מט"ח | דעה

בחוץ מלחמת עולם, אבל נראה שישראל מנצחת

אלה הסיבות שגורמות לשקל לחייך את מול שאר המטבעות

שטרות של שקלים / צילום: שאטרסטוק
שטרות של שקלים / צילום: שאטרסטוק

בניגוד למגמה העולמית שנובעת ממלחמת המטבעות, השקל דווקא מתחזק. מה הסיבה לכך והאם אפשר ליהנות מזה לפחות בטווח הקצר? השינויים המוניטריים שפקדו את העולם בעת האחרונה מובילים לתנודות חריפות בשערי המטבעות בעולם. המלחמה הקרה כבר מזמן הסתיימה, הסימנים מצביעים על כך שהמלחמה הבאה בין המעצמות תהיה בכלל מלחמת סייבר, אבל בינתיים יש מלחמה עולמית אחת שמסרבת לרדת מעל במת ההיסטוריה - מלחמת המטבעות.

העולם הכלכלי הוא גלובלי, וניתן לומר שהוא מתנהג כמקשה אחת. מדינות מייצאות אחת לשנייה, והסחר הוא חופשי בין כל המדינות. לכן יש חשיבות לשער המטבעות, דבר המרכז עניין מרובה הן על-ידי המשקיעים המנסים לחזות את שערי המטבעות ולנסות להניב רווחים, והן על-ידי בעלי הסחר העולמי. לדוגמה, יצואנים בארץ המקבלים תשלום בשער חליפין זר מעדיפים תמיד שהשקל יהיה חלש, ואילו היבואנים מעדיפים שקל חזק כדי שכוח הקנייה שלהם ביחס למוצרי היבוא יהיה גבוהה יותר. שני הצדדים, גם היבואנים וגם היצואנים, חייבים לשאת בנטל של כל שינויי מטבע או לגדר אותו כדי לא להיפגע מירידה בהכנסות.

תנועות ההון בעולם וזרימת הכסף ממדינה אחת לשנייה משפיעות על שערי המטבעות, ולכן חייבים לעקוב אחרי שינויי מאקרו עולמיים ובמיוחד אחרי השינויים המוניטריים המתרחשים לאחרונה.

השינויים המוניטריים הובילו את הבנקים המרכזיים בעולם לסביבת ריבית נמוכה עד אפסית. עד לפני סוף השנה שעברה עוד דיברו על העלאות ריבית ב-2019 ועל הפסקות רכישות אג"חים על-ידי נגידים מרכזיים בעולם, אבל מה שנראה כמו התחלה של מגמת עלייה בריביות, התהפך לחלוטין; הכול השתנה, והתנועה של המטבעות התגברה. את המגמה - לפחות בהיבט התקשורתי ובניצוחו של הנשיא המצייץ דונלד טראמפ - מובילה המעצמה הגדולה בעולם, ארה"ב, שבאופן רשמי החלה שוב להפחית את הריבית.

כל זאת אחרי שרוב משקעי האג"ח הממשלתי נהרו להשקיע בארה"ב בתחילת השנה כדי לקבל תשואה עודפת משמעותית אל מול התשואות בעולם. לדוגמה, תשואת איגרת חוב ממשלתית לחמש שנים בארה"ב הניבה תשואה של 2.5% אל מול חברתה הגרמנית, שהניבה תשואה שלילית של 0.3%, או ידידתה הבריטית עם 0.92%, ובמקביל שער הדולר עלה מול רוב המטבעות, מה ששיפר את התשואה במונחי דולר. חשוב להזכיר שהנתונים הכלכליים באותה תקופה השתפרו ושמרו על יציבות חיובית, אך עם הזמן חלה האטה משמעותית בכלכלת העולם, תנועות ההון גברו בעוצמה - ושערי המטבעות בעולם החלו לצנוח.

אז על רקע כל זה - מה שלום השקל מול המטבעות העיקריים? השקל מתנהל הפוך - הוא מראה חוזקה בשונה כמעט מכל מטבע בעולם.

הדולר נחלש אל מול השקל בכ-7%, האירו נחלש בכ-9%, הלירה שטרלינג נחלשה בכ-11%, וניתן להמשיך למנות עוד שלל של מטבעות שהשקל התחזק מולם. השקל הפך להיות הבריון הגלובלי.

אז ממה זה נובע? כאן אפשר להפעיל את השריר של הפטריוטיות - השילוב בין עוצמתה הכלכלית של ישראל, זרימה של משקיעים זרים לחברות הייטק, משאבי גז גדולים ועוד לא מעט סיבות שגורמות לשקל לחייך את מול שאר המטבעות.

הסביבה המוניטרית החדשה תמשיך לשחק תפקיד חשוב בתקופה הקרובה וכן גם התנודה של המטבעות. למרות שהיצואנים במדינה בוכים שהיצוא דומיננטי והתוצר יכול לרדת, בינתיים חודש אוגוסט כאן, ואפשר ליהנות מהחופשה בחו"ל במחיר צנוע.

הכותב הוא מנהל השקעות בקסם קרנות מבית אקסלנס. האמור לעיל הוא למטרות מידע בלבד, ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ או שווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק. לחברות בקבוצת אקסלנס ולמחזיקים בהן עשוי להיות עניין במידע המוצג.