אקזיט רפואי: חברת הצנתורים אקסימו מהפורטפוליו של קרן אקסלמד נמכרת בעד 66 מיליון דולר לחברה אמריקאית

מנכ"ל אקסימו: "המטרה היא להשאיר את החברה בישראל, גם אם לא תחת המוצר של אקסימו" • אקזיט נוסף בדרך: חברת אנדוספן, שגם בה מושקעת אקסלמד, המפתחת טיפול למפרצות עורקים, חתמה על הסכם המותנה באישור FDA למכירתה בעד 450 מיליון דולר

חברת אנג'יודיינמיקס הודיעה היום (ה') על רכישת חברת אקסימו מדיקל הישראלית ב-66 מיליון דולר, מהם 46 מיליון דולר מיידית ועוד 20 מיליון דולר באבני-דרך. אקסימו היא חברת מכשור רפואי שפיתחה מערכת לטיפול בחסימות כלי דם בגפיים. הרוכשת, AngioDynamics, היא חברת מכשור רפואי אמריקאית הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 663 מיליון דולר.

החברה הנמכרת גייסה עד היום כ-2 מיליון דולר בלבד, מהקרנות הישראליות אקסלמד וארקין אחזקות, פרגרין (דרך חממת אינסנטיב), הקרן טל קפיטל, רמי ליפמן, מכון AMIT והטכניון. פעילותה מומנה בעיקר על ידי מימון לא מדלל מרשות החדשנות ומשותפים אסטרטגיים, ולכן האקזיט הוא אומנם קטן אך רווחי מאוד לקרנות.

המוצר של אקסימו הוא בעל אישור FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית), ויש לו הכנסות סמליות באירופה וארה"ב, אולם החברה נמנעה מבניית מערך מכירות יקר, וכבר ב-2016 הודיעה על כוונתה לבצע עסקת שיווק אסטרטגית או להימכר. לדברי המנכ"ל, יואל צבר: "עמדנו בצומת, האם לקחת השקעה גדולה יותר ולהקים מערך מכירות, או להימכר לחברה שיש לה תשתית שיווק ומכירות. הניסיון מראה שהחברות הישראליות מצליחות להגיע לשיווק ומכירות כמעט אך ורק יחד עם שותף אסטרטגי, שהוא חברה המבוססת כבר בשוק. לכן היה הגיוני יותר למכור בשלב הזה".

לדברי ד"ר אורי גייגר, שותף בקרן אקסלמד, "אנחנו רואים שלוש דרכים קדימה בחברות מכשור רפואי. האחת היא להלביש את הטכנולוגיה על פלטפורמה קיימת של מכירות, כפי שעשינו עם כמה חברות בפורטפוליו שלנו כמו קוג'נטיקס, אנדוצ'ויס, קיסטון דנטל, סטרטה סקין. האפשרות השנייה היא לפתח מוצר שהוא באמת יוצא דופן בתחומו, לרוב כזה שמאושר במסלול ה-PMA, כלומר דורש ניסויים גדולים בהשקעה גדולה, אבל גם אפשר אז למכור את החברה עוד לפני שלב בניית מערך השיווק, בסכום גדול. אבל אז, באמת חייבים לבחור במוצר שמשנה את המשחק בשוק מאוד משמעותי, שהרוכשות הפוטנציאליות לא תוכלנה להתעלם ממנו.

"האופציה השלישית, שמודגמת על ידי אקסימו, היא מוצר טוב, חדשני, אבל כזה שמאושר במסלול הקצר של תחום המכשור הרפואי, ופריצת הדרך שבו אולי לא משנה את השוק. אז, אם אתה מאוד ממושמע באופן שבו אתה מוציא את הכסף שלך, כפי שהיינו באקסימו, עדיין יש סיכוי להגיע לאקזיט קטן אבל עם מכפילים יפים מאוד".

 המוצר של אקסימו נוסה ב-147 מטופלים

אקסימו פיתחה מוצר אשר מבצע צנתור בלייזר, ולדברי צבר, "כיום כאשר המצנתרים נתקלים בחסימה בכלי דם, הם מפעילים כוח כדי לעבור אותה. אם החסימה רכה, זו לא בעיה. אם החסימה עברה הסתיידות, והיא יותר קשיחה, עלולים לפגוע בכלי דם וגם ליצור תסחיפים". השימוש בלייזר מאפשר לעבור גם את החסימות הקשות, בפרוצדורה שמבחינת הרופאים עדיין דומה למה שהם מכירים. המוצר נוסה עד כה ב-147 מטופלים, חלקם בניסויים הקליניים וחלקם בשלב המכירות המוגבלות.

