למרות הקיפאון בהכנסות: שטראוס הגדילה את הרווח הנקי הרבעוני ב-10% ל-121 מיליון שקל; המניה בשיא

בסיכום הרבעון השני הכנסות חברת המזון והמשקאות הסתכמו בכ-2.1 מיליארד שקל, ירידה של 1.5% • החברה מייחסת זאת בעיקר להשפעות מט"ח, ובראשן היחלשות מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל, וכן להורדות מחיר "שבוצעו בגאוגרפיות מסוימות כתוצאה מירידה במחירי הקפה הירוק"

גיורא בר-דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר
גיורא בר-דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר

חברת המזון והמשקאות שטראוס ממשיכה בשיפור רווחיה, למרות הקושי שלה להגדיל את שורת ההכנסות - כך עולה מדוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2019 שפורסמו הבוקר (ג'), בהם הציגה החברה גידול של כ-10% ברווח הנקי, שהגיע ל-121 מיליון שקל, לצד שחיקה של כ-1.5% בהכנסות, שהסתכמו בכ-2.1 מיליארד שקל.

בסיכום מחצית השנה הראשונה של 2019 הכיוון בדוחות דומה, עם ירידה של כ-2% בהכנסות ל-4.2 מיליארד שקל, לצד מגמה חיובית בשורה הגולמית והתפעולית ועלייה של 14% ברווח הנקי, שהצטבר ל-293 מיליון שקל.

פעילותה של שטראוס, שבשליטת משפחת שטראוס, נחלקת ל-4 מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס קפה, האחראית לכמחצית מהכנסותיה; שטראוס ישראל; פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר סברה בארה"ב); ופעילות בתחום המים (בעיקר תמי 4). 

תוצאות שטראוס, במיליוני שקלים
 תוצאות שטראוס, במיליוני שקלים

המניה עלתה ב-40% בשנה האחרונה

מניית שטראוס , שהיום נסחרה בשינויים מתונים, השלימה טיפוס של כ-40% בשנה האחרונה ונסחרת סביב רמות השיא שלה, המשקפות לחברה שווי נוכחי של יותר מ-12 מיליארד שקל.

בשורה העליונה מייחסת שטראוס את הירידה בהכנסות הרבעוניות בעיקר להשפעות מט"ח, ובראשן היחלשות מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל; וכן להורדות מחיר "שבוצעו בגאוגרפיות מסוימות כתוצאה מירידה במחירי הקפה הירוק, בעיקר בברזיל". בשטראוס מציינים כי בנטרול השפעות מט"ח, ההכנסות הרבעוניות עלו ב-1.7%.

אותה ירידה במחיר הקפה הירוק, לפי שטראוס, תמכה בשיפור הרווחיות הגולמית שלה, ששיעורה הרבעוני מהמכירות הגיע ל-39.6%, לעומת 38.7%, שיפור שקוזז בחלקו בהתאמות מחיר "לשינויים במחירי חומרי הגלם והמטבעות בגאוגרפיות מסוימות וכן משינוי בתמהיל המכירות".

מגמה חיובית הציגה שטראוס גם בשורה התפעולית ברבעון, בעיקר בזכות פעילות מגזר המטבלים והממרחים, שטראוס ישראל ושטראוס מים, כשבדרך לשיפור ברווח הנקי היא הציגה עלייה בהוצאות המימון שלה בעיקר בהשפעות מט"ח וצמצום הוצאות מס ושיעורו.

בפעילות הקפה, כאמור, היחלשות הריאל הברזילאי ביחס לשקל הובילה לשחיקה של כ-7% בהכנסות המגזר, שהגיעו ל-913 מיליון שקל, כשגם בנטרול השפעות מטבע שטראוס הציגה מגמה שלילית בהכנסות הרבעוניות של המגזר. הרווח הגולמי הרבעוני נפגע גם הוא מהתחזקות השקל, אולם שיעורו מהמכירות עלה, ואילו שיעור הרווח התפעולי מהמכירות נותר ללא שינוי.

שחיקה בברזיל וברוסיה; צומחת בהשוואה לשוק

בפילוח למדינות, הכנסות שטראוס בברזיל, שוק הפעילות הגדול ביותר שלה, נשחקו ב-6% ל-470 מיליון שקל; ואילו המכירות ברוסיה ואוקראינה נפגעו "בעקבות תנאי תחרות מאתגרים ברוסיה וכן ממתן הנחות ללקוחות", כמו גם השפעות מטבע, כך שהן צנחו ב-13% ל-133 מיליון שקל.

בפעילות בישראל נהנתה שטראוס מ"חדשנות, השקות ותמהיל מכירות", כשהשקת המוצרים החדשים הייתה בקטגוריות היוגורטים ומשקאות החלב תחת המותג פרו, ומהתחלת הפצת מוצרי ארלה (חמאה וגבינות), כמו גם המשך צמיחת קטגוריות המאפה, מוצרי אנרג'י והחטיפים המלוחים בהובלת תפוצ'יפס. אלה יחד תמכו בשיפור של יותר מ-3% בהכנסותיה הרבעוניות מהשוק המקומי, ל-803 מיליון שקל, וסייעו לה ליהנות משיפור הרווח הגולמי והתפעולי תוך שיפור שיעוריהם מההכנסות.

הצמיחה של שטראוס בפעילות בישראל, שעמדה לפי נתוני סטורנקסט על 4.4%, גבוהה משוק המזון כולו שצמח במחצית הראשונה של 2019 ב-2.4% בלבד.

בפעילותה של סברה, בה מחזיקה שטראוס במשותף עם קונצרן פפסיקו העולמי, נרשמה יציבות בהכנסות הרבעוניות, ברמה של 357 מיליון שקל (ושיפור בנטרול השפעות מטבע), לצד זינוק של 50% ברווח התפעולי, ל-60 מיליון שקל, ושיפור שיעורו מהמכירות.

זאת בזכות "שיפור התהליכים", אחרי תקופה ארוכה שבה סבלה מהשפעות איסוף (recall) וולנטרי שביצעה בסוף 2016 לכמה ממוצרי החומוס שלה, נוסף ל"התאמת מחירי מוצרי החומוס בארה"ב והתאמת מחירי מוצרי הגווקאמולי בארה"ב ובקנדה".

בפעילות תמי 4 מדווחת שטראוס על עלייה במכירות מכשירים חדשים ומצבת הלקוחות, שתמכו בשיפור של 6% בהכנסות הרבעון של מגזר המים, ל-159 מיליון שקל ושיפור הרווח התפעולי.

עוד במגזר המים שטראוס מחזיקה (49%) במיזם משותף עם קבוצת האייר (Haier) בסין, בתחום טיהור וסינון מי שתייה, שמכירות הרבעון שלו נותרו ללא שינוי, ברמה של 141 מיליון שקל, וכך גם הרווח הנקי, שעמד על כ-16 מיליון שקל, כשגם פה מדווחת החברה על שיפור הביצועים בנטרול השפעות מטבע.