פייק ניוז - לא, פיראטי - כן: פייסבוק מאפשרת פרסום לאתרים לא חוקיים

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי באתר הפיראטי "סדרות", בו מוצגים עשרות אלפי תכנים ישראליים ללא תשלום זכויות יוצרים, מוצגות פרסומות באמצעות רשת הפרסום של פייסבוק • מפייסבוק נמסר: "אנו מודים ל'גלובס' על הבאת הנושא לתשומת-ליבנו"

אתר "סדרות" / צילום מסך
אתר "סדרות" / צילום מסך

חברת פייסבוק, המפעילה רשתות חברתיות, ספגה בשנים האחרונות הרבה אש בשל הקושי שלה לפקח ולנטר תכנים ברשת. מדובר באיסוף מידע מתוך כוונה לאתר תכנים בעייתיים בכלל ובעיקר לקהלים רגישים, כמו בנו נוער וילדים, או פרסומים בזירות של פייק ניוז, אלימות וכדומה. לקושי זה יש גם היבט כלכלי הקשור לרשת הפרסום של פייסבוק ולאתרים בעייתיים שאליהם מגיע ממנה פרסום.

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי באתר הפיראטי "סדרות" שבו מוצגים עשרות אלפי פריטי תוכן ישראלי ללא תשלום זכויות יוצרים, מוצגות פרסומות באמצעות רשת הפרסום של פייסבוק. בהן גם של מפרסמים ישראלים, כמו משרד החינוך וחברת הקוסמטיקה חוה זינגבוים.   

כדי להרחיב את טווח הקמפיינים שלה, פייסבוק מאפשרת למפרסמים שימוש בשירות Facebook Audience Network, המרחיב את הנגיעה בגולש גם מחוץ לפייסבוק, תוך שימוש בדאטה של הרשת החברתית. הפרסומות הן פרסומות שפייסבוק מוכרת, ומערכת ההגשה שלה מגישה אותן עבור המפרסמים.

האתר החינמי "סדרות" הוא סדין אדום לכל יצרני התוכן בישראל. בשנים האחרונות נעשו ניסיונות רבים להוריד אותו - ללא הצלחה. האתר מציג את עצמו כ"אתר המציע חוויית צפייה ישירה של סדרות שונות מהארץ ומחו"ל, במגוון רחב של ז'אנרים והתאמות לקהלי יעד שונים, ביניהם משפחה, ילדים בגיל רך ועוד. על התכנים מופיעות כתוביות בעברית - גם על גבי תכנים בשפה העברית".

מאחר שעל התכנים אין תשלום של זכויות יוצרים, המשמעות היא אובדן הכנסות משמעותי לכל שרשרת יצרני התוכן - החל מהגופים המשדרים, כמו קשת, רשת, הוט ו-yes, שהן הפלטפורמות המשלמות עבור ייצור התוכן; והמשך ביוצרים ובמי שמייצר את התוכן בפועל.

ההשפעה של התעשייה הפיראטית על התעשייה המסודרת היא כה משמעותית, עד שכדי להילחם בה הוקם ארגון זיר"ה, שרוב פעילותו מתמקדת במאבק נגד הפרת זכויות היוצרים ברשת. בעבר אף עלו קמפיינים בתשלום שנועדו להניא גולשים מלצפות בתכנים שמועלים לרשת באופן כזה.

נבהיר כי פייסבוק אינה מאפשרת באופן מודע או מתוכנן גלישה באתרים אלה. נגן הפרסומות הוא לא של פייסבוק אלא של האתר עצמו, ששם מעין פלאג-אין שמוטמע במערכת של פייסבוק ובאמצעותו מושך מרשת הווידאו שלה פרסומות. עם זאת, פייסבוק יכולה לחסום את האפשרות לפרסם שם, בדיוק כפי שהיא יכולה לחסום פרסום באתרי פורנו או הימורים.

בכל הנוגע לגולש, פייסבוק, כמו גוגל, משתדלת להקפיד על זכויות יוצרים ואינה מהססת לחסום דף של משתמש שחרג. גם בכל הנוגע לשותפים לפרסום, פייסבוק מתיימרת לשמור על אותה מדיניות ולשיטתה: "אנחנו בודקים את כל בעלי האתרים שעובדים עם Audience Network, כדי לוודא שתוכן האתרים והאפליקציות שלהם תואמים את מדיניות התוכן וכללי הקהילה של פייסבוק".

ובכל זאת, אפשר לדעת בוודאות שהמודעות ב"סדרות" הוגשו באמצעות הרשת של פייסבוק, שכן הרשת החברתית מאפשרת לגולשים הנחשפים למודעות שלה לראות מדוע הם רואים את הפרסומת. ואכן, לחיצה על הלשונית הספציפית מראה את סיבת הטרגוט.

אין זאת הפעם הראשונה שבה פייסבוק "עוזרת" בעקיפין לאתרים פיראטיים המפירים זכויות יוצרים: בעבר נחשף ב"גלובס" כי באתר הווידאו הפופולרי dailymotion (שאינו ישראלי) ניתן לראות פרסומות למותגים ישראלים המוצגים על גבי תכנים ישראליים גנובים

מפייסבוק נמסר: "אנו מודים ל'גלובס' על הבאת הנושא לתשומת-ליבנו. כל האתרים והיישומים ב-Audience Network חייבים לעמוד בכללי הקהילה שלנו ובמדיניות של Audience Network. אנו בודקים את כל היישומים והאתרים לפני שאנו מאפשרים להם להצטרף לרשת. אנחנו לוקחים ברצינות רבה את האחריות שלנו לשמור את אמון המפרסמים שלנו, וצוותי Audience Network של פייסבוק עובדים באופן שוטף מול שותפינו המפרסמים, כדי להבטיח שהם מודעים ומבינים את הדרישות שלנו לא להציג מודעות באפליקציות או באתרים שמכילים או מקדמים פעילויות, מוצרים או שירותים בלתי חוקיים".