בעקבות השריפה: כתמי שמן צמחי התגלו במי נמל חיפה

בעקבות דיווח מתצפית נמל חיפה, צוות היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה איתר לפני שעה קלה כתמי שמן צמחי המפוזרים בין רציף כרמל ורציף מזרחי בנמל חיפה • חברת נמלי ישראל פועלת לניקוי השפך • כוחות כיבוי והצלה, בשיתוף המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, מבצעים כעת חקירה של אירוע השריפה אתמול במפעל

שריפה בשמן תעשיות בנמל חיפה / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה
שריפה בשמן תעשיות בנמל חיפה / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

כתמי שמן צמחי התגלו במי נמל חיפה, בעקבות השריפה שהתחוללה אתמול (ה') במחסני "שמן תעשיות" בחיפה. בעקבות דיווח מתצפית נמל חיפה, צוות היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה איתר לפני שעה קלה כתמי שמן צמחי, שקוף ברובו, המפוזרים בין רציף כרמל ורציף מזרחי בנמל חיפה.

ההערכה היא כי מדובר בשמן מחברת "שמן תעשיות", שהגיע לים מכיוון המפעל, שכובתה בו אתמול שריפת ענק במחסן השמנים. חברת נמלי ישראל פרסה חוסם והיא פועלת לניקוי השפך. כוחות כיבוי והצלה, בשיתוף המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, מבצעים כעת חקירה של אירוע השריפה אתמול במפעל.

שריפת ענק פרצה אמש במחסן של מפעל שמן בחיפה, שבו כ-80 טון שמן. השריפה בנמל חיפה מפילה את מניית שמן תעשיות  ב-15%. כוחות כיבוי רבים הוזעקו לאזור, וכבאי אחד נפצע קל ברגליו מכוויות ופונה לבית החולים. המפעלים הסמוכים פונו מחשש להתפשטות השריפה. שליטה על האש הושגה לעת ערב, בלא נפגעים מן האירוע.

גג המחסן עשוי מאסבסט , ולכן בסיום השריפה ולאחר כיבויה בידי כוחות כיבוי והצלה, כונני המשרד להגנת הסביבה העבירו הנחיות לגבי פינוי המפגע ומניעת חשיפה לאוכלוסייה.

מאיה יעקבס, מנכ"לית ארגון הסביבה 'צלול', אמרה ל"גלובס": "השבוע גילינו שהממשלה מתכננת לחסל את סמכויות המשרד להגנת הסביבה, וכבר עכשיו היא מונעת ממנו מאות אנשי מקצוע שנדרשים למילוי תפקידם והגנה על שלום האדם והטבע. המשרד עצמו מיישר קו עם מדיניות זאת והפך חותמת גומי למזהמים.

"הים הוא הריאות הכחולות שמייצרות לנו חמצן בעולם של משבר אקלים. זיהום האוויר והים קשורים זה בזה. זיהום הים גורם לו להפסיק לייצר חמצן ומייצר בו שטחים מתים גדלים והולכים, גם בישראל. הגנת הים חשובה להגנת החיים שלנו. הגיע הזמן שיתייחסו אל עברייני סביבה כמו לכל עבריין גוף ונפש. חובה למצות את החקירה במלואה ולהביא את האשמים לדין".