פעל לפי ההנחיות, ללא ניגוד עניינים? המשרוקית בודקת את תגובת נתניהו לפרסום ההקלטות

בתגובה לחשיפת חדשות 13 של הקלטת השיחות עם שר התקשורת לשעבר איוב קרא, טען נתניהו כי מעשיו תאמו את הנחיות ניגוד העניינים. האומנם? • עשינו סדר • המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיר סלמן
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיר סלמן

חשיפת השיחות על ערוץ 20, שהתקיימו בסוף 2017 בין ראש הממשלה ובין שר התקשורת דאז איוב קרא, נענתה אתמול (ב') בתגובה מבטלת מצד נתניהו. "תודה לכם על שהצגתם שראש הממשלה נתניהו נלחם כמו אריה כדי להציל את ערוץ 20", נכתב בשמו בעקבות השידור בחדשות 13. "כל פעולותיו של ראש הממשלה תואמות לחלוטין את הנחיות היועמ"ש לאחר שעזב את תפקידו כשר התקשורת". ההגבלות היחידות שהוטלו עליו, סיכם, היו "ביחס לשאול אלוביץ' ובזק - תחום שבו ראש הממשלה לא עסק לאחר הנחיית היועמ"ש".

נתניהו פרש ממשרד התקשורת בפברואר 2017. גם לפני פרישתו וגם אחריה - כשהציע למחליפו איוב קרא לבטל את מועצת הכבלים והלוויין, הרגולטור של ערוץ 20 - הוא היה כפוף להנחיות של היועץ המשפטי לממשלה שפירטו באילו תחומים אסור לו להתערב. כמה הוא מדייק בטענה שכל פעולותיו שנחשפו בהקלטות תאמו את ההנחיות?

נעשה סדר: מעורבותו של נתניהו בענייני מועצת הכבלים והלוויין הוגבלה חלקית כבר ב-2015 בהנחייתו של היועמ"ש דאז יהודה ויינשטיין. הסיבה: קשריו עם עורכי הדין דוד שמרון ויצחק מלכו, שלהם לקוחות רבים בענף התקשורת.

ביוני 2016, עם חשיפת חברותו של נתניהו עם אלוביץ', חיבר היועמ"ש החדש אביחי מנדלבליט הסדר ניגוד עניינים מקיף שאסר עליו לעסוק בענייני קבוצת יורוקום, לרבות בזק ו-yes. האיסור כלל תחומים הקשורים לקבוצה בעקיפי,ן לרבות "אסדרת השידורים הרב-ערוציים", שבה עוסקת מועצת הכבלים והלוויין. עם זאת, אחד הסעיפים התיר לו במפורש לעסוק ב"ערוצים ייעודיים" כמו ערוץ 20 - אף שהיו כפופים אז למועצת הכבלים והלוויין.

למרות ההנחיות, לפי כתב החשדות בתיק 4000, נתניהו המשיך להתערב בענייני וואלה שבשליטת אלוביץ' עד ראשית 2017. נתניהו כותב בתגובתו שלא עסק בכך "לאחר הנחיית היועמ"ש", אבל הוא מתייחס להנחיה אחרת מאפריל 2017, אחרי פרישתו ממשרד התקשורת. שם הבהיר מנדלבליט כי נתניהו עדיין כפוף להנחיות קודמות, אך "מגבלות אלה אינו מקיפות את כל תחום התקשורת".

מאז פרישת נתניהו ממשרד התקשורת מילא את מקומו צחי הנגבי, ובמאי מונה איוב קרא לשר קבוע. בהמשך השנה התמודד קרא עם סירוב מועצת הכבלים והלוויין לאשר לערוץ 20 לשדר חדשות. משכשלו המאמצים, הביאה הקואליציה בינואר 2018 לחקיקת "חוק ערוץ 20", שהוציא את הערוצים הייעודיים מידי מועצת הכבלים והעבירם לרשות השנייה, שזמן קצר לפני כן הועמדה בראשה יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שהייתה מזוהה עם נתניהו.

בשורה התחתונה: דברי נתניהו חצי נכונים. הנחיות היועמ"ש התירו לו לטפל בענייני ערוץ 20, אבל לא בענייני מועצת הכבלים והלוויין. אשר לענייני אלוביץ', לפי כתב החשדות הוא לא התערב בהם אחרי פרישתו ממשרד התקשורת, אבל התערב לפני פרישתו - כשהדבר נאסר עליו בהנחיית היועמ"ש. 

● תחקיר: יפתח בריל, המשרוקית של "גלובס"