סגירה צורמת בוול סטריט לאחר נאום פאואל: הנאסד"ק ירד 1.2%

מדד הדאו ג'ונס איבד 1.2%, ה-S&P 500 ירד ב-1.1% • יו"ר הפד פאואל הכריז על הורדת הריבית בארה"ב ברבע אחוז, בהתאם לתחזיות • המדדים עברו לירידות על רקע דבריו של פאואל, שסייג כי לא מדובר בתחילתה של מדיניות אלא בתיקון • לדבריו, הורדת הריבית היא תיקון לסייקל

וול סטריט. גם אם שוק האג”ח מזהה סיכון, נראה ששוק המניות לא יודע עליו כלום / צילום: רויטרס
וול סטריט. גם אם שוק האג”ח מזהה סיכון, נראה ששוק המניות לא יודע עליו כלום / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:04

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות חדות של עד 1.2% על רקע דבריו של יו"ר הפד ג'רום פאואל שרמז כי הורדת הריבית היום אינה מהווה תחילתה של מגמת הורדות ריבית. מדד הנאסד"ק איבד 1.2%, הדאו ג'ונס איבד שיעור דומה ומדד S&P 500 איבד 1.1%. הדולר אינדקס רשם עלייה של 0.6% במהלך חד לאחר נאום פאואל.

21:55

המדדים בוול סטריט עברו לירידות חדות על רקע הדברים של יו"ר הפד פאואל לאחר הודעת הריבית. הפד הוריד את הריבית ברבע אחוז לטווח של 2.25%-2%, אך במסיבת העיתונאים שלאחריה פאואל נשמע ניצי במיוחד ורמז כי לא מדובר במדיניות אלא בהתאמות וכי הפחתות ריבית נוספות בהמשך השנה אינן דבר בטוח. 

מדד הנאסד"ק מאבד 1.3%, הדאו ג'ונס נופל ב-1.6% ומדד S&P 500 ב-1.1%.

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים בתגובה להחלטת הריבית בארה"ב: "הפד הפחית את הריבית בהתאם לציפיות, ואף הודיע על הפסקת צמצום המאזן שלו לפני המועד המתוכנן. הודעת הפד מדגישה שהפחתת הריבית באה להתמודד עם התחזקות גורמי אי ודאות שעשויים להשפיע על הצמיחה בעתיד, בעוד שהנתונים בפועל הם טובים. הפד מציין שהאינפלציה נמוכה אך קרובה ליעד הסימטרי של 2%. מדיניות הפד תמשיך לתמוך בצמיחה, כלומר הפד לא שולל המשך הפחתות ריבית, אם ימשיכו להתקיים גורמי סיכון. בדרך כלל כשהפד משנה את כיוון הריבית הוא לא מסתפק בהפחתה אחת, למרות שעתה נקודת הפתיחה היא ריבית נמוכה יחסית. הדולר החזק בעולם והאינפלציה הנמוכה הם תמריץ להמשך הפחתות, אם כי לאו דווקא בקצב מהיר כמו שהשווקים מצפים. ככל שבנקים מרכזיים נוספים יגיבו ויפחיתו ריביות הלחץ על הפד להמשיך להפחית יגבר. תהליך זה ייפסק כאשר נראה עלייה באינפלציה, או כשעליית מחירי הנכסים תהווה סיכון בעיני קובעי המדיניות.״

21:00

אחרי שלוש שנים שבמהלכן העלה את הריבית לאט ובהדרגה, הלילה הפד הופך את המדיניות: לראשונה מאז משבר הסאבפריים, הנגיד פאואל הכריז על הורדת הריבית ברבע אחוז לרף העליון של 2.25%. בתגובה, המסחר בארה"ב עבר לירידות קלות: נאסד"ק ודאו ג'ונס מאבדים 0.1% ו-S&P 500 יורד ב-0.2%.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "הפחתת הריבית הראשונה מאז 2008 לא הגיעה סתם כך. הפד מבין שהמשק האמריקאי בדרך להאטה ולכן הוא מקדים תרופה למכה ומתחיל תהליך הפחתות ריבית על מנת שההתאוששות תגיע מהר ככל שאפשר. אנו מעריכים שהריבית תרד עוד כאחוז במהלך השנה הקרובה".

20:20

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים ביציבות לקראת האירוע המרכזי של הערב, הודעת הריבית של הפד בשעה 21:00 (שעון ישראל). התחזיות בשוק הן כי הפד יוריד את הריבית ב-0.25%.

ג'נרל אלקטריק  עולה כ-1% לאחר הדוחות לפיהן החברה דיווח על רווח של 17 סנט למניה, שהן 5 סנט מעל לתחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק. ההכנסות עלו גם הן על התחזיות המוקדמות של האנליסטים והחברה העלתה את התחזיות לשנה כולה.

