עזיבת רועי יקיר את הפניקס: נמשכים חילופי הדורות בצמרת ניהול ההשקעות הפנסיוניות בישראל

בעזיבתו הצפויה לשיכון ובינוי, יקיר הולך בדרכו של יוני טל, שפרש מתפקיד מנהל ההשקעות הראשי בקבוצת מנורה מבטחים לאחר 19 שנה, ומצטרף בכך גם לענת לוין מכלל ביטוח ואמיר הסל, שעזב את הראל בסוף 2016 לאחר כ-17 שנים כמנהל ההשקעות הראשי בקבוצה

רועי יקיר / צילום: אלי יהב
רועי יקיר / צילום: אלי יהב

העזיבה המפתיעה של רועי יקיר את קבוצת הביטוח הפניקס, שנחשפה באתר "גלובס" ביום חמישי, מהווה שיא במגמת חילופי הדורות בצמרת גופי ניהול ההשקעות הפנסיוניים הגדולים ביותר, שאחראים כל אחד על מאות מיליארדי שקלים של כספי ציבור. כשש שנים וחצי לאחר שהצטרף לאייל לפידות בקבוצת הפניקס, כמנהל ההשקעות הראשי, לאחר שהתפטר מתפקיד מקביל בקבוצת כלל ביטוח (אותו מילא כ-13 שנים), מצטרף כעת יקיר שוב למנכ"ל לפידות, הפעם כמשנה למנכ"ל קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי. בכך הוא יסיים כ-20 שנה כמנהל השקעות ראשי בשתיים מקבוצות הביטוח והפנסיה הגדולות בישראל.

בעצם עזיבתו הצפויה לשיכון ובינוי, יקיר הולך בדרכו של יוני טל, שבמאי השנה פרש מתפקיד מנהל ההשקעות הראשי בקבוצת מנורה מבטחים לאחר 19 שנה. טל ויקיר הצטרפו לעוד שני מנהלי השקעות מוסדיים בכירים ביותר שעזבו את השוק המוסדי לפניהם: ענת לוין מכלל ביטוח (ובעבר מגדל) שהוחלפה אשתקד על ידי מנהל ההשקעות הראשי בקבוצה, יוסי דורי; ואמיר הסל, שעזב את הראל בסוף 2016 לאחר כ-17 שנים בתפקיד מנהל ההשקעות הראשי בקבוצה.

כלומר, בתוך כשלוש שנים חווה שוק הביטוח והפנסיה חילופי אישים בצמרת הגופים שמנהלים יחדיו כמעט טריליון שקלים, כשכעת מנהל ההשקעות הראשי הוותיק ביותר בענף הביטוח הוא אסף שהם ממגדל, שנכנס לתפקידו לפני כחמש וחצי שנים. עם זאת, כמו דורי בכלל וסמי בבקוב בהראל גם ניר מורוז במנורה מבטחים הינו מנהל השקעות ותיק ומוכר, כאשר כל השלושה מונו לתפקידיהם הנוכחיים לאחר שכבר כיהנו בתפקידים בכירים באותן הקבוצות.

מבחינת הפניקס, שבניהול איל בן סימון, מדובר בעזיבה מפתיעה של איש מפתח. יקיר היה אחראי על חטיבת ההשקעות של הפניקס שהוא בנה והוביל להצלחות, בעולם שבו ההשקעות משפיעות מהותית על תוצאות קבוצות הביטוח. מהלך זה תופס את הפניקס בעודה ממתינה להכרעה של הממונה על רשות שוק ההון ביחס לעסקת המכירה שלה מידי דלק לקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט. בשוק מעריכים כי הממונה יאשר את העסקה.

עם זאת בשנותיו בהפניקס, כמו גם בכלל ביטוח, יקיר זכה להערכה רבה והתבלט בעיקר ביכולתו לבנות מערכי ניהול השקעות מובנים ומקצועיים ובבחירה של מנהלים טובים שלהם הוא נתן חופש רב. כך הוא עשה גם בהפניקס, שמחזיקה במערך ניהול השקעות מובנה ובעל שדרה של אנשי מקצוע טובים. ככל הידוע בן סימון טרם החל לחפש מחליף ליקיר, והוא יעשה כן בהליך מסודר. יקיר מחויב בתקופת הודעה מוקדמת של 4 חודשים, וטרם נקבע מועד לסיום כהונתו.

יקיר יצטרף לשיכון ובינוי כיד ימינו של לפידות, שמונה ביוני האחרון למנכ"ל וקיבל מנדט חופשי מבעל השליטה בחברה, נתי סיידוף. מדובר בייבוא חיצוני בכיר ראשון של לפידות, והוא עתיד לשמש כמשנה למנכ"ל ומנהל השקעות ראשי של הקבוצה, במסגרת זו ינהל יקיר מערך שיאחד לראשונה את ההשקעות ברמת הקבוצה.

עולם ללא מגבלות שכר

מבחינת לפידות ויקיר מדובר בעזיבה של העולם המוסדי שנתון למגבלות שכר, בשל חוק שכר הבכירים בסקטור הפיננסים, לטובת תפקיד בעולמות ללא מגבלות שכר. זה נכון גם עבור הסל שעזב בעבר את הראל לטובת קרן השקעות, וגם עבור יניב כהן ושי יצחקי מהפניקס, שהיו כפופים בעבר ליקיר כמנהלי השקעות עמיתים ועברו בשנים האחרונות לתפקידי ניהול השקעות לא מוסדיים.

בתוך כך, חברת הדירוג S&P מעלות העלתה את הדירוג של הפניקס אחזקות ל-AA בתחזית יציבה, עם אשרור דירוג הפניקס חברה לביטוח ב-AA פלוס עם תחזית חיובית. במעלות הסבירו כי "אנו צופים שהפניקס תשמור על מעמדה העסקי האיתן כאחת משלוש קבוצות הביטוח הגדולות בישראל, הודות לביצועיה התפעוליים טובים בהשוואה למתחרותיה המקומיות, בעיקר בתחום הביטוח הכללי". ואולם, אפרופו עזיבת יקיר, חברת הדירוג ציינה בנוסף כי "הכנסות החברה מהשקעות בשנים האחרונות תומכות ברווחיותה בכלל וברווחיות תחום ביטוח החיים שלה בפרט... כתוצאה מכך, התשואה הממוצעת על ההון בחמש השנים האחרונות הייתה גבוהה בהשוואה לממוצע של המתחרות המקומיות".