החוזים הקיימים לחברה עם ספקים חיצוניים, שהם גם שותפים לדרך ולעשייה. השיחות מול המפיקים לעולם לא כללו מהלכים חד-צדדיים, נהפוך הוא - שיתוף-הפעולה בין רשת 13 לבין המפיקים הוא הדוק ומלא. בנוסף לתשלום בגין ההפקות, רשת 13 נותנת למפיקים את זכויות ההפצה והמכירה הגדולות ביותר מכלל גופי השידור. כל מהלך עם המפיקים כשותפים אסטרטגיים שלנו נעשה בתיאום ובהסכמה מלאים תוך מתן אופק ארוך-טווח לשיתוף-פעולה זה, ממנו צפויים ליהנות הן המפיקים, הן רשת 13 והן הצופים. אנו שמחים שעם חלק מהשותפים האסטרטגיים שלנו כבר הגענו להסכמות ולהבנות שמטיבות לשני הצדדים". 

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות