הקבינט הציבורי לחינוך בפנייה למשרד האוצר: החילו מע"מ אפס על ציוד לתלמידים

במכתב שהעביר הקבינט המונה ארגונים שונים בתחום החינוך והתעשייה, הוא דורש מהאוצר להחיל מע"מ אפס על ציוד למידה, במטרה "לאפשר לכל ילדי ישראל להתחיל את שנת הלימודים הקרובה ואת אלה שיבואו אחריה באופן שווה לחבריהם לכיתה"

תלמידות בבית ספר / צילום: תמר מצפי
תלמידות בבית ספר / צילום: תמר מצפי

כ-2,354,000 תלמידי בתי הספר והגנים יפתחו את שנת הלימודים הקרבה בשבוע הבא, אם לא תתקיים שביתה. במסגרת "חוק חינוך חינם" על כל אחד ואחד מהתלמידים הללו שילמו וישלמו ההורים ממיטב כספם - מתשלומי ההורים שמסתכמים במאות ובאלפי שקלים לכל תלמיד לשנה ועד לציוד לתלמיד, במעין ריטואל שחוזר על עצמו כל שנה מחדש.

מבחינת הקבינט הציבורי לחינוך, הגיע הזמן לשינוי. במכתב שהעביר הקבינט, המונה ארגונים שונים בתחום החינוך והתעשייה, למשרד האוצר, הוא דורש להחיל מע"מ אפס על ציוד למידה.

נזכיר כי בישראל אין מע"מ דיפרנציאלי (למעט פירות וירקות), ואם תיענה הדרישה הזו, ייפתח פתח מעניין לשינוי המצב הקיים. בפנייה דורש הקבינט לשים סוף לתשלומי ההורים ולעצור את "הוצאת סכומי העתק של הורי ישראל על ספרי לימוד וציוד כתיבה לקראת פתיחת שנת הלימודים".

אומנם הפנייה היום (ג') בתזמון הנוכחי לא רלוונטית לשנת הלימודים הקרובה, אבל התקווה היא לשינוי בשנת הלימודים הבאה.

הדרישה להחיל חוק מע"מ אפס על ציוד למידה בסיסי, מטרתה לאפשר "לכל ילדי ישראל להתחיל את שנת הלימודים הקרובה ואת אלה שיבואו אחריה באופן שווה לחבריהם לכיתה, מבלי לדרוש מהוריהם להוציא סכומי עתק עבור ספרי לימוד וציוד כתיבה".

יצוין כי סל הציוד לתלמידים בלי ספרי לימוד עולה 300-400 שקל לפחות. בבתי ספר שבהם לא קיים פרויקט השאלת ספרי לימוד, רכישתם תסתכם במאות שקלים נוספים. עבור פרויקט השאלת ספרים משלמים ההורים 280 או 320 שקל לשנה (לפי גיל הכיתה) לכל תלמיד. אין פלא שההוצאה במשק-בית מגיעה בקלות לאלפי שקלים.

"לא יכול להיות שמדי שנה המדינה מאלצת את הורי ישראל לשלם מאות עד אלפי שקלים עבור ציוד למידה בסיסי, בזמן שחלקם בקושי מצליחים לסגור את החודש", אומר תא"ל (מיל') רם שמואלי, מייסד משותף בקבינט הציבורי לחינוך.

לדבריו, "בישראל יש חוק חינוך חובה, במסגרתו מובטח חינוך איכותי וחינם עבור כל ילדי ישראל. אך במצב הנתון כיום החוק הופך לחסר משמעות, כל עוד ההורים צריכים לשלם ממיטב כיסם כדי שילדיהם יוכלו להתחיל את שנת הלימודים. כך לא ניתן לסגור פערים חברתיים - כך הפערים רק הולכים וגדלים. הגיע הזמן לאכוף את החוק ולעצור את שפיכת הכספים".

הקבינט הוקם על-ידי ראשי ארגוני החינוך היציגים בישראל, במטרה להיאבק על עתיד החינוך במדינה, מהגיל הרך ועד להשכלה הגבוהה, מתוך הבנה כי "הגיע הזמן לקחת את האחריות לידיים ולהוביל מהלך ארוך-טווח אשר אינו מתבסס על חוסר היציבות הפוליטית הקיים כיום. אחד מהנושאים המרכזיים שניצבים על סדר היום של הקבינט הוא צמצום הפערים האדירים בחינוך בין המרכז לפריפריה".

לפי הקבינט, "הצורך לסבסד את ציוד הלמידה עבור ילדי ישראל הוא רק שלב ראשון בדרך לצמצום הפערים החברתיים בחברה הישראלית ובמערכת החינוך. אנו נניח על שולחן שר החינוך במהלך השנה הקרובה 'תוכנית עשור לאומית', שתתווה דרך לשנים הקרובות ותצעיד את המערכת למקום אליו היא ראויה להיות - בשורה הראשונה של המדינות המפותחות".

עם הארגונים החברים בקבינט הציבורי לחינוך נמנים ארגון המורים, הסתדרות המורים, מרכז המועצות האזוריות, מועצה ציבורית להורים בישראל, התאחדות התעשיינים ועוד.