הבורסה בת"א ננעלה ביציבות; מניית איידיאו זינקה ב-15%

מניית איידיאו עלתה על רקע דיווח כי הקפאת שכר הדירות להשכרה בברלין תהיה פחות נוקשה מהערכות הראשוניות • מנכ"ל קליל הודיע על רצונו לסיים את תפקידו בחברה אחרי 30 שנה • עונת הדוחות לרבעון השני מגיעה לסיומה עם דיווחי הדקה ה-90

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:30

יומו הראשון של שבוע המסחר בת"א ננעל ביציבות בשני המדדים המובילים, ת"א-90 עלה בכ-0.1%.

מניית איידיאו זינקה במעל 15% לאחר שעיריית ברלין הודיעה כי היא נסוגה מעט ברפורמת הדיור המתוכננת בעיר.

מניית אל על הוסיפה 6.5% לערכה.

אייסקיור עלתה במעל 6% לאחר שהחברה דיווחה כי חתמה על הסכם שיווק ביפן וסינגפור.

15:45

יום המסחר הראשון לשבוע ולחודש ספטמבר מתנהל בנטייה חיובית קלה, עם שינויים מינוריים בשני המדדים המובילים, אחרי שבסוף השבוע המסחר בארה"ב הסתיים בשינויים קלים.

חודש אוגוסט היה שלילי למדי למשקיעים בשוק ההון המקומי, עם צניחה של כ-4% שהציג מדד ת"א 35 בסיכום חודשי, אחרי השבוע האחרון שהיה שלילי במיוחד, בסיכומו ירד בכ-2%. למרות זאת, מתחילת השנה התשואה על המדד המוביל בבורסה עדיין נאה, בשיעור של קרוב ל-7%.

בסיכום חודשי מדד הביומד המשיך לבלוט בצד השלילי, כשאיבד כ-8% והשלים צלילה של כ-20% מתחילת השנה ובצד החיובי מדד הנדל"ן המשיך לטפס, עם עלייה חודשית של כ-6% המשלימה לו קפיצה של 47% מתחילת השנה.

בזירה העולמית, המשקיעים ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות במלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין, שהיוותה גורם משמעותי במגמה השלילית ובתנודתיות הגוברת במסחר בשוקי ההון בעולם בשבועות האחרונים.

בבית ההשקעות פסגות ציינו היום בסקירתם השבועית כי "חודשיים לפני שארה"ב נכנסת לשנת בחירות נשמעים יותר ויותר קולות שמעריכים שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ יעשה מה שצריך כדי להגיע להסכם עם הסינים, וזאת על-מנת למנוע את ההאטה במשק האמריקאי לפני הבחירות. על אף שאין ספק שהכלכלה היא הגורם העיקרי שמשפיע על המצביע האמריקאי, נדמה לנו שיש מספר טיעונים שהופכים את הטענה הנ"ל לפחות סבירה מכפי שאולי היינו רוצים".

בצד החיובי במדד ת"א 35, המניות הדואליות של אורמת  ואופקו מתחזקות בכ-1.5%-2.5%. מניית גזית גלוב  עולה בכ-2%-2.5%, כשברקע למסחר החברה עדכנה הבוקר כי חתמה על הסכם עם חברת הפניקס למכירת כ-6% ממניות חברת אטריום, בד בבד עם השלמת עסקת הרכישה שהיא מבצעת לכ-40% ממניות אטריום.

בצד השלילי של המדד המוביל, מניית טבע  נחלשת בכ-2%-3%.

עוד במסחר, חברת התיירות איסתא , שסיכמה בסוף השבוע את הרבעון השני של השנה במגמה חיובית, עדכנה היום כי חתמה במשותף עם מלונות פתאל על מזכר הבנות לרכישת מלון בלימסול שבקפריסין תמורת כ-16 מיליון יורו. מניית איסתא מטפסת בכ-5%-6%.

מניית חברת הנדל"ן איידיאו  קופצת בכ-10%-15% במחזור מסחר ער. ברקע למסחר עומדים פרסומים בתקשורת הגרמנית שהציגו, ככל הידוע, טיוטה של הצעת חוק בקשר לדמי השכירות בברלין, עיר פעילותה של איי.די.או, המשקפת הקשחה פחות חמורה בהגבלות על דמי השכירות ביחס לציפיות שהיו קודם לכן.

חברת הנדל"ן מישורים  עדכנה על פרק נוסף בסכסוך בין צמד בעלי השליטה בה, וכעת לפי העדכון מדובר בהודעה שהעביר אלכס שניידר לגיל בלוטרייך על ביטול הסכם השליטה וביטול הסכם הפשרה ביניהם, שנדחו על-ידי בלוטרייך. מניית מישורים מגיבה לעדכון בשעות הצהריים בטיפוס של כ-6%-8% במחזור מסחר קטן.

חברת אייסקיור מדיקל  דיווחה על התקשרות אסטרטגית להפצת מערכת שהיא מפתחת, ביפן ובסינגפור. מנייתה קפצה בכ-7%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום יציבות ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה מעורבת.

