דב קוטלר | בלעדי

מקס משחררת את דב קוטלר מהסכם אי-תחרות; מצהיר: לא אפטר חברי הנהלה

ההכנות לכניסתו של קוטלר לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים בעיצומן: יו"ר הבנק עודד ערן העביר מסר להנהלה לפיו אין בכוונת קוטלר לפטר חברי הנהלה בשנה הראשונה לכהונתו • במקביל חברת כרטיסי האשראי מקס, שקוטלר ייעץ לה עד לאחרונה, הסכימה לשחרר אותו ממחויבותו לא להתחרות בה במשך שנה

ההיערכות בבנק הפועלים  לקראת כניסתו של המנכ"ל החדש נמשכת, כשלאחר העזיבות לאחרונה של שניים מבכירי הבנק, ארז יוסף ורונן שטיין, הנהלת הבנק מקבלת מסר מרגיע מהמנכ"ל המיועד דב קוטלר. ל"גלובס" נודע כי יו"ר הבנק, עודד ערן, העביר לאחרונה לחברי הנהלת הבנק מסר מרגיע מטעמו של קוטלר, ולפיו אין בכוונתו לבצע מהפכות ולפטר חברי הנהלה בשנה הראשונה לכהונתו.

בעקבות זאת נראה כי קוטלר יידרש בשלב ראשון רק לשני מינויים בכירים מידיים: בחטיבה הקמעונאית במקום שטיין, ובחטיבת אסטרטגיה, משאבים ותפעול, במקום יוסף שמשמש כ-COO בבנק.

כמו כן, ברקע הערכות כי אפשר ותהיינה עזיבות נוספות בצמרת הבנק, ובעיקר של גולן שרמן, ראש חטיבת החדשנות, ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים הוא הבהיר כי אין בכוונתו לעזוב את הבנק. שרמן התמודד על המנכ"לות, ולא נכלל ברשימה הקצרה של שלושת המועמדים האחרונים: קוטלר שנבחר, דורון ספיר החיצוני גם כן, וידין ענתבי, שמנהל את חטיבת שווקים פיננסיים בבנק, ושאינו נמנה על הגוורדיה הוותיקה בבנק.

ב-15 ביולי מינה דירקטוריון הבנק את קוטלר, בהמלצת ועדת האיתור שהקים המנכ"ל הפורש אריק פינטו. המינוי בפועל כפוף לאישור המפקחת על הבנקים, ולכן עדיין אין מועד מדויק לכניסתו של קוטלר לתפקיד. עם זאת, הגם שמנכ"ל הבנק המכהן פינטו הודיע כי יפרוש בסוף השנה, הרי שלפי הערכות ייתכן והוא יקדים את מועד פרישתו, אם וככל שכניסתו של קוטלר תתאפשר בהקדם.

מינויו של קוטלר נתפס כצעד מפתיע של דירקטוריון הבנק, שאף לא כלל בדיון האחרון והמכריע במינוי מי מאנשי הגוורדיה הוותיקה בבנק הפועלים, שצמחו בבנק מלמטה ושכיהנו בו בשלל תפקידים לאורך עשורים. במובן זה הבחירה בקוטלר נתפסת ככזו שנעשתה מתוך תקווה וציפייה לכך שהוא יביא לשינוי בהתנהלות הבנק.

עוד נודע ל"גלובס" כי האיתור של קוטלר ובמיוחד כניסתו המהירה הצפויה לתפקיד מתאפשרים בין היתר הודות לחברת כרטיסי האשראי מקס, שנקראה עד לאחרונה לאומי קארד. חברת מקס, שבשליטת קרן ההשקעות ורבורג פינקוס, ויתרה לקוטלר על מחויבות שלו לתקופת אי-תחרות של שנה, על מנת שיוכל להתמנות למנכ"ל הפועלים.

קוטלר היה מחויב מצדו לאי-תחרות מאחר והעניק לחברת מקס שירותי ייעוץ, וזאת אגב עסקת הרכישה של לאומי קארד מידי בנק לאומי (80%) וקבוצת עזריאלי (20%), שהושלמה מוקדם יותר השנה. לקוטלר ניסיון רב בתחום כרטיסי האשראי ובעבר הוא ניהל את ישראכרט, כשהייתה בבעלות מלאה של בנק הפועלים, וכאל, שאותה ניהל לפני שנים רבות.

בין לבין הוא ניהל גם את בנק אגוד ואת בית ההשקעות פריזמה, כשבשנים האחרונות הוא שותף ויו"ר בקרן אינטו. ככל הידוע קוטלר פועל בימים להיפרד מאינטו ולהעביר את החזקתו בה לנאמנות.

במקביל להמתנה בפועלים לכניסתו לתפקיד של קוטלר, גם בנק דיסקונט מחכה בימים אלה לאישורו של המנכ"ל הנבחר, אורי לוין, שיחליף את לילך אשר-טופילסקי. לפי הערכות בשוק שני המנכ"לים המיועדים אמורים לקבל את האור הירוק מהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, וזאת לאחר שהאחרון יסיים את בדיקות המהימנות (fit and proper).

לצדם, בנק לאומי נמצא עדיין בתחילת הליך איתור המנכ"ל החדש, במקומה של המנכ"לית רקפת רוסק-עמינח, שהודיעה לאחרונה על פרישתה מהבנק. מוקדם יותר השבוע נכנס לתפקידו כיו"ר הבנק, סאמר חאג' יחיא, והוא זה שמוביל את הליך האיתור.