"יהודים לא נאמנים"? הגינוי מתחיל לחזור לטראמפ כבומרנג

אמירתו של טראמפ, שנועדה להרחיק מצביעים יהודים מהמפלגה הדמוקרטית, עושה בדיוק ההפך מהמתוכנן • סקר חדש מראה כי 59% מהאמריקאים מתנגדים להצהרה זו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria

הכרזתו של דונלד טראמפ שיהודים שמצביעים בעד מועמדים דמוקרטים "אינם נאמנים" או בורים, מתחילה לחזור אליו כבומרנג. סקר חדש של פוליטיקו/Morning Consult, שפורסם ביום ד' שעבר, מראה כי כ-59% מהבוחרים האמריקאים מתנגדים לגינוי (49% "מתנגדים נמרצות", 10% "מתנגדים במידת מה"), בעוד ש-23% תומכים בו (12% "תומכים מאד", 11% "תומכים במידת מה"). 18% אמרו כי אינם יודעים או שאין להם דעה. הסקר נערך בין 23 ל-25 באוגוסט במדגם של 1987 בוחרים רשומים. טווח טעות הדגימה הוא 2%.

פילוח נוסף מראה שהקרע העמוק בין דמוקרטים לרפובליקאים משתקף בהתפלגות המשיבים על השאלה בסוגיה זו. מתוך 768 הנשאלים שהגדירו עצמם דמוקרטים, 86% התנגדו להתבטאות טראמפ על "אי הנאמנות" של יהודים (81% "מתנגדים נמרצות, 5% "מתנגדים במידת מה"). לעומתם, מתוך 619 הנשאלים שהגדירו עצמם רפובליקאים, 51% הביעו תמיכה בהתבטאות השנויה במחלוקת (27% "תומכים נמרצות", 24% "תומכים במידת מה"). רק 25% מהרפובליקאים התנגדו לאמירה (12% הביעו "התנגדות נמרצת", 13% - "התנגדות במידת מה").

אזכור: ב-20 באוגוסט, בפוטו-אופ לקראת שיחה עם נשיא רומניה, קלאוס איוהאניס, בבית הלבן, התבקש טראמפ להגיב על פרשת המחוקקות הדמוקרטיות רשידה טאליב ואילהאן עומאר, שישראל אסרה על כניסתן לשטחה בגין תמיכתן ב-BDS. בתשובתו מתח טראמפ ביקורת אישית על השתיים ותקף את המפלגה הדמוקרטית בגלל תמיכתה, לדבריו, בהשקפות האנטי-ישראליות של טלאיב ועומאר."להיכן הידרדרה המפלגה הדמוקרטית?" שאל טראמפ. "להיכן הגיעה המפלגה שמגינה על שתי הנשים האלה למרות היחס שלהן כלפי ישראל?".

בהתייחסו לקריאתה של עומאר במסיבת עיתונאים, באמצע אוגוסט, להפסיק את הסיוע לישראל עד להפסקת הקמתן של ההתנחלויות, אמר טראמפ: "עצם הרעיון של קיצוץ הסיוע לישראל - אני בכלל לא יכול להאמין שמדברים על זה... אני חושב שיהודים (אמריקאים) שמצביעים בעד דמוקרט חוטאים בחוסר ידע מוחלט או בחוסר נאמנות", הוא הדגיש.

באותו מעמד לא פירט טראמפ מי הקרבנות של "חוסר הנאמנות" היהודית, אך למחרת, בשיחה עם כתבים, הוא הסביר למה כוונתו: "אם אתה (יהודי) ומצביע בעד דמוקרטים, אתה בלתי נאמן לעם היהודי ובלתי נאמן למדינת ישראל". הוא נחפז להוסיף שדבריו אינם מעידים שהוא אנטישמי.

אין ספק שהתבטאות טרמאפ הייתה מאמץ לתקוע טריז בין הקהילה היהודית בארה"ב לבין המפלגה הדמוקרטית וממילא להשיא בוחרים יהודים להצביע בעד מועמד רפובליקאי, כלומר בעד טראמפ, בבחירות ב-2020.

