אפליקציית טיק טוק הפופולרית צינזרה תכנים פוליטיים שביקרו את ממשלת סין

לפי דיווח של הגרדיאן, מסמכים פנימיים פירטו מדיניות שמונעת פרסום תכנים ביקורתיים באפליקציה, ולמעשה מחילה את מדיניות הצנזורה הסינית על משתמשיה של האפליקציה בעולם

אפליקציית טיק טוק / צילום: דא קינג , רויטרס
אפליקציית טיק טוק / צילום: דא קינג , רויטרס

לפי דיווח של הגרדיאן, מסמכים פנימיים של חברת בייטדאנס הסינית, המפעילה את אפליקציית הסרטונים הפופולרית טיק טוק, פירטו מדיניות שמונעת פרסום תכנים ביקורתיים באפליקציה, ולמעשה מחילה את מדיניות הצנזורה הסינית על משתמשיה של האפליקציה בעולם. בין השאר, המסמכים הורו לבודקי התוכן של האפליקציה לסמן סרטונים שמבקרים מערכות פוליטיות סיניות, מקדמים קבוצות פוליטיות מסוימות, או מזכירים נושאים שנויים במחלוקת בסין כמו קידום עצמאות לטיבט. צנזורת השיח בפלטפורמה נגעה גם לנושאים פוליטיים שנויים במחלוקת מחוץ לסין, כמו דרישה לעצמאות בצפון אירלנד.

לפי הדיווח, המסמכים פירטו מקרים מסוימים בהם סימון תכנים אסורים יביא לכך שהתוכן לא יוסר אך חשיפתו תוגבל, מבלי שהמשתמשים יהיו מודעים למעשה לכך שהפרו את מדיניות האפליקציה. במקרים אחרים, התוכן יוסר או שהמשתמש ייחסם. דיווח של הוושינגטון פוסט שפורסם החודש הראה שחיפוש תכנים על הונג קונג בפלטפורמה לא שיקף את המצב במדינה, בה נערכו הפגנות רבות בתקופה האחרונה. טיק טוק לא פועלת כלל בשוק הסיני, בו בייטדאנס מפעילה אפליקציה דומה בשם Douyin.

בייטדאנס טענה בתגובה כי הכללים שנחשפו במסמך כבר אינם בשימוש, ושונו בחודש מאי. מהחברה נמסר לגרדיאן כי "בימיה המוקדמים של החברה נקטנו בגישה שתצמצם את הקונפליקטים בפלטפורמה", ושבעקבות הצלחתה הגלובלית של האפליקציה החברה עברה ל"גישות מקומיות, כולל בודקי תוכן מקומיים, ומדיניות בקרת תוכן מקומית". החברה אף ציינה כי היא צריכה להיות "שקופה יותר לגבי המדיניות שלה".