נעילה מעורבת בוול סטריט בעקבות התבטאויות חברי הפדרל ריזרב; מרקל הקפיצה את הליש"ט

לחץ בשווקים בהמתנה לחברי הפדרל ריזרב שיבהירו את כוונותיהם בכנס השנתי של הפד שיתקיים הסופ"ש • מדד מנהלי הרכש (PMI) של Markit למגזר הייצור בארה"ב ירד בניגוד לצפי ורשם שפל של 10 שנים • מרקל מביעה אופטימיות בנוגע לסוגיה שעומדת בלב המחלוקת במסגרת הברקזיט

סוחר מודאג בוול סטריט / צילום: Brendan McDemid, רויטרס
סוחר מודאג בוול סטריט / צילום: Brendan McDemid, רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

נעילה מעורבת בוול סטריט. כך, מדד הדאו-ג'ונס  ננעל בעלייה קלה של 0.2%, ה-S&P 500  שמר על יציבות, הנאסד"ק  רשם ירידות של כ-0.4%. 

21:50

נמשכת המגמה המעורכת בבורסות ארה"ב: הנאסד"ק  רושם ירידות קלות, ה-S&P 500  יציב, והדאו-ג'ונס  עולה בכ-0.4%.

19:40

בורסות אירופה ננעלו בירידות של עד 1% בהובלת בורסת לונדון, זאת בהמתנה לחברי הפדרל ריזרב שיבהירו את כוונותיהם בכנס השנתי של הפד שיתקיים הסופ"ש בעיירה ג'קסון הול, וויומינג.

בוול סטריט המגמה מעורבת, כשהדאו-ג'ונס  וה-S&P 500  שומרים על יציבות, הנאסד"ק  יורד בכ-0.4%, זאת לאחר ששני חברי פד הכניסו חשש במשקיעים, והורידו את הוודאות ששררה בשווקים בציפייה להפחתת ריבית נוספת בספטמבר.

נשיאת הפד של קנזס סיטי, אסתר ג'ורג', אמרה כי מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב לא הייתה צריכה להוריד את הריבית בחודש שעבר, וקבעה כי "לדעתי, זה לא היה הכרחי".

בנוסף, נשיא הפד של פילדלפיה, פטריק הארקר, אמר כי הוא אינו רואה צורך בהורדת ריבית נוספת, וציין כי על הבנק המרכזי לשמור רמה זו "לזמן מה".

18:00

המדדים בוול סטריט עברו לירידות לאחר פרסום נתוני מאקרו חלשים בעוד עקום התשואות על האג"ח האמריקאיות ביצע היפוך בפעם השלישית השבוע. הדאו ג'ונס יורד ב-0.2%, ומנגד הנאסד"ק מאבד 1%.

בארה"ב פורסמו נתוני ייצור חלשים כאשר מדד מנהלי הרכש (PMI) של Markit למגזר הייצור רשם שפל של 10 שנים. בחודש אוגוסט המדד ירד ל-49.9 נקודות, לעומת הצפי לעלייה ל-50.5 נקודות, לעומת קריאה של 50.4 נקודות ביולי. מדד הייצור למגזר השירותים ירד ל-50.9 נקודות, לעומת הצפי לקריאה של 52.9 נקודות, ולעומת 53 נקודות ביולי. קריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות הפעילות הכלכלית.

מניית סולאראדג'  נופלת 7.5% מהשיא, אמש החברה דיווחה לאחר נעילת וול סטריט כי חלה התדרדרות משמעותית במצבו הבריאותי של המנכ"ל גיא סלע וכתוצאה מכך הוא ייעדר מהתפקיד.

16:30

הליש"ט הבריטית מזנקת בכ-1% לאחר שקנצלרית גרמניה, אגלה מרקל, אמרה היום (ה') כי ניתן למצוא פיתרון לבעייה של אירלנד, בהקשר של הברקזיט, עד ה-31 באוקטובר. זאת לאחר שמוקדם יותר הציבה מרקל דד-ליין לראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, למציאת פתרון לסוגיה שעומדת בלב המחלוקת סביב הברקזיט (סוגיית ה'באקסטופ' - backstop). לדבריה, ניתן להגיע לפתרון בבעיית הגבול בין אירלנד לצפון אירלנד לפני הדד ליין לביצוע הברקזיט, ב-31 באוקטובר. "מה שניתן להשיג בשנתיים או שלוש ניתן גם להשיג ב-30 ימים", אמרה מרקל.

בוול סטריט המדדים נפתחו בעליות בהובלת הדאו ג'ונס שמטפס ב-0.4%. הנאסד"ק עולה ב-0.2% ומדד S&P 500 מטפס ב-0.34%.

תשומת הלב של השווקים תתמקד בסוף השבוע בעיירה ג'קסון הול, וויומינג. שם, בצל הרי הטטון, יתכנסו קברניטי הפדרל ריזרב יחד עם בנקאים מרכזיים מכל העולם ובכירי המקרו-כלכלנים, לכנס השנתי של הפד, שיימשך שלושה ימים.

14:00

המדדים המובילים באירופה נסחרים בנטייה לירידות, מלבד הדאקס שנסחר כעת ללא שינוי. הפוטסי הבריטי מאבד 0.6%, הקאק משיל 0.3%. 

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאבדים כ-0.2% לפני הפתיחה. 

האג"ח של ממשלת גרמניה ל-30 שנה נסחרת בתשואה שלילית.