במילים אחרות, טראמפ ניסה לעשות מה שהמפלגה הרפובליקאית מנסה לעשות כבר כמה דורות: לפצח את דפוס ההצבעה של יהודי ארה"ב. מסורתית מצביעים רוב היהודים - בדרך כלל בין 70% ל-75% - בעד מועמדים דמוקרטים לבית הלבן ולקונגרס ותורמים למפלגה הדמוקרטית, עובדה שגורמת מפח נפש מתמיד לרפובליקאים. לאחר הכל, כבר ב-1992 אמר ג'יימס בייקר, שר החוץ בממשלו של ג'ורג' בוש האב: "שהיהודים ילכו להזדיין; בלאו הכי הם לא מצביעים בעדנו". ב-2016, הצביעו 73% מהמצביעים היהודים בעד הילארי קלינטון ורק כ-23% הצביעו בעד טראמפ.

אם טראמפ קיווה שביקורתו על שתי המחוקקות הדמוקרטיות המוסלמיות ועל המפלגה הדמוקרטית, ב-20 באוגוסט, תקעקע, ולו במקצת, את חומת התמיכה הבצורה של רוב היהודים במותג הדמוקרטי - הוא טעה. עורכי הסקר החדש לא סיפקו פילוח ספציפי של עמדות בוחרים יהודים כלפי התבטאות טראמפ על "אי הנאמנות" (כאמור, רוב האמריקאים הסתייגו מהאמירה), אך העורכים מציינים, כי ביקורתו של הנשיא על הדמוקרטים לא העלתה את רמת התמיכה של היהודים במחנה הרפובליקאי.

על מה מבוססת קביעה זו? סקר נפרד של Morning Consult במדגם של 1070 בוחרים רשומים, שזיהו עצמם כיהודים, נערך בין 19 ל-25 באוגוסט ולא כלל שאלות על התבטאות "אי הנאמנות". (זו יצאה מפי הנשיא, כאמור, ב-20 באוגוסט). מכל מקום, רוב הנשאלים בסקר, כלומר אלה שענו על השאלות בין 21 ל-25 באוגוסט, נחשפו למידע על ההתבטאות הזו, שקיבלה תהודה חזקה בארה"ב.

בכל זאת, מתברר כי 71% מהמשתתפים בסקר הזה מסתייגים מטראמפ (62% "מסתייגים נמרצות") - ונתון זה אינו שונה סטטיסטית מנתוני סקר זהה על מידת התמיכה בטראמפ שנערך חודש קודם לכן. במילים אחרות: התקפות הנשיא על הדמוקרטים לא שיפרו את מעמדו בקרב כלל האוכלוסייה של הבוחרים היהודיים בארה"ב.

אבל, כפי שצוין בתחילת המאמר, יהודים רפובליקאים - כרבע מכלל הבוחרים היהודיים - נוטים לתמוך בטראמפ הרבה יותר מיהודים דמוקרטים. כלומר, דפוס ההצבעה היהודית אינו אחיד לגמרי.

"אני חושב שארה"ב כולה מפולגת לאורך קווי שסע מפלגתיים", אמר מתיו ברוקס, מנכ"ל הקואליציה היהודית הרפובליקאית, גוף שתדלנות רפובליקאי, שמצוטט ברשימת הסבר של Morning Consult לסקר שלה. "אינני חושב שהקהילה היהודית בארה"ב שונה משאר האוכלוסייה האמריקאית עתה".

וכך, הקואליציה הודיעה בציוץ על תמיכתה בהתבטאות טראמפ על "אי הנאמנות". ברוקס אמר בציוץ, כי ייתכן שדברי טראמפ בוטים ונטולי "התייפייפויות דיפלומטיות", אך הנשיא אומר את האמת: המפלגה הדמוקרטית הולכת ומתרחקת מהאג'נדה הפרו-ישראלית. "אין שום ספק שטראמפ הוא הנשיא הפרו-ישראלי ביותר אי פעם", אמר ברוקס.