ספוטיפיי , המספקת שירותי מוזיקה בסטרימינג, דיווחה על הפסד גבוה מהצפוי ברבעון החולף, אך עקפה את התחזיות המוקדמות של האנליסטים בשורת ההכנסות. ספוטיפיי דיווחה על קפיצה של 29% במספר המנויים הפעילים ועלייה של 30% במספר מנויי הפריים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

חברת התרופות אמג'ן  דיווחה על רווח של 3.97 דולרים למניה, מעל לתחזיות המוקדמות של השוק לרווח של 3.59 דולרים למניה. ההכנסות עלו גם הן על התחזיות.

ענקית השבבים AMD  דיווחה על תוצאות שעמדו בתחזיות לרבעון השני של השנה, אך סיפקה צפי מאכזב לרבעון השלישי, מתחת לתחזיות השוק.

18:44

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת, כאשר הפוטסי איבד 0.7% לצד התאוששות הליש"ט לאחר שרד בימים האחרונים לשפל של כשלוש שנים. מדד הדאקס הגרמני עלה ב-0.33% והקאק הצרפתי טיפס ב-0.14%. 

בוול סטריט המדדים נסחרים ביציבות עם נטייה לעליות, כאשר הנאסד"ק מטפס ב-0.3%. עיני המשקיעים מופנות להודעת הריבית של הפד הערב. התחזיות הן כי הפד יוריד את הריבית ב-0.25%.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח ביציבות עם נטייה לעליות לקראת הודעת הפד הערב בשעה 21:00 (שעון ישראל). הצפי בשוק הוא כי הפד יוריד את הריבית ב-25 נקודות בסיס, וזאת לראשונה מזה עשור.

מדד דאו ג'ונס עולה ב-0.2% בפתיחה, מדד הנאסד"ק מטפס ב-0.15% ומדד S&P 500 ללא שינוי מהותי.

שיחות הסחר בין סין לארה"ב שהחלו אתמול צפויים להימשך בחודש ספטמבר הקרוב, כך נמסר מהבית הלבן, וגם מצד הממשל הסיני. לפי הודעתה של ארה"ב, שיחות הסחר היו "בונים".

מניית אפל  מזנקת ב-5% בהמשך לדוחות הטובים שפרסמה אמש לאחר הנעילה, ובכך נסחרת מעל לשווי שוק של טריליון דולר.

מניית ביונד מיט  מתקנת מעלה לאחר שרשמה אתמול במסחר ירידות חדות על רקע כוונתה של החברה להנפיק מניות נוספות.

16:00

בורסות אירופה מתאוששות מהירידות שאפיינו אותן במהלך רוב המסחר היום, אך המסחר עדיין מתנהל בזהירות  לקראת הודעת הפד הערב.

עליות נרשמות במדד סטוקס אירופה 600 , וכך גם במדד קאק   בצרפת, ובמדד דאקס  בגרמניה, שצנח אתמול.  

מן העבר השני נרשמות ירידות במדד פוטסי   בלונדון, ומניית בנק המשכנתאות הגדול ביותר בבריטניה, לויד'ס , מאבדת יותר מ-2%.

בניו יורק מתכוננים המשקיעים לפתיחה חיובית ביום המסחר האחרון של החודש, כך מראה המסחר בחוזים העתידיים על המדדים. 

מנתונים שפורסמו בארה"ב עולה כי עלות העסקת עובדים באמריקה עלתה בקצב איטי יותר ברבעון השני, עדות נוספת לכך שעלויות העבודה אינן תורמות הרבה לאינפלציה. מדד עלות התעסוקה (ECI) עלה ברבעון ב-0.6%, לעומת תחזיות כלכלנים לעלייה של 0.7%. השכר עלה ב-0.7% ברבעון השני, והוא מהווה 70% מעלויות ההעסקה. 

14:00

המסחר באירופה מתנהל במגמה מעורבת, ומדד סטוקס אירופה 600  נסחר ללא שינוי מהותי.

החוזים העתידיים על המדדים בניו יורק מצביעים על צפי לעליות בפתיחת המסחר בוול סטריט, תוך ציפייה לבשורות מהבנק המרכזי. 

הפדרל ריזרב אמור למסור את הודעתו ב-21:00 (שעון ישראל), ויו"ר הבנק, ג'רום פאואל, יקיים מסיבת עיתונאים ב-21:30.

חברת הטכנולוגיה רדוור  עקפה את תחזיות האנליסטים, והציגה ברבעון השני של השנה רווח נקי Non-GAAP של 8.9 מיליון דולר, שהם 18 סנט למניה - גבוה ב-5 סנטים מהתחזיות. הכנסות החברה צמחו ברבעון ב-6% והסתכמו ב-60.5 מיליון דולר.