צבר: "המטרה שלנו היא להשאיר את החברה בישראל, גם אם לא תחת המוצר של אקסימו. אנחנו 13 עובדים, ברחובות, ומעסיקים גם קבלני משנה. אנחנו רוצים להתרחב מבחינת תחומי השימוש למוצר הנוכחי וגם לפתח מוצרים נוספים. עצם העובדה שההסכם כולל אבני דרך הכוללות אישורי מוצרים נוספים, משמעותה כי הרוכשת לא מעוניינת רק במוצר זה לשימוש הזה, אלא גם להמשיך ולהשתמש ביכולות של צוות הפיתוח שלנו".

הרוכשת, אנג'יודיינמיקס, משווקת מגוון רחב של מכשירים רפואיים, הן לטיפול במחלות של כלי דם והן לטיפול בחולי סרטן שמקבלים תרופות דרך הווריד. לחברה עשרות מוצרים שונים לתחומים אלה. ברבעון השני של השנה היא רשמה הכנסות של 66 מיליון דולר, גידול של 3% ביחס לתקופה המקבילה, אולם הציגה הפסד של 1.3 מיליון דולר, וגם תזרים המזומנים שלה היה שלילי בסך 6.5 מיליון דולר.

פרופיל זה של חברה תואם את סוג החברות שלתוכן מעוניינת אקסלמד למזג את חברות הטכנולוגיה הישראליות בהן היא משקיעה: חברות עם מערך הפצה רחב בתחום התמחות ברור, אך ללא צמיחה וללא רווחיות משמעותית. הפעם, במקום שאקסלמד תרכוש את החברה הבורסאית האמריקאית ותפעל להוסיף לה טכנולוגיות שישפרו את השורה התחתונה שלה, כמו למשל הטכנולוגיה של אקסימו, המהלך היה הפוך והרוכשת נותרה עצמאית.

אופציה באנדוספן

חברה נוספת מהפורטפוליו של אקסלמד, אנדוספן, המפתחת טיפול למפרצות עורקים, חתמה לפני כמה שבועות על הסכם אסטרטגי עם חברת Cryolife (קריולייף) האמריקאית, הנסחרת לפי שווי של 935 מיליון דולר בבורסה של ניו יורק. ההסכם כולל השקעה של 10 מיליון דולר, הלוואה של 15 מיליון דולר, זכויות הפצה שניתנו לקריולייף לשיווק המוצרים של אנדוספן באירופה, שם הם מאושרים לשיווק, ואופציה לרכישת אנדוספן בסכום של עד 450 מיליון דולר כולל תשלומי אבני-דרך ותמלוגים. האופציה היא לרכישת החברה תמורת סכום של 350 מיליון דולר לאחר חודשיים מקבלת אישור FDA (מהם 250 מיליון ישולמו מיידית והיתר מאוחר יותר), כאשר עוד 100 מיליון דולר מותנים בהצלחה מסחרית.

המוצר של אנדוספן מטפל במצב של קרע או היחלשות הדופן בעורק הראשי של הגוף (אבי העורקים), באזור שנקרא 'קשת אבי העורקים'. היום לא ניתן להגיע לטפל באזור זה באמצעות צנתור, כפי שמטפלים בקרעים או מפרצות (היחלשות הדופן) בעורקים אחרים, אלא יש לבצע ניתוח הכולל את פתיחת החזה. המוצר של אנדוספן מאפשר החלפה של הניתוח בצנתור (ולכן עשוי להיות מוצר משנה משחק בתחום, על פי הגדרתו של גייגר לעיל). היום שוק הקרדיולוגיה פונה יותר ויותר לצנתורים בכל מקרה שאפשר להשתמש בהם כתחליף לניתוח, שכן החשש מזיהום קטלני הוא נמוך משמעותית וגם תהליך ההחלמה קצר ופשוט יותר. גישה כזו גם מאפשרת טיפול בחולים רבים יותר.

אנדוספן גייסה עד היום פחות מ-20 מיליון דולר מהקרנות אקסלמד, סקויה והייסקו הסינית.

הרוכשת, קריולייף, עוסקת בתחום של שיווק והפצה של רקמות חיות להשתלה, ומכשור רפואי המאפשר את השתלתן. הקשר לפעילות של אנדוספן הוא שהטיפול של אנדוספן מאפשר השתלה בצנתור של שתלים המתקנים את הקריעות או המפרצות באבי העורקים. קריולייף היא המשווקת של שתלים כאלה, ושל מכשור רפואי להשתלתם, וכעת מתחדשת בקטגוריה חדשה של מכשירים מסוג זה. בשנת 2018 רשמה החברה הכנסות של 262 מיליון דולר, גידול של כ-40% לעומת התקופה המקבילה, והפסד של 2.8 מיליון דולר.