"זו הפכה למפלגה של טראמפ": היועץ הכלכלי של בוש מכריז שכבר אינו רפובליקני

"אני בחוץ": הכלכלן הנודע גרג מנקיו, ששימש בתור יועץ כלכלי בכיר לנשיא ג'ורג' וו. בוש, נוטש את הרפובליקנים • "יותר מדי רפובליקנים בקונגרס מוכנים להתעלם מהמעשים הרעים של טראמפ, כדי לשמר את מקום העבודה שלהם"

הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס

"אני כבר לא רפובליקני", כך הכריז בתחילת השבוע הכלכלן הנודע פרופ' גרג מנקיו, ששימש בתור יועץ כלכלי בכיר לנשיא ג'ורג' וו. בוש. מנקיו, אחד הכלכלנים המצוטטים בעולם, מלמד באוניברסיטת הרווארד, ונודע בין היתר בזכות ספר הלימוד הפופולארי שלו. הוא שימש בתור ראש מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן בין השנים 2003-2005, ייעץ למיט רומני כאשר זה התמודד בבחירות לנשיאות ב-2012, ונחשב לאורך השנים לאחד מבכירי הכלכלנים המזוהים עם המפלגה הרפובליקנית. ביום שני השבוע, בפוסט בבלוג שלו, הוא הכריז שהוא נוטש את המפלגה.

"המפלגה הרפובליקנית הפכה במידה רבה למפלגה של טראמפ", כותב מנקיו. "יותר מדי רפובליקנים בקונגרס מוכנים להתעלם מהמעשים הרעים של טראמפ, כדי לשמר את מקום העבודה שלהם (בדיוק כמו שיותר מדי דמוקרטים תמכו בקלינטון בזמן הליך ההדחה נגדו). אין לי עניין לקשר את עצמי עם התנהגות כזאת. אולי יום אחד למפלגה יהיו שוב מנהיגים מכובדים כמו בוש, מקיין ורומני. עד אז, אני בחוץ".

מנקיו משתתף בשבועות האחרונים בוויכוח שעלה לכותרות: הוא מתנגד להצעתם של הכלכלנים גבריאל זוקמן ועמנואל סאיז להטיל מס עושר בארצות הברית. השניים אף ייעצו לסנטורים אליזבת וורן וברני סנרדס, המתמודדים בפריימריז הדמוקרטים, וסייעו להם לגבש את הצעותיהם למס עושר. בפוסט שלו, מנקיו מבהיר שאחת הסיבות שבגללה עזב את המפלגה הרפובליקאית היא שרישומו כעצמאי יאפשר לו להצביע בפריימריז הדמוקרטיים, ולהשפיע על הקו של המפלגה.

"המפלגה הדמוקרטית נמצאת בפרשת דרכים, שבה היא צריכה לבחור או מתמודד מרכז-שמאל (ביידן, בוטג'ג', קלובושר, יאנג), או פופוליסט שמאל קיצוני (וורן, סאנדרס) בתור המועמד שלה לנשיאות. אני מתכוון לעזור להם לבחור את האפשרות הראשונה. המועמדים מהסוג השני מציעים לדחוף את ארצנו יותר מדי בכיוון של ניהול ממשלתי מגושם. וככה, הם יפתו את אלה שבמרכז ובמרכז-ימין לסתום את האף ולהצביע לבחירה מחדש של טראמפ".