פריימריז בליכוד: גדעון סער יתמודד מול נתניהו על ראשות המפלגה

(עדכון) - זו הפעם הראשונה מזה שנים שבכיר בליכוד מציב את עצמו כמועמד מול נתניהו • פריימריז לראשות הליכוד יעבירו את המסר שהמפלגה מתכוננת במלוא השאת לבחירות שלישיות השנה

בנימין נתניהו וגדעון סער / צילום: כדיה לוי ואיל יצהר
בנימין נתניהו וגדעון סער / צילום: כדיה לוי ואיל יצהר

גדעון סער יתמודד על ראשות הליכוד במקרה שבמפלגה ייערכו פריימריז מהירים: כמה דקות לאחר הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על ביצור מעמדו בתנועה, כך שהמפלגות אחרות יבינו שרק נתניהו הוא המועמד של הליכוד לראשות הממשלה - צייץ סער: "אני מוכן". 

סער לא פירט - אך הכוונה היא כמובן להתמודדות ראש בראש מול נתניהו על הנהגת הליכוד. 

הגוף המוסמך לאשר יציאה לפריימריז הוא מרכז המפלגה, אך בפעם הקודמת נתניהו עקף את מרכז המפלגה באמצעות מזכירות הליכוד, גוף שבראשו עומד השר ישראל כ"ץ. כ"ץ מיהר היום (ה') להודיע על תמיכה בנתניהו.

פריימריז לראשות הליכוד יעבירו את המסר שהליכוד מתכונן במלוא השאת לבחירות שלישיות השנה, ולא רק לבצר את מעמדו של נתניהו כמוביל של בלוק 55 וכמי שעשוי לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה בפעם השלישית (לכאורה אחרי שיו"ר כחול לבן בני גנץ ייכשל בהרכבת הממשלה). 

זו הפעם הראשונה מזה שנים ארוכות שבכיר מאנשי הליכוד מציב את עצמו כמועמד מול נתניהו.

אם אכן גנץ ייכשל במלאכת הרכבת הממשלה, והמנדט להרכבה יועבר לידי 61 חברי כנסת העשויים להגיש המלצה, סער ממצב את עצמו כמי שעשוי להיות המועמד. 

פריימריז בזק

מוקדם יותר היום, כאמור, דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נערך לקיום פריימריז בזק בליכוד לקראת האפשרות שיתרחשו בחירות נוספות לכנסת ה-23 בחודשים הקרובים. חוקת הליכוד מחייבת עריכת פריימריז אחרי בחירות, ולמרות זאת, בין הכנסת ה-21 לכנסת ה-22 מזכירות הליכוד קבעה כי לא ייערכו פריימריז לסידור רשימת חברי הכנסת ואף לא להנהגת הליכוד. כעת שוקל נתניהו לקיים בחירות מהירות במפלגה, וזאת כדי לנפץ את "אשליית המרד בליכוד", כפי הודעת דוברו, יונתן אוריך. לפי ההודעה, המפלגות האחרות מקוות לתחלופה בהנהגת הליכוד, ולכן זה הדבר המעכב אותן מלהצטרף לממשלת אחדות. 

יצוין כי בשנים האחרונות כל מערכות הפריימריז לראשות הליכוד נערכו בחופזה ומבלי שאל מול נתניהו יש מתמודדים רציניים. ב-2016, כשנה אחרי הבחירות לכנסת ה-20, קיים נתניהו פריימריז, ואף אחד לא היה מוכן להתמודד. על-פי חוקת הליכוד, ההליך התקיים בפתקי בעד ונגד, כשנתניהו זכה בשיעור תמיכה גבוה מאוד.

כאמור, שר החוץ ישראל כ"ץ היה הראשון לברך על המהלך של נתניהו ולהצהיר כי הוא תומך בו לראשות הליכוד: "אם בגלל סרבנות כחול לבן ופסילתם את נתניהו מלכהן כראש ממשלה ייגזר על הציבור לקיים בחירות נוספות, הליכוד כולו יתאחד סביב נתניהו כמועמדו לראשות הממשלה", מסר כ"ץ. "אני קורא לגנץ ולחבריו לנהוג בתבונה ובאחריות ולאפשר הקמת ממשלה רחבה, כפי שנגזר מתוצאות הבחירות ומהצעת נשיא המדינה". 

בתוך כך, בסיעת כחול לבן הודיעו היום כי ח"כ גבי אשכנזי יכהן כיו"ר הזמני של ועדת חוץ וביטחון. ח"כ מיקי זהר יכהן כיו"ר הזמני של הוועדה המסדרת (ועדת הכנסת), וח"כ משה גפני (יהדות התורה) ימשיך כיו"ר הזמני של ועדת הכספים, אחרי שבליכוד נתנו את אישורם לכך.