12:45

התמ"ג באירופה צמח ב-0.2% ברבעון השני, בהתאם לציפיות ובקצב איטי יותר לעומת 0.4% ברבעון הראשון. בהשוואה של שנה לאחור נרשמה צמיחה של 1.1%. שיעור האבטלה צנח ביוני מ-7.6% ל-7.5%, הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2008. עוד נמסר מלשכת הסטטיסטיקה האירופית כי קצב האינפלציה השנתי צפוי לעמוד על 1.1% ביולי, ירידה לעומת 1.3% ביוני. 

בגזרת הדוחות, הבנק הציבורי הגדול ביותר בצרפת, BNP Paribas , דיווח על עלייה ברווח הנקי ברבעון השני, ל-2.47 מיליארד אירו, בהשוואה ל-2.39 מיליארד אירו ברבעון השני ב-2018. ציפיות הרווח של האנליסטים עמדו על 2.11 מיליארד אירו.

קרדיט סוויס  דיווח על זינוק של 45% ברווחי הרבעון השני, מעל לתחזיות. הרווח הסתכם ב-937 מיליון פרנק שוויצרי (945.6 מיליון דולר).  

מניית קמעונאית האופנה הבריטית נקסט   מזנקת לאחר דוחות טובים לרבעון השני. החברה דיווחה על עלייה של 4% במכירות, והמכירות באינטרנט השתפרו ועלו ב-12%. החברה העלתה את תחזית המכירות והרווח השנתית שלה.

10:00 

המניות באירופה פתחו את המסחר היום (ד') בירידות שערים קלות, בציפייה לחדשות מארה"ב בדבר החלטת הריבית של הפד. זאת, לאחר שאתמול נרשמו ירידות חדות באירופה.

את הירידות במדד סטוקס אירופה 600  מובילים מגזרי המדיה והשירותים הציבוריים עם נפילה של 0.8%, בעוד שמגזר הנפט והגז רושם עליות של 0.7%. 

הציפיות הן כי הפד יקצץ את הריבית ב-0.25% בפעם הראשונה מאז המשבר הפיננסי של 2008, לפני למעלה מעשור.

באסיה נמשכות הירידות במדדים. בבורסת טוקיו ננעל המסחר על ירידה של 0.86% במדד ניקיי  , עם ירידות של כ-2% במניית Fast Retailing. מניית סוני  זינקה ב-5.3% לאחר שהחברה דיווחה אתמול על רווח שיא ברבעון הראשון. בשנחאי  ובשנזן  ננעל המסחר בירידות של כ-0.6%.

בהונג קונג ננעל המסחר מוקדם מהרגיל בגלל סופת ציקלון. מדד הנג סנג  נפל בכ-1.3%.

בקוריאה  ננעל המסחר עם ירידה של כ-0.5% במדד קוספי. מניית סמסונג  איבדה כ-2.5%.    

 

07:00

המניות בשוקי אסיה נסחרות בירידות הבוקר (ד') על רקע נעילה שלילית אתמול בוול סטריט, והיחלשות הציפיות לפתרון למלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין. בתוך כך מצפים המשקיעים להודעת הפדרל ריזרב בארה"ב היום על החלטת הריבית שלו. 

בשנחאי  ובשנזן  מאבדים המדדים כ-0.6%-0.5%. בהונג קונג יורד ההנג סנג  בשיעורים שנעים סביב 1%, עם ירידה של 1.6% במניית חברת הביטוח AIA .

ביפן יורד מדד ניקיי  בסביבות 1%, עם ירידות בולטות במניות Fast Retailing .

ירידות דומות נרשמות בקוריאה הדרומית, במדד קוספי , בהובלת צניחה של כ-2.5% במניית סמסונג אלקטרוניקס , לאחר שהחברה דיווחה על צלילה של 56% ברווחי הרבעון השני בהשוואה לרבעון המקביל ב-2018.

ירידות קלות יותר נרשמות במדד S&P/ASX 200  באוסטרליה. 

הפעילות במפעלים בסין התכווצה ביולי זה החודש השלישי ברציפות, כך לפי נתונים שהתפרסמו היום. מדד מנהלי הרכש ׁ(PMI) עמד החודש על 49.7 נקודות, לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה בסין. תחזית האנליסטים עמדה על 49.6, לעומת קריאה של 49.4 ביוני. קריאה של למעלה ב-50 במדד מעידה על התרחבות ואילו נתון נמוך מ-50 מסמן התכווצות.

מתיחות הסחר נמשכת, לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אתמול בסדרת ציוצים כי סין אינה מקיימת את הבטחתה לרכישת כמות גדולה יותר של תוצרת חקלאית מארה"ב, זאת בניגוד לטענת סין כי היא מקיימת רכישות כאלה.