חברות התעופה בארה"ב הרוויחו 1.5 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה רק על גבייה עבור מזוודות

גבייה עבור מזוודות הפכה להיות נחלתן של רוב חברות התעופה • בשעה שמחירי הטיסות ממשיכים להישחק, דמי התשלום על מזוודות נמצאים במגמת עלייה

מזוודה / צילום: Shutterstock
מזוודה / צילום: Shutterstock

חברות התעופה בארה"ב הכניסו לקופתן 1.5 מיליארד דולר מגביית תשלום עבור מזוודות ברבעון השני של 2019 - כך מפרסם משרד התחבורה האמריקאי.

גבייה עבור שירותים נוספים בטיסה הפכה להיות כמעט עניין שבשגרה עבור הנוסעים בשנים האחרונות. גבייה נפרדת על מזוודות היא המוכרת ביותר, אבל הנוסעים כבר הורגלו לשלם בנפרד על הושבה ועל מזון או שתייה. למעשה, גבייה עבור מזוודות הפכה להיות נחלתן של רוב חברות התעופה - ובשעה שמחירי הטיסות ממשיכים להישחק, דמי התשלום על מזוודות נמצאים במגמת עלייה.

גם הרגלי הנוסעים השתנו בעקבות זאת - חברות התעופה מדווחות כי יותר נוסעים מביאים עמם כבודת יד למטוס, ובמקרים רבים המשמעות היא עיכובים בהמראות שנגרמים בשל תהליך ארוך יותר של עלייה למטוס ושל הושבת הנוסעים במקומם (מציאת מקום בתאי האחסון העמוסים, העברת כבודה עודפת לבטן המטוס וכדומה). העיכובים - שמביאים לחוסר יעילות וסטייה ממועדי ההמראות שיכולה להוביל לתגובת שרשרת - מתורגמים להוצאה כספית שחברות התעופה ישמחו להימנע ממנה, לרבות קנסות שהן עלולות לשלם לנמלי התעופה.

בדרך לשבור שיא: לפי הנתונים, בששת החודשים הראשונים של 2019 גרפו חברות התעופה בארה"ב היקף של 2.8 מיליארד דולר מדמי התשלום על מזוודות. אם ההכנסות הללו ימשיכו בקצב הזה, הן ישברו את השיא של 2018, כאשר בשנה שעברה הכנסות חברות התעופה בארה"ב מגביית תשלום על כבודה הסתכם ב-4.9 מיליארד דולר. עיקר התשלום נגבה מהטסים בטיסות פנים ברחבי ארה"ב.

השינוי בשיטת התמחור של כרטיסי הטיסה עם הוצאת הכבודה כתשלום נפרד (מה שבעבר היה חלק בלתי נפרד מכרטיס הטיסה) חוסך לחברות התעופה מאות מיליונים דולרים: חברות התעופה בארה"ב מחויבות לשלם למדינה מס בלו בשיעור של 7.5% ממחירי הכרטיסים על טיסות פנים - המס הזה לא חל על תשלומים נוספים, ומכאן שכאשר הנוסעים משלמים בנפרד על הכבודה שלהם, על תשלום זה החברות לא משלמות את החלק היחסי של המס למדינה.

לפי פרסומים במגזין "פורבס", מדובר בחיסכון שנתי של 375 מיליון דולר (בתחשיב של 5 מיליארד דולר הכנסות על כבודה כתשלום נפרד), וזה, לפי "פורבס", הרווח האמיתי של חברות התעופה עם המעבר לגבייה נפרדת עבור מזוודות. הסיבה לכך נעוצה בממצאי בדיקת מחיר הטיסה הממוצע בארה"ב לאורך השנים האחרונות - לפי הבדיקה, המחיר הכולל של כרטיס טיסה (כולל תוספת התשלום על כבודה) לא השתנה גם כאשר מחיר הכבודה היה כלול בתוכו.

ההשוואה של המחירים התייחסה למחיר ממוצע של כרטיס טיסה בחברות התעופה האמריקאיות נכון ל-2018 לעומת 2008, כאשר בשני המקרים המחיר הממוצע לטיסה הסתכם ב-360 דולר.