ירידה במכירת דירות באוגוסט; 40% מהעסקאות - דירות חדשות

באוגוסט נרשמו רק 8,500 עסקאות נדל"ן, מהן כ-18% נחתמו במסגרת מחיר למשתכן • המשקיעים המשיכו להיפטר ממלאי דירות

מעדיפים דירות חדשות / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מעדיפים דירות חדשות / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק הנדל"ן רושם ירידה מחודשת בהיקפיו. אחרי זינוק שנרשם בחודש יולי שבו נרכשו למעלה מעשרת אלפי דירות, פחת מספרן ל-8,500 באוגוסט, ולקראת חודשי החגים ספטמבר-אוקטובר, שבמהלכם נרשמות מעט עסקאות יחסית, מצטיירת תמונה של שוק שמתכווץ מחדש. כך עולה מסקירת הכלכלנית הראשית לחודש אוגוסט בשוק הנדל"ן למגורים.

חוסר היציבות, שמלווה בתנודות החריפות שמתקיימות בחודשים האחרונים בשוק, נמשך, ובא לידי ביטוי לא רק בהיקף הנמוך יחסית של עסקאות, שבאוגוסט רשם את אחד משני החודשים הנמוכים ביותר בהיקפם ב-2019, אלא גם בדפוס. מאז שמחיר למשתכן נכנסה לפעולה, והמיסוי הגבוה על משקיעים הדיר חלק גדול מהם מהשוק, גדל חלקם של הזוגות הצעירים בשוק הדירות, ומאז 2018 הם מהווים יותר מ-50% מכלל השוק.

חלק ניכר מזה הושג כתוצאה ממהתוכניות הממשלתיות מחיר מטרה, שיזם שר השיכון לשעבר אורי אריאל, ובעיקר מחיר למשתכן של משה כחלון. מתחילת 2019 נרכשו במסגרת מחיר למשתכן ומחיר מטרה קרוב ל-10 אלף דירות, גידול של 72% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יש לציין עוד כי רמת מכירות זו של דירות בסבסוד ממשלתי בשמונת החודשים הראשונים של 2019 דומה לכמות שנמכרה במסגרת זו בכל שנת 2018.

התוצאה של המבצעים הממשלתיים היא לא רק גידול ניכר במספר הצעירים שרוכשים דירות, אלא גם במספר הדירות החדשות שנמכרו. באוגוסט נמכרו 3,300 דירות (1,500 מהן במחיר למשתכן), מה שהפך את שיעורן מכלל העסקאות לכמעט 40%. זאת, לעומת שיעור מקובל של 20%-25% בשנים רגילות.

וכשהשוק מתנהל על ידי זוגות צעירים, שכמעט שליש מהדירות שרכשו היו חדשות, מי שנושא במחיר הם משפרי הדיור, שסובלים בתקופה הנוכחית מירידת ביקושים לדירות שלהם, הן בגלל מיעוט המשקיעים שרוכשים דירות והן בגלל מספרם הנמוך יחסית של הזוגות הצעירים שרוכשים דירות יד שנייה.

המשקיעים אומנם רכשו 970 דירות בחודש אוגוסט, ואולם הם מכרו באותו חודש 1,500 דירות, מה שמורה על המשך המגמה של ירידת מלאי הדירות שהם מחזיקים. עד כה ירד המלאי הזה ב-20 אלף דירות במהלך ה-3 וחצי השנים האחרונות.