האוצר: סימני אזהרה מכיוון שוק העבודה; קצב הצמיחה צפוי לרדת

בסקירה השבועית של הכלכלן הראשי באוצר נכתב כי "שוק העבודה ממשיך להימצא בתעסוקה מלאה, אך ישנם סימני אזהרה" • קצב ה צמיחה של המשק צפוי לרדת ברבעון השני של השנה לבין 1% ל-2%, לעומת 5% ברבעון הראשון

שר האוצר משה כחלון / צילום: רויטרס
שר האוצר משה כחלון / צילום: רויטרס

במשרד האוצר מזהירים מפני סימנים לתפנית שלילית בשוק העבודה, על רקע הנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשבוע שעבר. על-פי הנתונים האחרונים רשם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ירידה קלה בחודש יוני, בעוד ששיעור האבטלה עלה ל-4.1% לעומת 3.7% בחודש הקודם. 

"שוק העבודה ממשיך להימצא בתעסוקה מלאה, אך ישנם סימני אזהרה", כותבים על נתונים אלה באוצר, במסגרת הסקירה השבועית של הכלכלן הראשי המתפרסמת היום (ב'). באוצר מדגישים כי "הנתון לגבי חודש יוני הוא חלש בהשוואה לשאר החודשים ברבעון השני. מכיוון שהנתונים החודשיים הם תנודתיים, ייתכנו עדכונים לאחור, אך בסך-הכול מסתמנת היחלשות בגידול בתעסוקה ברבעון השני".

בנוסף מציין הכלכלן הראשי כי מרבית המשרות החדשות שנוצרו היו בסקטור הציבורי. מגמה מדאיגה נוספת שעולה מתוך הסקירה היא של היחלשות ביצוא הסחורות מישראל, וזאת בתקופה שקדמה לגל ההתחזקות האחרון בשקל. באוצר מסבירים את הירידה ביצוא סחורות כמו תרופות, כימיקלים ויהלומים, בירידות מחירים בשוק העולמי כתוצאה ממלחמת הסחר.  

בסקירה מתייחס הכלכלן הראשי לכך שקצב הצמיחה של המשק צפוי לרדת ברבעון השני של השנה לבין 1% ל-2%, לעומת 5% ברבעון הראשון - ומסביר מדוע למרות זאת "נתוני הצמיחה עד כה עקביים עם תחזית הצמיחה השנתית", כלומר קצב של בין 3.2% ל-3.4%.

הסיבה לכך היא גל רכישות כלי רכב ברבעון הראשון של השנה לקראת שינוי במבנה המיסוי הירוק שנכנס לתוקף באפריל השנה. באוצר מעריכים כי גל הרכישות העביר למעשה 1.5 נקודות האחוז מהצמיחה מהרבעון השני לרבעון הראשון של השנה. תופעה דומה התרחשה ברבעון הראשון 2017, אז דיווחה הלמ"ס על צמיחה של 0.8% בלבד, עקב גל רכישות כלי רכב בסוף 2016.

בנוסף מזכירים באוצר כי האומדן לגבי קצב הצמיחה ברבעון השני מבוסס על נתונים חלקיים,"ולפיכך תיתכן סטייה משמעותית מקצב הצמיחה המדווח".

מניתוח רכיבי הצמיחה עולה כי מנגד, בסעיף הצריכה השוטפת נרשמה עלייה ניכרת לעומת הרבעון הקודם, בעיקר ביבוא מוצרי צריכה שוטפת (בשיעור של 2.7%), במכירות ברשתות השיווק (2.7%) וברכישות בכרטיסי האשראי (2.4%).

מגמת ירידה מדאיגה נרשמה ביצוא הסחורות והשירותים - וזאת בתקופה שלפני גל ההתחזקות האחרון בשקל. יצוא הסחורות במונחים דולריים ירד בשיעור חד בעיקר בשל יצוא נמוך של תרופות, כימיקלים ויהלומים. זאת לעומת הרבעון הקודם, בו עלה יצוא הסחורות בשיעור דומה.

על-פי האוצר, "את הירידה הזו ניתן להסביר, לפחות באופן חלקי, על-ידי הוזלה במדד מחירי הסחורות העולמיות (CRB) ב-2.5%. ירידה זו ביצוא תואמת את הקיפאון ששורר בסחר העולמי מתחילת השנה".

בנוגע ליצוא השירותים, הנתונים החלקיים שבידינו מעלים כי נמשכת המגמה החיובית של גידול בסעיף זה. בסך הכולל היצוא צפוי להיחלש ברבעון השני ולהביא לתרומה שלילית של 3% לקצב הצמיחה ברבעון.