14:30

המסחר בתל אביב מתנהל ביציבות עם נטייה לעליות. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.1%, מדד הבנקים עולה ב-0.6%.

מניית איידיאו  מזנקת בכ-15% על רקע הדיווח בגרמניה לפיו המגבלות על שכירויות בברלין יהיה פחות נוקשה מהצפוי.

חברת קליל  דיווחה כי אריה (ריצ'י) ריכטמן, מנכ"ל החברה, הודיע לה על רצונו לסיים את תפקידו בחברה, לאחר תקופה של כ-30 שנה מהן כ-15 שנה כמנכ"ל החברה, ובנסיבות שאין להביאן לידיעת הציבור. הפרישה צפויה להתבצע בתיאום עם החברה עד לתום הרבעון הראשון של שנת 2020.

12:30

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו ביציבות. ת"א-35 ות"א-125 נסחרים ללא שינוי ות"א-90 יורד ב-0.15%. 

גזית גלוב , אורמת טכנו  ואופקו הלת'  בולטים בעליות בת"א-35. טבע , אנרג'יאן  ושפיר הנדסה  בולטות בירידות. 

גזית גלוב דיווחה כי התקשרה בהסכם עם הפניקס, במסגרתו תמכור לחברת הביטוח 6% ממניות אטריום במסגרת הליך הפיכתה לפרטית, וזאת תמורת 75 מיליון יורו (293 מיליון שקל).

מניית איידיאו  מזנקת בכ-10%. זאת על רקע דיווח בסופ"ש כי הקפאת שכר הדירות להשכרה בברלין תהיה פחות נוקשה מהערכות הראשוניות. לפי הדלפות לגבי הצעת החוק, שתוגש לדיון הקואליציה בשבוע הקרוב, יתאפשר להעלות את שכר הדירה בשיעור האינפלציה, והגבלת מחיר לשכר דירה תחול רק על מי שיותר מ-30% משכרם הולך לשכירות.

09:45

שבוע המסחר בבורסת תל אביב נפתח בירידות שערים קלות. כך, המדדים ת"א-35  ות"א-90  יורדים כעת בכ-0.1%, מדד ת"א-125  מאבד כעת 0.06%.

מניית טבע מובילה את ירידות השערים כאשר משילה מערכה 2.5%. הבוקר פורסם כי סופר פארם רוכשת 50% מפעילות ההכנות הרוקחיות של טבע. היקף העסקה מוערך בעשרות מיליוני שקלים ומחזור הפעילות הנרכשת מוערך בכ-100 מיליון שקל. לצורך השותפות בין החברות הקימו השתיים חברה חדשה בשם רדמדיקס. 

סופר-פארם, רשת הפארם שבשליטת ליאון קופלר, רוכשת 50% מפעילות ההכנות הרוקחיות של חברת טבע  תמורת עשרות מיליוני שקלים. מדובר בפעילות הכנת תרופות ייעודיות לשימוש עבור שימוש בבתי חולים או בבית החולה. לצורך השותפות הקימו השתיים חברה חדשה תחת השם רדמדיקס (REMEDIX) שאמורה לתת לחולים טיפול ביתי.

החברה החדשה אשר טבע וסופר פארם מחזיקות ב-50% ממנה, מתבססת למעשה על פעילות המרכז להכנות רוקחיות ושירות "טבע ביתי" של חברת טבע, המספקים תערובות נוזליות לטיפול ביתי או טיפול בבתי חולים ביניהן אנטיביוטיקה וכימותרפיה, לצד מזון לפגים. מחזור המכירות השנתי של המפעל מוערך בכ-100 מיליון שקל, ולפי שעה הוא יישאר במקומו הנוכחי בעיר אשדוד.

לרגל Labor Day המתקיים ב-2 בספטמבר, מחר לא יתנהל מסחר בבורסות בארה"ב ובקנדה. 

06:00

שבוע המסחר בבורסת תל אביב צפוי להיפתח הבוקר (א') ביציבות, וזאת על רקע יציבות המדדים המובילים בוול סטריט עם נעילת המסחר בשישי האחרון. הנעילה היציבה במדדים המובילים בוול סטריט הגיעה בעקבות שליחת מסרים מרגיעים במלחמת הסחר המתנהלת בין סין לארה"ב. 

יום המסחר האחרון בבורסת תל אביב ננעל עם עליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ביום חמישי האחרון ב-1.5%, מדד ת"א 90 טיפס ב-1.25%, ומדד הבנקים עלה ב-0.5%. מחיר הנפט עומד כעת על 55.16 דולר לחבית. 

מניית טאואר בלטה בעלייה של 6%, מניית עזריאלי זינקה ב-4.36%, פריגו עלתה ב-2.9%, טבע טיפסה ב-3.5%, פועלים עלתה ב-1%, ומניית אלקטרה זינקה ב-6.4%.