אושר הסדר הטיעון של עזרא סיידוף: "היה אמור לעמוד בפרץ"

סיידוף, סמנכ"ל משרד רה"מ, הורשע בכך שמילא אחר בקשותיה של שרה נתניהו וגרם לכך שארוחות השף ושירותי מלצרות במעון ראש רה"מ יסופקו על חשבון המשרד, שלא כדין • נידון ל-150 שעות לתועלת הציבור, קנס בסך 10,000 שקל ומאסר על-תנאי

עזרא סיידוף  / צילום: יוסי זמיר
עזרא סיידוף / צילום: יוסי זמיר

הסתיימה פרשת מעונות ראש הממשלה: נשיא בית המשפט השלום בירושלים, השופט אביטל חן, גזר הבוקר (ד') את עונשו של עזרא סיידוף, סמנכ"ל משרד ראש הממשלה שהיה אחראי על מעון ראש הממשלה. על סיידוף נגזרו 150 שעות לתועלת הציבור, קנס כספי בסך 10,000 שקל ומאסר לחודש על-תנאי, זאת בגין חלקו בפרשת המעונות והרשעתו בעבירות של קבלת דבר תוך ניצול מכוון של טעות הזולת.

סיידוף הורשע בכך שמילא אחר בקשותיה של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, וגרם לכך שהארוחות במעון ראש הממשלה, ארוחות השף ושירותי מלצרות יסופקו על חשבון המשרד, שלא כדין. גזר הדין ניתן לאחר הסדר טיעון, במסגרתו סעיף המרמה והפרת אמונים בו הואשם סיידוף מלכתחילה הומר והופחת. השופט חן כתב בגזר הדין כי הוא מאמץ את הסדר הטיעון.

לדברי חן, "הנאשם הוא אשר אישר בפועל או פעל לאישורן של ההוצאות, ולמרות שפעולותיו של הנאשם נעשו על-פי הוראותיה של הגברת נתניהו, ולא מיוזמתו שלו, ועל אף שדאג ליידעה כי מדובר בהוצאות שאינן מוצדקות לפי הנוהל הקיים - אין בכך די".

השופט חן קבע כי "כמי שהיה אמון על ניהול נכסי המעון והוצאותיו, אמור היה הנאשם לעמוד בפרץ ולמנוע את חיוב קופת המדינה בהוצאות אלה. נתתי משקל של ממש לעובדה שלנאשם לא צמחה תועלת אישית כלשהי מביצוע העבירות, וכל אשר קיבל, היה עבור משפחת נתניהו".

עוד כתב חן כי "הנאשם, בעל עבר נקי, הודה בביצוע המעשים וחסך זמן שיפוטי יקר. הנאשם מגיע מרקע משפחתי תקין. לאורך שנותיו ניהל אורח חיים נורמטיבי ושומר חוק, והמעשים בהם הורשע אינם משקפים את נוף חייו. הנאשם הושעה מעבודתו בשנת 2015, ובחודש 2018/9 יצא לגמלאות, לאחר תקופה ארוכה בת כ-40 שנות עבודה במשרד ראש הממשלה. הנאשם הודה בביצוע המעשים במסגרת הסדר הטיעון.

"מעובדות כתב האישום המתוקן אנו למדים כי הנאשם פעל שלא מיוזמתו אלא במענה לדרישתה של הגברת נתניהו. מקריאת תסקיר שירות המבחן ניתן ללמוד אודות הקונפליקט בו היה נתון הנאשם, בין הצורך לפעול בהתאם לנהלים לבין כישלונו לסרב להוראותיה של הגברת נתניהו ולהציב גבולות כנדרש. אין חולק כי הנאשם לא נטל לעצמו דבר, וכי לא היה לו רווח כלכלי מפעולותיו המתוארות בכתב האישום".

השופט חן הוסיף וכתב כי "נתתי משקל לגילו של הנאשם, למצבו הבריאותי, לחלוף הזמן ממועד ביצוע העבירות ולתרומתו של הנאשם לקהילה בהתנדבותו בשנים האחרונות במד"א. במכלול הדברים, אני סבור כי העונש המוסכם בין הצדדים ראוי, תואם את מתחם הענישה ההולם ועומד במבחן האיזון שנקבע בפסיקה".

נזכיר כי שרה נתניהו עצמה הורשעה בחודש יוני השנה, על-פי הודאתה במסגרת הסדר טיעון, בביצוע קבלת דבר תוך ניצול טעות הזולת של קבלת כספי המדינה בסך של 175 אלף שקל. בהתאם להסדר הטיעון, בית המשפט גזר עליה קנס בסך 10,000 שקל ופיצוי לקופת המדינה בסך 45,000 שקל.

עורכי הדין ארז פדן וג'ני אבני מפרקליטות מחוז ירושלים מסרו בתגובה לגזר דינו של עזרא סיידוף: "מר סיידוף מעל בתפקידו כעובד ציבור בכיר כאשר לא עמד מול דרישותיה של הגברת נתניהו. במקום לומר לה 'לא', הוא נעתר להן וביצע יחד עימה ועבורה עבירות פליליות כדי לאפשר לה לקבל מימון מהקופה הציבורית להוצאות פרטיות. המסר שיוצא היום מבית המשפט לעובדי הציבור הוא שעליהם לעמוד על המשמר ולומר 'לא' ו'עד כאן' גם לאנשים בכירים ורמי-מעלה ולזכור שהציבור הוא 'האדון' או 'הגברת' שלהם, ולא אף אחד אחר".