הראל השלימה מימוש מתחמי דיור בארה"ב תמורת כ-2.6 מיליארד שקל וברווח ניכר

עבור הראל זהו אקזיט מוצלח להשקעה שביצעה בתחילת 2015 - יחד עם מספר גופים מוסדיים אמריקאיים וחברה שמנהלת פורטפוליו של 14 נכסי מגורים במערב ארה"ב - בסכום של כ-1.8 מיליארד שקל • הראל מחזיקה בתיק הנדל"ן להשקעה הגדול ביותר מקרב המוסדיים בישראל

סמי בבקוב. מנהל ההשקעות בהראל / צילום: איל יצהר, גלובס
סמי בבקוב. מנהל ההשקעות בהראל / צילום: איל יצהר, גלובס

קבוצת הביטוח הראל השקעות , שאת השקעותיה מנהל סמי בבקוב, השלימה לאחרונה את הליך המימוש של נכסים מולטי-פמילי (בנייני דירות) הממוקמים בדרום קליפורניה שבארה"ב, בתמורה כוללת של כ-2.6 מיליארד שקל (לכל השותפים), כך נודע ל"גלובס". מבחינת הראל, שמחזיקה בתיק הנדל"ן להשקעה הגדול ביותר מקרב המוסדיים בישראל, מדובר באקזיט מוצלח להשקעה שביצעה בתחילת 2015 יחד עם מספר גופים מוסדיים אמריקאיים וחברה שמנהלת פורטפוליו של 14 נכסי מגורים במערב ארה"ב בסכום של כ-1.8 מיליארד שקל.

הפורטפוליו נמכר בשלושה שלבים כאשר לאחרונה הושלם השלב האחרון במסגרתו נמכרו 7 נכסים שבפורטפוליו לחברת נדל"ן גדולה. בסביבת הראל מציינים כי "העסקה הניבה תשואת IRR לעמיתי הראל של למעלה מ-20%, ורווח מצטבר של כחצי מיליארד שקל לעמיתיה". זאת מאחר והראל החזיקה ב-49% מהזכויות בנכסים וחלקה בהון העצמי בעסקה עמד על כ-330 מיליון שקל. הפורטפוליו שמומש עתה במלואו כלל כ-2,650 יחידות דיור ב-14 מקבצים שונים ברמת Class B בדרום קליפורניה, שחוו בארבע השנים האחרונות השבחה, העלאה של שכר הדירה והגדלת שיעור התפוסה.

הראל משקיעה הרבה משאבים בתחום הנדל"ן בארץ ובעולם. נכון לסוף 2018 הקבוצה החזיקה בפורטפוליו נדל"ן בשווי שעמד אז על יותר מ-15 מיליארד שקל, ששני שלישים ממנו בחו"ל. מבחינת הראל, כמו גם מתחרותיה העיקריות מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, מנורה מבטחים וגם פסגות ומיטב דש, ההשקעה בנדל"ן נועדה בראש ובראשונה לגוון את תיק השקעות העמיתים - הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת אפיקי השקעה אלטרנטיביים לשוקי ההון התנודתיים מאוד. כמו כן, ההשקעה בנדל"ן להשקעה נועדה לספק להראל עוגן תזרימי יציב שיאפשר לה לעמוד בצורך לממן תשלומים הולכים וגדלים לעמיתיה, בעיקר בענפי החיסכון הפנסיוני.

רוב ההשקעה הישירה בנדל"ן נעשית מתוך כספי העמיתים, ומיעוטה מכספי הנוסטרו של הראל, כשלאורך השנים הראל מחפשת לא רק עוגן תזרימי נאות מהנכסים שהיא רוכשת כי אם גם, ואולי אף בעיקר, רווחי הון שנובעים מעליית ערך הנכסים. במסגרת זו הראל מכרה לא פעם נכסים שרכשה בעולם, בגלל עליית השווי שלהם. מי שהוביל בשנים האחרונות את פעילות הנדל"ן להשקעה של הראל הוא רון קובלסקי, שלאחרונה הוחלף על ידי איציק טאוויל, שממשיך לנהל לצד השקעות הנדל"ן של הקבוצה גם את תיקי האשראי הגדולים שלה. הראל, נזכיר, היא ספקית האשראי העסקי הגדולה ביותר בשוק המוסדי.

בכל אופן, המימוש העדכני של הראל בא בנוסף לעסקאות אחרות שהיא מבצעת, כגון רכישה שביצעה לאחרונה בקליפורניה, בעיר סן פרנסיסקו, במסגרתה קנתה זכויות אקוויטי בבניין משרדים בעיר לפי שווי של כ-1.45 מיליארד שקל. הראל תחזיק ב-49% מהזכויות בחברת הנכס המחזיקה בבניין הממוקם במרכז העסקים הראשי של העיר. השקעת הראל בהון העצמי תעמוד על כ-380 מיליון שקל.