לא רק התרעות לדירקטורים בדקסיה: בנק ירושלים משפר הצעתו ל-720 מיליון שקל

בעוד שבנק דיסקונט ובנק דקסיה ממשיכים במהלכים להשלמת העסקה ביניהם בנק ירושלים מנסה להרגיע את דירקטוריון דקסיה ביחס ליכולתו לעמוד בהצעתו הכספית ומציע לשלם "קנס" בגובה 15 מיליון שקל אם הבנק הנרכש ייעתר לבקשתו אך לא תבוצע עסקה

בנק דקסיה/ צילום: שאטרסטוק
בנק דקסיה/ צילום: שאטרסטוק

בנק ירושלים, שבניהולו של גיל טופז, ממשיך להיאבק בעסקה הנמשכת למכירת בנק מוניציפל (לשעבר בנק דקסיה) לקבוצת בנק דיסקונט ומיזוגו לתוך מרכנתיל דיסקונט. בנק ירושלים הודיע היום כי שיפר את הצעתו לרכישת הבנק שעוסק במתן אשראי לרשויות מקומיות ושאין לו גרעין שליטה מ-695 מיליון שקל ל-720 מיליון שקל. מהלך זה קורה אגב תכתובת משפטית ענפה מצד בנק ירושלים, שמטרתה להרתיע את חברי דירקטוריון דקסיה מקידום העסקה מול דיסקונט, ובעקבות עדכון והעלאת התמורה שתשלם דיסקונט ללפחות 691 מיליון שקל.

"הצעת המיזוג שרירה, קיימת וממשית, ולצידה גם החלופה הכרוכה בתשלום מלא במזומן, אשר ביחס אליה אנו מתכבדים להציע שיפור נוסף, באופן בו התמורה הכוללת על פיה תעמוד על סך של 720 מיליון שקל", כתב היום בנק ירושלים במכתב שנשלח לדירקטוריון דקסיה, שבראשות היו"רית לבנה שיפמן, ושעניינו "הצעה למיזוג אסטרטגי בין בנק ירושלים לבנק מוניציפל". כמו כן, בבנק ירושלים מתייחסים לספקות ולחששות שהובעו במכתב ששלח לאחרונה דירקטוריון דקסיה ביחס ליכולת של בנק ירושלים לעמוד בעסקה בהיקף שכזה, כשהם כותבים כיצד עמוד הבנק בעסקה הזו ומציינים כי "נשמח גם להציג בפניכם, בסודיות הנדרשת, את המסמכים הרלבנטיים ביחס למקורות אלה כך שתנוח דעתכם". כמו כן, הם מציעים לדירקטוריון דקסיה מנגנון שלפיו אם יסוכם על עסקה ביניהם ובנק ירושלים לא ישלימה, גם אם בגלל אי קבלת אישורים רגולטוריים, הרי שהוא ישלם לדקסיה 15 מיליון שקל כמעין קנס.

בנק דיסקונט ובנק דקסיה האריכו לאחרונה את המועד להשלמת העסקה ביניהם לתחילת דצמבר, לאחר שלא עמדו במועד האחרון הראשון שקבעו. העסקה המורכבת לא הושלמה מאחר ודיסקונט ודקסיה מחויבים למכור תיק אשראי לרשויות מקומיות מסוימות על מנת שיוכלו לעמוד בתנאי הסף של רשות התחרות ולקבל ממנה את האישור לעסקה. ככל הידוע הצדדים לעסקה הנרקמת מקיימים מגעים עם בנק איגוד, במטרה שזה ירכוש תיק אשראי לרשויות מקומיות כאמור. במקביל להארכת התקופה להשלמת העסקה סיכמו הצדדים על התאמת מחיר העסקה, כך שהתמורה שישלם דיסקונט לבעלי מניות דקסיה תעמוד על לפחות 691 מיליון שקל.

ההסכם לרכישת ומיזוג בנק דקסיה בתוך מרכנתיל דיסקונט, בתמורה לתשלום מקורי בהיקף 670 מיליון שקל (שתפח עם הימשכות המהלכים ל-679 מיליון שקל), נחתם באמצע חודש נובמבר האחרון. בינואר 2019 אושרה העסקה באסיפה הכללית של בנק דקסיה ההצעה למיזוג עם בנק מרכנתיל דיסקונט, ברוב מוחץ. מאז ועד היום העסקה בין דיסקונט לדקסיה נתונה למתקפה מצד בנק ירושלים, שהתחרה בדיסקונט ללא הצלחה ושמעוניין ברכישת דקסיה. במסגרת זו התריע ירושלים בפני חברי דירקטוריון דקסיה על אופן התנהלותם בנוגע לעסקה עם דיסקונט.

בבנק מוניציפל סירבו להגיב.