קבוצת דלק: חברת סחר בינלאומית התחייבה להשקיע כ-250 מיליון דולר באיתקה

קבוצת דלק, שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, מדווחת על קבלת הצעה להשקעה הונית בחברה האם איתקה • דלק דיווחה כי היא ממשיכה לנהל משא ומתן עם משקיעים נוספים

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

קבוצת דלק, הזקוקה לסכום של כ-450 מיליון דולר לצורך השלמת עסקת הענק לרכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני בהיקף של כ-1.6 מיליארד דולר (באמצעות החברה הנכדה איתקה הנמצאת בבעלות מלאה של דלק), קיבלה הצעת השקעה חתומה לתוך איתקה מחברת סחר בינלאומית.

מנייתה של דלק  רשמה בדקות האחרונות תנודה חדה ועברה מירידות של 3.5% לעליות של כ-2%, על רקע הדיווח.

דלק דיווחה היום לבורסה כי חברת הסחר הציעה להשקיע כ-100 מיליון דולר באקוויטי של החברה האם של איתקה, הנמצאת בבעלות מלאה של קבוצת דלק, כנגד הקצאת מניות בכורה. מניות הבכורה יישאו תשואת דיבידנד מובטחת ויומרו באופן אוטומטי למניות רגילות (כ-4%) כאשר איתקה תבצע הנפקת מניות, לפי שווי של כ-2.5 מיליארד דולר לאיתקה (לפני הכסף).

בנוסף, כוללת ההצעה גם התקשרות של חברת הסחר בהסכמי שיווק של נפט וגז למשך כחמש שנים. זאת, באמצעות מקדמה עד לסכום של כ-150 מיליון דולר על חשבון מכירות עתידיות שתשמש לצורך מימון ההון החוזר של איתקה.

בדלק ציינו כי החברה בודקת את ההצעה, לצד מגעים עם משקיעים פוטנציאליים נוספים.

קבוצת דלק, הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, הכריזה בסוף חודש מאי על עסקת הענק לרכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני. בשוק ההון לא אהבו את העסקה, בעיקר בגלל המינוף הגבוה שלה שמקפיץ את רמת הסיכון של דלק, ומניית הקבוצה רשמה מאז ההודעה ירידה של 25% (כולל עלייה של 2% היום). שוויה של הקבוצה בבורסה הצטמק לכ-5.7 מיליארד שקל.

גם אם ההשקעה הנוכחית לתוך איתקה תיסגר עדיין קיים "בור" של כ-200 מיליון דולר שדלק ואיתקה צריכות להשלים.

בחודש שעבר, בניסיון להרגיע את המשקיעים, עדכנה דלק כי היא מנהלת מו"מ עם משקיעים פוטנציאלים, ובכלל זה קרנות השקעה, חברות סחר בינלאומיות ומוסדות פיננסיים בינלאומיים, לביצוע השקעה הונית באיתקה, כנגד הקצאת מניות בכורה באיתקה, בהיקף של כ-300 מיליון דולר.

אם אכן העסקאות ייסגרו בימים או בשבועות הקרובים תוכל דלק להשלים את מימון עסקת הרכישה - לאחר שאיתקה גייסה כבר כ-500 מיליון דולר בהנפקת אג"ח (בריבית של מעל 9.3%) וגייסה סכומים נוספים מבנקים באירופה.

עוד ציינה דלק כי כחלק מהערכות להשלמת העסקה לרכישת נכסיה של שברון בים הצפוני, וניתוק התלות בתנודתיות במחירי הנפט, ועל מנת להבטיח את ההכנסה הצפויה מנכסי שברון הנרכשים בים הצפוני, בוצעו עסקאות גידור למחירי הנפט בהיקף כולל של כ-32 מיליון חביות, לפי מחיר חבית ממוצע של כ-65 דולר לחבית לשלוש השנים הקרובות. כך, "גם אם מחירי הנפט ירדו מתחת למחיר ממוצע של 65 דולר לחבית, לאיתקה עדיין מובטחת הכנסה, במהלך התקופה האמורה, של מעל ל-2 מיליארד דולר", מסרה דלק. ככל שמחיר חבית הנפט במהלך התקופה יהיה מעל למחיר חבית ממוצע של 65 דולר, איתקה תהנה מתזרים עודף של מאות מיליוני דולרים, מעבר להכנסה המובטחת, שיהיו ניתנים, בין השאר, לחלוקה לקבוצת דלק.

נציין כי התקיפה בסעודיה הקפיצה את מחיר הנפט הגולמי, ומה שהביא לעליה של 9% במניית דלק ביום שאחרי כן, אך מחיר הנפט הגולמי נסחר כעת מתחת לרמה של 59 דולרים לחבית, לאחר שסעודיה הצליחה לשקם את הפגיעה במתקני הנפט מוקדם מהצפוי, כך שנמנעה פגיעה בקצב ההפקה.