הענקית נחתה: אמזון השיקה את הפעילות שלה בישראל, אבל בינתיים רק באנגלית

אמזון השיקה היום לראשונה את הפעילות הקמעונאית המקומית שלה: מסחר מקוון מישראל לתוך ישראל תחת תוכנית Local Delivery • למרבה האכזבה ועל אף הציפיות הגדולות, ההשקה הראשונית מתבצעת בשפה האנגלית, כשההערכות הן כי האתר בעברית יעלה בתוך שבועות

אמזון / צילום: Shutterstock
אמזון / צילום: Shutterstock

הענקית נחתה בארץ: אמזון משיקה באופן רשמי את הפעילות הסחר המקוון שלה בישראל. החברה השיקה היום (א') לראשונה את הפעילות הקמעונאית המקומית שלה - כלומר מסחר מקוון מישראל לתוך ישראל תחת תוכנית Local Delivery. מדובר במהלך שמתרחש לאחר שנתיים וחצי של הכנות ובדיקות ומבשיל כעת לאחר שהתקבלו האישורים הדרושים מהמטה של אמזון בסיאטל להכנות להשקה, שנוהלו בארץ על-ידי נציגים של אמזון מברלין ובראשם רולף קימאייר.

בדקות האחרונות נשלחה למוכרים באמזון ישראל ההודעה הרשמית הבאה שמאפשרת לכל ספק להרים את המסך ולהפוך את הפעילות שלו לגלויה: "אנחנו שמחים ליידע אתכם שתוכנית Local Delivery הושקה באמזון.קום. תרגישו חופשי לבדוק את הצעות הערך המצוינות ללקוחות בישראל. אם תכננתם מהלכי שיווק או יחסי ציבור, תוכלו לצאת איתם לדרך כעת".

למרבה האכזבה ועל אף הציפיות הגדולות, ההשקה הראשונית מתבצעת בשפה האנגלית, כאשר ההערכות הן כי האתר בשפה העברית צפוי לעלות בתוך שבועות. בחברה ביקשו במקור לבצע את ההשקה עם גרסה בעברית, אולם כעת מתברר כי לוחות הזמנים והלחץ מהמטה הבינלאומי הביאו להאצת התהליך ולהחלטה לעלות לפי שעה עם גרסה באנגלית.

אמזון נכנס לישראל / צילום: צילום מסך
 אמזון נכנס לישראל / צילום: צילום מסך

לבחירה הזו ישנה השפעה דרמטית על היכולת של אמזון לחזק את אחיזתה בשוק הישראלי, וזאת משום שצרכנים רבים בישראל עדיין מעדיפים לבצע את הקניות שלהם באתרים שמאפשרים חוויה של שירות לקוחות בעברית, כמו גם שורת חיפוש בעברית.

החל מרגע ההשקה המוצרים מוצגים בשקלים, והאתר מאפשר לצרכנים הישראלים לבחור תצוגה שמראה מה הם המוצרים שנמכרים בתוכנית המקומית שניתן לרכוש בהזמנת משלוח מישראל לישראל - מה שבאופן טבעי מוזיל משמעותית את זמן המשלוח ואת העלויות שלו.

באתר המקומי עלו חנויות של מותגים מקומיים ובינלאומיים לצד באנרים שמציגים מבצעים אגרסיביים בקטגוריות השונות. שוויו של באנר כזה מוערך בעשרות אלפי דולרים למשך תקופה של שבועיים - פרק הזמן שיוגדר כהשקה.

בעמוד המקומי ניתן למצוא בשלב זה באנרים של מותגים כמו סטייל ריבר, עדיקה, קרייזי ליין, סטורי 911, אלקטרה, חברת הקוסמטיקה מינוס 417, 019 מובייל, ברימאג, דינמיקה, GA-DE, שמרת הזורע, גוטקס, מוצרי הטיפוח של סבוקלם ומותגי הגרביוניום זוהרה.

לצד המורכבויות שבדרך, נראה כי בשנה וחצי האחרונות ביצעה אמזון התקדמות מהירה ואדירה בכל מה שנוגע לפעילות מסחר מקוון מקומית. בסך-הכול ארבעה חודשים חלפו מאז הלילה שבו אמזון הודיעה לספקים כי היא מזמינה אותם לקחת חלק בתוכנית המכירה המקומית.

לפני כשנה, במאי 2018, אמזון החלה לגייס מתרגמים לעברית למשרה במטה בלוקסמבורג ממנו מנוהלת הפעילות המרכזית שלה באירופה. חודשיים מאוחר יותר, ביולי אשתקד, אמזון יצאה במבצע משלוחים חינמיים בהזמנות של למעלה מ-80 דולר כדי לבחון את תגובת הישראלים לרכישות שכוללות מע"מ. המבצע זכה להצלחה אדירה. חודש נוסף לאחר מכן פרסמה אמזון סקר בעברית שמכוון למוכרים ישראלים על שיטות תמחור וערוצי מכירה, וחודשיים אחר-כך בכירים באמזון הגיעו לישראל לסדרת פגישות עם חברות שילוח מקומיות.

אחת הסוגיות המעניינות שעולות על רקע ההכרזה היא כיצד תושפע מערכת היחסים של הספקים והקמעונאים בשוק המקומי. הקמעונאיות הגדולות בישראל עקבו בחשש אחר קבלת ההחלטות של הספקים שלהן לקראת ההשקה של אמזון, וביקשו לברר מי מהן צפויה לעלות לאוויר ולנגוס במכירות שלהן באמצעות הפלטפורמה החדשה.

"זהו יום היסטורי לשוק הישראלי", אמר הערב ל"גלובס" ניר זיגדון, מייסד ומנכ"ל חברת eCommunity המייעצת למוכרים באמזון, והוסיף: "אנו מברכים את כניסת אמזון לישראל ומסכמים תקופה אינטנסיבית של הכנת עשרות חנויות באמזון עבור חברות ישראליות שרוצות למכור באופן ישיר לצרכן הישראלי". לדבריו, "אנו בטוחים כי נראה בתקופה הקרובה שחקנים משמעותיים בשוק שמצטרפים לשיטת מכירה ישירה לצרכן דרך אמזון, ובטוחים שאמזון בקרוב ישיקו צעדים משמעותיים נוספים בישראל".

לדברי אודליה אורבך, מנכ"לית ובעלים משותפת ב-eCommunity, "זהו יום משמעותי לצרכן ולמוכר הישראלי. עם כניסת זירת מסחר אמזון לישראל, אין ספק כי חוקי השוק ישתנו, ואנו צפויים לשינוי בשרשרת האספקה מהעולם הישן לעולם החדש, ובהחלט מבינים את היצרנים שרגילים לעבוד מהיצרן למפיץ לחנות לצרכן, ועכשיו יצטרכו להתרגל למכירה ישירה לצרכנים, על כל ההשלכות שיש לארגון גדול וההיערכות הלא פשוטה שיש למהלך כזה. יחד עם זאת, אי-אפשר להתבונן בשינויים החלים מהצד, אלא חייבים להיות שחקן פעיל כדאי להישאר רלוונטיים לשוק".