אחרי הנפילה במניה, אנקיאנו רוכשת מוצר חדש

אנקיאנו הודיעה על רכישת זכויות לשני מוצרים חדשים לטיפול בסרטן מחברת ADT Pharmaceuticals • הרכישה מעבה את צנרת המוצרים של החברה, בה ישנו כיום מוצר אחד עיקרי בשלבים מתקדמים של ניסויים קליניים

חברת התרופות לסרטן אנקיאנו  (לשעבר ביוקנסל), הנסחרת בנאסד"ק אחרי שנמחקה לאחרונה מן המסחר בתל אביב, הודיעה על רכישת זכויות לשני מוצרים חדשים לטיפול בסרטן מחברת ADT Pharmaceuticals.

הרכישה מעבה את צנרת המוצרים של החברה, בה ישנו כיום מוצר אחד עיקרי בשלבים מתקדמים של ניסויים קליניים. נראה כי השוק אינו מתלהב מן המוצר המוביל, לאור ירידה של 77% במחיר המניה מאז ההנפקה בנאסד"ק בפברואר, והעובדה שהחברה נסחרה הבוקר לפי שווי של 19 מיליון דולר בלבד.

העסקה הנוכחית מהווה גידור מסוים של הסיכון מאבדן עניין של השוק במוצר וכן לקראת תוצאות ניסוי שלב III במוצר המוביל, הצפויות בתחילת 2020. לחברה מזומנים בקופה בהיקף שהוא מעל לשוויה, כך שללא מוצרים נוספים עלולה חברה להפוך ליעד השתלטות, בעיקר אם לא תצליח בניסוי.

בעסקה הנוכחית, אנקיאנו תשלם 3 מיליון דולר עבור האופציה וגם תממן את המחקר במוצר. בכל רגע נתון במהלך הניסויים הקליניים שיבוצעו במוצר, היא תוכל לרכוש את זכיות השיווק העולמיות שלו, בסכום שטרם פורסם.

מוצר מוגבל, הנהלה מוערכת

אנקיאנו הונפקה כאמור בנאסד"ק בפברואר האחרון וגייסה כ-30 מיליון דולר לפי שווי של 90 מיליון דולר אחרי הכסף, אולם היום היא נסחרת לפי שווי של 19 מיליון דולר, מתחת להיקף המזומן. זאת, למרות שהחברה לא הודיעה הודעות מאכזבות.

הסיבה לירידה היא ככל הנראה היכרות מעמיקה יותר השוק עם המוצר המוביל שלה ופוטנציאל השוק המוגבל שלו ביחס לתרופות אחרות בתחום הסרטן. שוק הסרטן בשלפוחית השתן עבורו מיועד המוצר מגלגל רק כמה מאות מיליוני דולרים בשנה. המוצר יכול עקרונית להתאים לסוגי סרטן נוספים, אולם החברה נתקלה בבעיה טכנולוגית להביא את המוצר אל התאים הרלוונטיים באופן ממוקד, והיא מתאימה בעיקר לחללים שיכולים להכיל את המוצר בצורת נוזל, כמו שלפוחית השתן. בעבר ציינה החברה כי היא מעוניינת לפתחו להתוויה נוספת, סרטן של רירית שלפוחית השתן.

ההנפקה בנאסד"ק אחרי שנים של דשדוש בבורסה בתל אביב, הצליחה בעיקר בזכות תמיכתו של בעל השליטה בכת"ב, לן בלווטניק, שהשקיע כ-15 מיליון דולר, כלומר חצי מהיקף ההנפקה, דרך חברת אקסס שבשליטתו. כמה מיליוני דולרים נוספים הושקעו על ידי גורמים ישראלים ישראלים. היתר גוייסו מקרנות מתמחות בנאסד"ק. חברת כלל ביוטכנולוגיה מחזיקה 19% בחברה. מנייתה אינה מגיבה היום לידיעה.

אנקיאנו מנוהלת על ידי ד"ק פרנק הלוסקה, ששימש בעבר כסמנכ"ל הפיתוח הרפואי בחברת הביוטק Ariad . מנכ"ל ADT , ציין כי בחר בשיתוף פעולה עם אנקיאנו בזכות ההנהלה הוותיקה שלה, שכבר רשמה הצלחות בעבר.

המוצרים החדשים כמו המוצרים הקיימים, גם הם תרופות בתחום הסרטן, אשר מבוססות על איתור של גם מסוים המתבטא על גבי התא הסרטני. לדברי הלוסקה, המוצרים כוללים תרופה המופנית נגד מוטציה מסוג RAS אשר מופיעה בכשליש ממקרי הסרטן, ויש כבר תרופת המופנות למטרה זו, אולם החברה מקווה כי המוצר החדש יהיה בעל פעילות חזקה יותר במספר מקרים רחב יותר.

מוטציות מסוג APC או בטא קטנין, אליהן מופנה המוצר השני, נמצאות ברוב מקרי סרטן המעי ובמספר סרטנים אחרים, ועד היום לא פותחו עבורן תרופות חדשות. המוצרים הללו נמצאים לפני ניסויים בבני אדם, והחברה מעריכה כי ידרשו כשנה וחצי כדי להגיע לניסויים הללו.

המוצר המקורי של אנקיאנו, זה שנמצא היום בניסויים מתקדמים, גם הוא תרופה לסרטן אשר מגיעה את התא על ידי זיהוי קולטן המתבטא על גבי תאי הסרטן ואז משחררת בסביבת התא את רעלן הדיפטריה, אשר מחובר לנוגדן שיודע לזהות את התא. החברה מסרה היום כי 31 חולים כבר גויסו לניסוי, ודיווחה על דחייה קלה בלו"ז הניסוי, כאשר בעבר הכוונה הייתה לדווח על התוצאות ברבעון הרביעי השנה וכעת נראה שהדיווח יתרחש ברבעון הראשון של 2020.

חברת Lifsci Advisors שימשה כיועצת לאנקיאנו בעסקה.