עקב ליקויים תברואתיים: סניף יינות ביתן בעתלית יפצה לקוחות באמצעות הנחות

בעקבות צו מינהלי שמשרד הבריאות הוציא בנובמבר 2017 לסניף יינות ביתן בעתלית לאור המצב התברואתי הירוד בו, הוגשה תביעה ייצוגית נגד הרשת • במסגרת הסדר הפשרה בתביעה, היקף הפיצוי שיוענק במבצעים על כמה עשרות מוצרים בסניף יעמוד על 265 אלף שקל

יינות ביתן / צילום: תמר מצפי
יינות ביתן / צילום: תמר מצפי

סניף יינות ביתן בעתלית היה לקוי מבחינה תברואתית, והלקוחות יפוצו באמצעות הנחות - כך לפי הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הרשת. היקף הפיצוי שיוענק במבצעים על שורה של מוצרים יעמוד על סך של 265 אלף שקל. ברקע לתביעה עמד צו מינהלי שהוצא על-ידי משרד הבריאות בנובמבר 2017 לסניף של יינות ביתן בעתלית לאור המצב התברואתי הירוד בסניף.

פיצוי לציבור צרכנים שנפגעו מהפרות החוק או מהתנהלות לקויה של חברות דרך הנחות ומבצעים הוא נושא שנוי במחלוקת. מחד, פיצוי כזה פועל לטובת הצרכנים, אבל בצדו השני הוא פועל לטובת העוסקים, כשהוא מושך צרכנים לקניות ומתגמל את העוסקים.

במקרה הנדון הוחלט על פיצוי בדמות הנחות בסניף האמור בלבד, מתוך הנחה כי מרבית הקונים בו הם תושבי האזור, שהם הנפגעים העיקריים מהממצאים התברואתיים שנמצאו בסניף.

השבוע פרסמנו כי המועצה לצרכנות הגישה התנגדות על פיצוי דרך הנחה (המכונה "פשרת קופונים") במסגרת פשרה בתביעה שהוגשה נגד חברת השטיח המעופף. בהחלטה לקבל את הפשרה בתביעה נגד יינות ביתן, ציין השופט אינאס סלאמה, נשיא בית משפט השלום חיפה, כי "אומנם יש להעדיף מתן פיצוי פרטני לחברי הקבוצה, אולם בהינתן הקושי הממשי והעלות הכרוכה במציאת ואיתור חברי הקבוצה, ובהינתן שיעור הנזק הפרטני הנמוך יחסית, מצאתי כי הפיצוי המוצע והדרך בה יוענק מובילים למסקנה כי קיימת סבירות גבוהה שבסופו של יום, הפיצוי יינתן ברובו לחברי הקבוצה".

מבצעי ההנחות יכללו כמה עשרות מוצרים עד לסיום סכום הפיצוי המצטבר המוסכם, כלומר 265 אלף שקל. בכניסה לסניף יוצבו שלטים שיידעו את הציבור כי הפיצוי הוא חלק מהסדר פשרה.

בנוסף תשלם יינות ביתם סכום של 2,000 שקל לתובעת ועוד 60 אלף שקל לבא-כוחה, עו"ד אושר הרוש.