11:30

עקום התשואות באג"ח הממשלתי בארה"ב שוב ביצע היפוך אמש, כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה מתחת לזו של שנתיים. היפוך עקום התשואות מהווה אינדיקטור שמזהיר מפני מיתון, וכי הפד עשוי לאחר את השוק שצופה 4 הורדות ריבית השנה, בעוד פרוטוקול הפד שפורסם אמש תומך בדברים שאמר פאואל, כי הורדת הריבית האחרונה הינה תיקון ולא תחילתה של מגמה.

בשעה זו התמונה שוב התהפכה, כאשר התשואה על האג"ח האמריקאית ל-10 שנים מטפסת קלות ל-1.586%, לעומת התשואה על האג"ח הקצרה לשנתיים, שנסחרת כעת ללא שינוי, ברמה של 1.569%. החוזים העתידיים על המדדים המובילים נסחרים בשעה זו ביציבות.

אתמול (ד') פורסם פרוטוקול ועדת השוק הפתוח של הפד מישיבתו האחרונה, בה הוחלט להוריד את הריבית לראשונה מאז 2008. לפי הפרוטוקול, רוב חברי הפד עומדים מאחורי היו"ר פאואל, כי הורדת הריבית היא תיקון של הסייקל ולא תחילתה של מגמה. שוק האג"ח כאמור סבור אחרת.

10:30

המסחר בבורסות אירופה מתנהל במגמה מעורבת, כאשר הדאקס הגרמני מטפס ב-0.2%, מנגד הפוטסי מאבד 0.3% והקאק ללא שינוי.

הבוקר ביפן פורסמו נתוני ייצור חלשים באוגוסט שהצביעו על התכווצות זה החודש הרביעי ברציפות. מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור ביפן נפל ל-49.5 נקודות לעומת הצפי ל-49.8 נקודות. כל קריאה מתחת ל-50 נקודות מסמנת התכווצות של הפעילות הכלכלית.

מדד הניקיי ננעל ללא שינוי, שנחאי טיפסה ב-0.1%, הבורסה בהונג קונג ירדה ב-0.95%, הקוספי איבד 0.7%.

מטבע היואן הסיני ירד לשפל מאז מארס 2008 מול הדולר, על רקע המשך חוסר הוודאות בנוגע להטחת המכסים מצד ארה"ב. היואן קובע הבוקר ברמה של 7.074 יואן לדולר, והשלים ירידה של 0.7% ב-6 ימים. נזכיר כי אחד מדרכי ההתמודדות של סין עם המכסים היא לבצע פיחות במטבע.

06:00

מגמה מעורבת בבורסות אסיה, כשבורסת הונג קונג יורדת בכמעט 1%, בורסת שנחאי רושמת ירידות של 0.2%, בורסת טוקיו רושמת עליות קלות, לאחר שפעילות הייצור במדינה התכווצה באוגוסט, זה החודש הרביעי ברציפות.

Komatsu  עולה ב-0.85%, קוואסאקי הווי אינדסטריס  רושמת עליות של 0.64%, מיצובישי הווי אינדסטריס  רושמת ירידות קלות, סוני  יורדת כ-1.8%, פוג'יטסו  נופלת 1.65%.

בורסות וול סטריט ננעלו אמש בעליות לאחר פרסום פרוטוקולי הפד. נאסד"ק ודאו ג'ונס עלו ב-0.9% ו-S&P 500 הוסיף 0.8%.

מפרוטוקולי הפד עולה כי רוב חברי ועדת השוק הפתוח של הפד עומדים מאחורי טענת היו"ר ג'רום פאואל, שאמר כי הורדת הריבית שביצע, לראשונה מאז 2008, היא חלק מהתאמה ולא תחילתה של מגמה. נזכיר כי  בסוף יולי הבנק המרכזי בארה"ב החליט להוריד את שיעור הריבית ל-2%-2.25%. 

"בדיון בין חברי הוועדה לגבי המשך המדיניות המוניטרית של הבנק, הם העדיפו גישה שבה המדיניות מתבססת על מידע עדכני והשפעתו על התחזית הכלכלית על פני גישה שבה המשך המדיניות נקבע מראש", נכתב בפרוטוקולים.

טרם פרסום הפרוטוקולים הנשיא טראמפ שוב תקף את יו"ר הפד פאואל וצייץ בטוויטר כי ארה"ב "Doing great" מול סין.

לטענת טראמפ יו"ר הפד פאואל בטענה כי הוא מהווה את עיקר הבעיה, בעוד טראמפ היה מעוניין להוריד את הריבית מעבר להורדה האחרונה שביצע הפד.

טראמפ גם הכריז כי הוא שוקל שורת צעדים לחיזוק הכלכלה הלאומית ובכללם קיצוץ מס רווחי הון ו/או מס על שכר. "אנו בוחנים אופציות שונות לקיצוצים במסים, אך אני עושה זאת כל הזמן", הדגיש טראמפ במאמץ להראות שממשלו לא החל לחשוש לפתע מזעזועים כלכליים. "קיצוץ מס על שכר הוא אחד מהדברים שאנו חושבים עליהם, והרבה אנשים היו רוצים ליהנות מקיצוץ כזה; זה ישפיע במידה רבה על העובדים בארה"ב". הוא נחפז להוסיף: "מה שלא נעשה, אין לכך כל קשר למיתון... אנו רחוקים מאוד ממיתון".