הופקדה תוכנית ל-222 קוטג'ים בדניה; התושבים מתנגדים

קבוצת היזמים "דניה הירוקה" הפקידה תוכנית להרחבת שכונת היוקרה דניה בחיפה ב-222 יחידות דיור על שטח של כ-108 דונם • גודל המגרשים ינוע בין 600 מ"ר ל-1.1 דונם, ושטחי הקוטג'ים שיוקמו על המגרשים, יגיעו לכ-150 מ"ר • בעבר הביעו תושבים התנגדות לתוכנית, בהם ראש העיר לשעבר, יונה יהב, שהוא גם תושב השכונה

שכונת "דניה הירוקה" / הדמיה: אנדו סטודיו
שכונת "דניה הירוקה" / הדמיה: אנדו סטודיו

קבוצת יזמים הפקידה תוכנית להרחבת שכונת היוקרה דניה בחיפה ב-222 יחידות דיור על שטח של כ-108 דונם. התוכנית ממוקמת בדרום השכונה, ותושבים מהשכונה צפויים להביע לה התנגדויות, לאחר שבעבר כבר ארגנו כנס כנגד היוזמה.

השטח שבו תוקם השכונה החדשה נמצא בין הרחובות נורבגיה לשוודיה וממזרח לרחוב שארית הפליטה, כשהוא גובל בדרומו בואדי נדר שבפארק הכרמל. הפרויקט נחשב לעתודת הקרקע האחרונה של השכונה, שמאז הקמת השכונה המערבית, דניה ב', לפני כשני עשורים, לא התחדשה.

הקרקע שייכת לרמ"י (רשות מקרקעי ישראל), ששיווקה אותה ב-2012 כמקב"ת (מכרז קרקע בלתי־מתוכננת), לאחר שניסתה לקדם עליה בעבר תוכנית ל-300 יחידות, שנתקבלה בהתנגדויות מצד התושבים ולא קודמה בסופו של דבר; היזמים, חברת "דניה הירוקה" בבעלות גלעד קוגלמן, אלכס הופמן, מנחם כרמל ועו"ד דודו ג'והן רכשהאותה ב-39.7 מיליון שקל, וב-2015 ניסתה לקדם על הקרקע הקמת 133 יחידות דיור. לדברי עו"ד ג'והן, לתוכנית זו התקבלה הסכמה מצד תושבי השכונה, ואולם הוועדה המחוזית סירבה לאשרה ודרשה שהמתחם ייבנה בצפיפות גדולה בהרבה ויכלול כ-600 יחידות דיור.

היזמים בשיתוף העירייה, הקטינו את הצפיפות ל-256 יחידות דיור, ואולם לאור פנייה של החברה להגנת הטבע להרחיק את הבנייה מנחל נדר, הסכימה הוועדה המחוזית בחודש פברואר השנה להפקדת התוכנית במתכונתה הנוכחית, עם 222 דירות, מתוכן כחמישית יוקצו ליחידות קטנות לזוגות צעירים; בנוסף, יוקם מלון בוטיק בן 50 חדרים בתכנונו של אדריכל רני זיס. כאמור, בשבוע שעבר התוכנית הופרדה.

גודל המגרשים ינוע בין 600 מ"ר ל-1.1 דונם, ושטחי הקוטג'ים שיוקמו על המגרשים, יגיעו לכ-150 מ"ר. המגמה של החברה לשווק חלק מהמגרשים לצורך בנייה עצמית, ואולם כרגע מסרבים לנקוב במחירים. ג'והן סיפר ל"גלובס", כי עקב תנאי הטופוגרפיה הקשים, נאלצה החברה לרכוש בית גובל, על מנת שניתן יהיה להרסו ולהכנס דרך המגרש אל המתחם המתוכנן.

בעבר הביעו תושבים התנגדות לתוכנית, בהם ראש העיר לשעבר, יונה יהב, שהוא גם תושב השכונה. יהב טען, כי החברה לא קיימה התחייבות שלה, לגבי מספר יחידות הדיור, ואף הביע חשש שבשטח הציבורי יוקם מקווה. ג'והן הכחיש את הדברים הכל וכל ואמר ל"גלובס", כי הסיבה שבגללה החברה לא עמדה בתוכנית המקורית ל-133 יחידות דיור הייתה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה שסירבה לאשר אותה; עוד אמר ג'והן, כי השטחים הציבוריים במתחם, יוקמו לפי דרישות העירייה, וכי אין שום תוכנית להקמת מקווה. עם זאת, עדיין צפויה התנגדות תושבים לתוכנית, בין היתר בגלל עומסי תחבורה שהיא עלולה להוסיף לשכונה, שממנה ואליה מובילים רק 2 צמתים מרומזרים בציר הרכס.

מנכ"ל "דניה הירוקה", גלעד קוגלמן, אמר, כי "התוכנית מיועדת בראש ובראשונה לבנים הממשיכים של שכונת דניה הוותיקה, וזאת הסיבה שבגינה פתחנו היום בהרשמה מוקדמת לתושבי דניה בלבד. יש התעניינות של עשרות מתושבי השכונה בבתים עבור דור ההמשך, והשמירה על אופי השכונה ומרקם התושבים בה, לצד התחדשותה באוכלוסייה צעירה ואיכותית, תתרום להתייצבותה בצמרת שכונות המגורים האיכותיות והיוקרתיות ביותר בישראל".

ואולם, את התושבים הדברים לא מרגיעים, ועו"ד הלן דורפמן, יו"ר מטה מאבק עמותת "שומרים על דניה", הודיעה כי השכנים לא יתנו לתוכנית לעבור בקלות. "ביום חמישי האחרון התבשרנו בעיתוי חריג סמיכות לחגים על הפקדת התוכנית. התוכנית שהוגשה תלושה מהמציאות ומן הסביבה כולה. יש כאן זלזול בחיי התושבים ללא ראייה אסטרטגית תכנונית. עמותת "שומרים על דניה" בשם מאות ממשפחות שכונת דניה תגיש את ההתנגדויות שלה לוועדה המחוזית", אמרה דורפמן. שכינתה את התוכנית שהופקדה "תוכנית בנייה מסיבית והרסנית שתשנה את פני צביונה של שכונת דניה והר הכרמל".

דורפמן הוסיפה, "כזכור, התוכנית הראשונה, שהוצגה בשנת 2017 על ידי היזם כללה רק 133 יחידות דיור אושרה עי" הוועדה המקומית אך נדחתה על ידי הוועדה המחוזית, תוך דרישה של הוועדה המחוזית להגדלת צפיפות הבנייה בשכונת דניה, באופן השונה מהותית מאופייה של השכונה. הגיע הזמן להודות, כי התוכנית לא תשפר את שוק הדיור בחיפה ולא מיועדת למשפרי דיור וזוגות צעירים. בטווח המחירים הקיים, זו הטעיה להציג את דניה הירוקה כשכונת מגורים למשפרי דיור או בתים להשכרה".