נשק הסחר הפוטנציאלי החדש של סין מלחיץ את העסקים הזרים

הזרים בסין חוששים שעל רקע עימותי הסחר עם ארה"ב, בייג'ינג תשתמש ב"במערכת האשראי הסוציאלי" החדשה, להענשה או לתגמול של חברות על התנהגותן, כנשק נגד חברות בינלאומיות

שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק
שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק

אחרי היערכות של חמש שנים סין משלימה מערכת מקיפה חדשה להענשה או לתגמול של חברות על התנהגותן. הזרים בסין חוששים שעל רקע עימותי הסחר עם ארה"ב, בייג'ינג תשתמש ב"במערכת האשראי הסוציאלי" החדשה כנשק נגד חברות בינלאומיות.

התוכנית המפורסמת יותר של סין לדירוג אשראי חברתי של יחידים מעוררת אמנם חששות מפני חדירה לפרטיות, אבל ניסיון מקביל לעקוב אחרי התנהגות תאגידית-עסקית ירכז נתונים על דירוג אשראי ועוד מאפיינים, שנאספים על ידי גופים ממשלתיים ומקומיים, למאגר נתונים מרכזי. המערכת אמורה לפעול במלואה בשנה הבאה.

אלגוריתם יחליט באיזו מידה החברות מצייתות לחוקים ולרגולציות של המדינה. בכמה מקרים, חברות ייענשו על ידי חסימת גישה למדיניות מיטיבה, או יהיו כפופות לענישה מנהלית תקיפה יותר, לפי מסמך של מינהל המדינה לרגולציה של השוק. אנליסטים אומרים שענישה נוספת עשויה לכלול חסימת גישה לרכישת קרקעות, להלוואות מסוימות ולמרכז רכש של גופי ממשל.

היישום המתקרב של המערכת הזו מגביר את עצבנות העסקים הזרים, שכבר ערוכים לצעדי נגד נוספים של בייג'ינג כאשר מלחמת הסחר ממשיכה לקבל תפניות לא צפויות חדשות.

בייג'ינג הודיעה בסוף מאי שהיא מכינה רשימה של ישויות שהיא מגדירה כבלתי אמינות, בתגובה למסע של וושינגטון נגד ענקית הטלקום הסינית וואווי.

"זה הופך את מערכת האשראי הסוציאלי לשימושית ככלי בעימות הסחר", אמר ביורן קונארד, מנכ"ל ומייסד סינוליטיקס, חברת ייעוץ לנושאים סיניים שפרסמה דוח על מערכת האשראי החברתי החדשה, יחד עם לשכת המסחר של האיחוד האירופי בסין.

קונראד אמר שהניסוח של הכללים שפורסמו להוספת חברות "לא אמינות" לרשימה השחורה במסגרת מערכת האשראי הסוציאלי, משקף את אזהרת הרשויות בבייג'ינג על כך שיש חברות זרות שעונות על ההגדרה הזו, ונראה ששתי התוכניות - נגד חברות מקומיות וזרות - משולבות.

אשראי חברתי ישפיע על דירוג האשראי האינדיבידואלי של בכירי החברות ולהיפך, יושפע ממנו, לפי דוח לשכת המסחר של האיחוד האירופי - עניין שמעורר חששות מיוחדים בקרב הבכירים. אשראי סוציאלי של חברה יושפע גם מההתנהגות כלפי הספקים שלה, נאמר בדוח, ומחיקה מן הרשימה השחורה עלולה לקחת שנים.

דוח נפרד שפורסם על מערכת האשראי החברתי לחברות של חברת הייעוץ טריביום צ'יינה מבייג'ינג אינו קושר את המערכת הזו לעימות הסחר הסינו-אמריקאי, אך אומר שהמערכת "תספק לממשלה כמויות גדולות של נתונים מערכתיים". הדוח מזהיר מן האפשרות שסין "תיישם טכנולוגיה כדי לכפות צייתנות פוליטית".

מערכת האשראי החברתי בסין מוסיפה למורכבות של עשיית עסקים בשוק הסיני הענק והמתסכל.

כמות הנתונים שנאספים על ידי הרשויות שמפקחות על מערכת האשראי החברתי תעניק להם "צילום רנטגן מאסיבי של הנוף הכלכלי", אמר יורג וטקה, נשיא לשכת המסחר האירופית בסין. חברה זרה שתוכנס לרשימה השחורה על ידי רשויות המס במחוז מסוים עלולה לגלות שהמידע עליה ישמש גופים ממשלתיים נוספים במחוזות אחרים כדי להעניש אותה.

כמה אנליסטים מקווים שהמערכת החדשה תאפשר יישום של סטנדרטים אובייקטיביים יותר לחברות מקומיות וזרות. עם זאת, ברור שעלויות הציות לרגולציה הסינית החדשה יהיו גבוהות יותר, ותהיה פחות ודאות לעסקים לא סיניים.

כמה מענקיות העסקים הגדולות והידועות ביותר מעורבות מאוד בהשקת מערכת האשראי הסוציאלי לחברות: וואווי, ענקית המסחר האלקטרוני ושירותי הענן עליבאבא וענקית הסלולר טנסנט חברות בקבוצה שמפתחת את אחד ממאגרי הנתונים העיקריים של המערכת החדשה, לפי הודעה של ממשלת סין.

מערכת האשראי הסוציאלי בסין מפותחת משנת 2014, הרבה לפני מלחמת הסחר שפרצה בין סין לארה"ב. מועצת המדינה הסינית פרסמה טיוטה של התוכנית שבה נאמר שהיא "תבנה רצינות" בפעילות הכלכלית, החברתית והפוליטית.

מלבד דירוגי אשראי, המערכת כוללת כמה רשימות שחורות של חברות שנתפסו עושות משהו לא חוקי, כמו הפצת מידע "לא ראוי" באינטרנט או עבירה על תקנות בטיחות. המערכת כוללת גם רשימות של חברות בעלות ציוני אשראי גבוהים. חלק מהמידע הזה יהיה נגיש לציבור באינטרנט.