עילדב מצטרפת לטרנד החוץ-בנקאי: רוכשת 25% מחברת מלרן המספקת אשראי לעסקים במגזר הערבי

עילדב תשקיע במניות מלרן, שנמצאת בשליטת ריאן מואנד, 21 מיליון שקל, נוסף על מתן הלוואה של 17 מיליון שקל • בהמשך מתוכננת הנפקה של מלרן בבורסה

אשראי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אשראי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

כחצי שנה אחרי שנפרדה מהשקעתה בפעילות מתחמי הטרמפולינות והשעשועים איי-ג'אמפ (iJump), נכנסת חברת עילדב  השקעות כעת להשקעה בענף הצומח של אשראי חוץ-בנקאי, ומעוניינת להנפיק פעילות זו בהמשך.

החברה, שנמצאת בשליטת היו"ר רוני שטרנבך, עדכנה הבוקר (ג') כי חתמה על הסכם לרכישת נתח של 25% ממניות חברת מלרן הפרטית, באמצעות הקצאה פרטית, תמורת 21 מיליון שקל, נוסף על מתן הלוואה של 17 מיליון שקל.

לפי עילדב, מלרן, שנמצאת בשליטת ריאן מואנד, התחילה לפעול ב-2008, ופעילותה מתמקדת "במיוחד במתן אשראי לעסקים במגזר הערבי (B2B), בעיקר באמצעות מסחר בממסרים דחויים". מסחר בממסרים דחויים הוא עסקת המרה, שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

בעילדב מציינים כי "במסגרת הסכם ההשקעה, מלרן התחייבה לעשות, ומואנד התחייב להפעיל את כל אמצעי השליטה שלו במלרן, כך שמלרן תעשה את מיטב המאמצים (Best Efforts) על מנת להשלים גיוס חוב או הון בדרך של הנפקה של איגרות חוב או מניות של מלרן במהירות האפשרית".

הלוואה בריבית שנתית של 6%-7%

בעילדב מציינים כי התמורה בעסקה תינתן בשני מועדים: 10 מיליון שקל בסמוך למועד החתימה על העסקה, ו-11 מיליון שקל אחרי פרסום דוחותיה הכספיים של מלרן למחצית השנה, ובתנאי שתציג בהם הון עצמי של 30 מיליון שקל. סכום התמורה יוענק למלרן כהלוואה המירה למניות המוקצות, ויתרתה תישא ריבית שנתית קבועה של 3.9% ותיפרע בתשלום אחד, או לחלופין תומר למניות.

לגבי חלק ההלוואה, מציינים בעילדב כי זו תישא ריבית שנתית קבועה בטווח של 6%-7% ותיפרע בתשלום אחד (Bullet), שנתיים ממועד השלמת העסקה, או עם השלמת הנפקה בהיקף של לפחות 30 מיליון שקל. כל זאת, בכפוף להשלמת העסקה, הדורשת התקיימות כמה תנאים, ובהם האישורים הנדרשים ממשרד האוצר (רשות שוק ההון) וממשרד הכלכלה (הממונה על התחרות).

בעילדב מציינים כי נוסף על ממסרים דחויים, מלרן עוסקת גם בהעמדת הלוואות ללקוחות לצורך מימון השקעות בנדל"ן, ומעמידה אשראי לצורך מימון רכישת כלים וציוד כבד, משאיות וכלי עבודה. לפי עילדב, מטרת עסקאות המסחר בממסרים דחויים (ניכיון המחאות) "היא שיפור תזרים המזומנים של הלקוחות, באופן המאפשר להם, בין היתר, לעמוד בהתחייבויותיהם השוטפות במהלך עסקיהם".

לפי הנתונים שמציגה עילדב, תיק האשראי של מלרן מסתכם בכ-300 מיליון שקל, והכנסותיה לרבעון הראשון של 2019 עמדו על 11 מיליון שקל, עם רווח נקי של כ-2 מיליון שקל, אחרי שאת 2018 כולה סיכמה עם הכנסות של כ-45 מיליון שקל ורווח נקי של 12.5 מיליון שקל.

10 חברות אשראי חוץ-בנקאי בת"א

תחום האשראי החוץ-בנקאי בבורסת ת"א צמח בצורה ניכרת בשנים האחרונות, וכיום כבר קרוב ל-10 חברות נסחרות עוסקות בפעילות בתחום. 

מניית עילדב הגיבה בחיוב להודעה, במחזור מסחר קטן, ובסך הכל שנה אחורה מציגה תשואה אפסית ומשקפת לחברה שווי של פחות מ-60 מיליון שקל. פעילותה המרכזית כיום היא מתן שירותי ייעוץ לאבטחת מידע וסייבר באמצעות חברת קומסק.

כאמור, בסוף ינואר האחרון עדכנה עילדב על מכירת החזקותיה בחברת איי-ג'אמפ לשותף שלה בפעילות, מיכאל סבה, במחיר דומה לזה שבו נכנסה להשקעה, ובתמורה של פחות מ-4.5 מיליון שקל - כשנה וחצי בלבד לאחר שנכנסה להשקעה. במרץ השלימה עילדב את העסקה.