גוגל תחת חקירת הגבלים עסקיים ב-48 ממדינות ארה"ב

החקירה תתמקד בפרקטיקות של גוגל בתחום הפרסום אונליין • התובע הכללי של טקסס: "ראינו ראיות שמצביעות על כך שייתכן שהפרקטיקות העסקיות של גוגל חתרו תחת בחירת הצרכנים"

סונדר פיצ‘אי, מנכ“ל גוגל / צילום: רויטרס
סונדר פיצ‘אי, מנכ“ל גוגל / צילום: רויטרס

תובעים כלליים מ-48 מדינות שונות בארה"ב השיקו אמש (ב') חקירת הגבלים עסקיים נגד גוגל. המדינות היחידות בארה"ב שלא לוקחות חלק בחקירה המשותפת הן קליפורניה, המדינה שבה נמצא מטה גוגל, ואלבמה.

קן פקסטון, התובע הכללי של טקסס, הכריז על החקירה מול בניין בית המשפט העליון האמריקאי, ואמר כי החקירה תתמקד כעת בפרקטיקות גוגל בתחום הפרסום אונליין, אך הוסיף כי "העובדות יובילו לאן שהן יובילו. אנחנו לא יודעים את כל התשובות".

התובעים הכלליים אמרו כי עוצמתה של גוגל דורשת חזית מאוחדת ודו-מפלגתית, והציגו חששות שונים לגבי גוגל, הנוגעים לאיסוף מידע ופרטיות, רכישות של חברות שהיו עשויות להפוך למתחרות של גוגל ועוד.

פקסטון הצהיר כי גוגל "שולטת בכל ההיבטים של פרסום וחיפוש באינטרנט. אין שום דבר רע בעסק שהופך להיות הגדול ביותר בתחומו, כל עוד הוא עושה זאת באמצעות תחרות בשוק החופשי, אבל ראינו ראיות שמצביעות על כך שייתכן שהפרקטיקות העסקיות של גוגל חתרו תחת בחירת הצרכנים, פגעו בתחרות, הפרו את פרטיות המשתמשים והפכו את גוגל לשולטת בזרימת והפצת המידע אונליין".

גם מחלקת המשפטים של ארה"ב בודקת אם גוגל קיימה פרקטיקות אנטי-תחרותיות, בנוסף לבדיקה רחבה של מחלקת המשפטים של הפרקטיקות של כל ענקיות האינטרנט. פייסבוק נמצאת גם היא תחת חקירה של מספר מדינות בארה"ב בהובלת תובעים כלליים, שהוכרזה ביום שישי, ובוחנת אם החברה פגעה בתחרות ואם הגנה כראוי על מידע של המשתמשים.