אפל במגעים מתקדמים לרכוש מאינטל פעילות שבבים לסמארטפון

העסקה, שנאמדת בכמיליארד דולר וייתכן שתושג כבר בשבוע הבא, תספק ליצרנית האייפון גישה לפעילות הפיתוח של אינטל ועשויה לחסוך לה שנים של עבודה • זאת לאחר שהמו"מ בין שתי הענקיות קרס לפני כמה חודשים, כשאפל חתמה על חוזה עם קוואלקום

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס, Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס, Thomas Peter

חברת אפל  מנהלת משא-ומתן מתקדם עם חברת אינטל  לרכישת פעילות השבבים למודמים של סמארטפונים שלה, כך על-פי מקורות יודעי דבר. מהלך זה יקדם מאוד את מאמציה של יצרנית האייפון לקחת לידיה את השליטה בפיתוח הרכיבים הקריטיים שמפעילים את מכשיריה.

העסקה, שתכלול גם את תיק הפטנטים ואת העובדים, נאמדת במיליארד דולר או יותר, וייתכן שתושג כבר בשבוע הבא, לדברי המקורות, בהנחה שהמשא-ומתן לא יקרוס.

למרות שמחיר הרכישה הפוטנציאלית הוא סכום זעיר לחברות ששוויין נאמד במאות מיליוני דולרים, עדיין מדובר בעסקה חשובה מהבחינה האסטרטגית והפיננסית.

העסקה תעניק לאפל גישה לעבודת הפיתוח ולעובדים המיומנים שמאחורי מאמציה ארוכי-השנים של אינטל לפתח שבבי מודם לדור הבא והקריטי של טכנולוגיה אלחוטית הידועה כ-5G, מה שעשוי לחסוך לאפל שנים של עבודות פיתוח. אפל מנסה לפתח שבבים שיבדלו עוד יותר את מכשיריה, לנוכח הקיפאון במכירות הסמארטפונים ברחבי העולם שפגע בפעילות האייפון - מקור הרווח העיקרי של החברה. אפל שכרה מהנדסים, כולל כמה מהנדסים מאינטל, והכריזה על תוכנית להקמת משרד ל-1,200 עובדים בסן דייגו.

מבחינתה של אינטל, העסקה תאפשר לה להסיר יחידה שמעיקה על השורה התחתונה שלה: פעילות הסמארטפון מפסידה כמיליון דולר בשנה, על-פי מקור שמתמצא בביצועיה, ובאופן כללי לא הצליחה לעמוד בציפיות. למרות היציאה מפעילות הסמארטפונים, מתכננת אינטל להמשיך בעבודה על טכנולוגיית 5G עבור מכשירים מחוברים אחרים.

אינטל ואפל מנהלות מגעים מקוטעים במשך כשנה. המשא-ומתן קרס כשאפל חתמה על חוזה אספקת מודמים רב-שנתי עם יריבתה של אינטל, קוואלקום, כפי שדיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" באפריל.

אינטל החלה לערוך חיפושים נרחבים יותר אחר ספקיות, וקיבלה הבעות עניין מכמה חברות, אך המשא-ומתן עם אפל - שנחשבה במשך זמן רב לרוכשת הסבירה ביותר - התחדש במהרה.

בהמשך, הכריזה אינטל שהיא נוטשת את פעילות פיתוח המודמים לסמארטפונים שפועלים בטכנולוגיית G5 - מאמץ שבו היא השקיעה עשר שנות עבודה ומיליארדי דולרים - וזאת בגלל שאינה מזהה שום מסלול ברור לרווחיות. אינטל רכשה את פעילות המודמים שלה ב-2011 מיצרנית השבבים אינפינאון תמורת 1.4 מיליארד דולר.

כשבוב סוואן התמנה למנכ"ל אינטל בינואר, העריכו אנליסטים שגברו הסיכויים לעסקה כיוון שהתמקדותו בניקוי אינטל תצריך התייחסות להפסדי פעילות המודמים.