חברת Elicio שהכניס בלווטניק לכת"ב הרחיבה את גיוס ההון ל-33 מיליון דולר

החברה האמריקאית מפתחת חיסונים טיפוליים לסרטן, והמוצר הראשון שלה מיועד לטיפול בסרטן הלבלב

חברת Elicio Therapeutics (אליסיו), חברה בת אמריקאית של כלל ביוטכנולוגיה  הבורסאית, סגרה את גיוס ההון המתוכנן שלה תוך הרחבתו מ-30 ל-33 מיליון דולר. החברה מפתחת חיסונים טיפוליים לסרטן, והמוצר הראשון שלה מיועד לטיפול בסרטן הלבלב, שהינו קטלני גם אחרי ניתוח.

אליסיו היא אחת מבין שלוש חברות אמריקאיות שמוזגו לתוכה על-ידי לן בלווטניק, בעל השליטה בחברה בשרשור דרך כלל תעשיות. בלווטניק ביקש לאחד בזמנו את פעילותו בתחום הביומד תחת כת"ב, אם כי בינתיים חזר להשקיע בביומד גם ישירות דרך חברת אקסס שבבעלותו. כת"ב תחזיק בעקבות הגיוס 30% מהחברה, לעומת 35% לפני הגיוס. בעקבות ההודעה עולה היום מניית כת"ב כ-2%, והחברה נסחרת לפי שווי של 285 מיליון שקל.

הטכנולוגיה של אליסיו, שהייתה מוכרת בעבר בשם וודנטרה, פותחה במקור באוניברסיטת MIT על-ידי פרופ' דאריל אירוויין. הטכנולוגיה מאפשרת הכוונה מדוייקת של חיסונים למערכת הלימפה ובכך מגבירה את יעילותם ומאריכה את משך פעילותם, תוך שיפור פרופיל הבטיחות שלהם. המוצר עשוי להתאים גם לסרטן הראש והצוואר, סרטן המעי הגס ועוד.

בכוונת החברה להתחיל בניסוי קליני במוצר לטיפול בסרטן הלבלב במחצית הראשונה של 2020.

המוצר פועל במסלול ה-KRAS, אחד המנגנונים הנחשבים למעניינים בתחום הטיפול בסרטן. גם חברת אנקיאנו מהפורטפוליו של כת"ב רכשה לאחרונה טכנולוגיה אחרת בתחום ה-KRAS, נוסף על המוצר המוביל שלה. המוצר של אנקיאנו נמצא בשלב פיתוח ראשוני יותר מזה של אליסיו.

מנכ"ל החברה הוא רוברט קונלי, יזם סדרתי של חברת תרופות שנמכרה ב-454 מיליון דולר ושתי חברות נוספות שנסחרות בנאסד"ק בשוויים נמוכים יותר, וגם שותף יועץ בקרן הון הסיכון Flagship. הוא משמש גם כדירקטור באנקיאנו. יו"ר אליסיו הוא ד"ר ג'וליאן אדמס, שהוא גם מנכ"ל חברת גמידה סל מן הפורטפוליו של כת"ב.

כת"ב מיקדה את רוב פעילותה בשנים האחרונות בתחום הסרטן, ויש לה מספר חברות בתחום זה: גמידה סל הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 158 מיליון דולר, אנקיאנו - 17 מיליון דולר; וניאון ת'רפיוטיקס שנחשבה להבטחה גדולה אך נסחרת כיום רק לפי שווי של 53 מיליון דולר (ירידה של 85%), כנראה משום שהשוק מעריך את תוצאות הניסוי הקליני שלה, שהיו מובהקות, כלא מספיק משמעותיות קלינית. המיקוד בתחום הסרטן אפשר לחברה גיוסי הון משמעותיים בשנים האחרונות, אולם לאחרונה התחום הזה נעשה תחרותי יותר. כמו כן לכתב החזקה בחברה הציבורית מדיוונד, הנסחרת לפי שווי של 80 מיליון דולר ועוסקת בתחום הטיפול בכוויות ופצעים.

בין החברות הפרטיות של כת"ב נמצאות חברת אקסית'רה, המפתחת נוגדן קרישה חדש, וקאדנט, שמפתחת תרופות למחלות מוח ונפש, ויש לה שת"פ אסטרטגי עם ענקית התרופות נוברטיס.