האוצר מפתיע: תומך בביטול ההפרדה המבנית בבזק, אבל רק באופן חלקי

בדיונים עם משרד התקשורת המליצו אנשי אגף התקציבים להתחיל בביטול ההפרדה המבנית בין בזק לבזק בינלאומי ולדחות את ביטול ההפרדה מפלאפון ומ-yes

רן גוראון, מנכ”ל yes  ודודו מזרחי, מנכ”ל בזק / צילום: איל יצהר, גלובס
רן גוראון, מנכ”ל yes ודודו מזרחי, מנכ”ל בזק / צילום: איל יצהר, גלובס

אגף התקציבים במשרד האוצר הביע תמיכה בביטול ההפרדה המבנית בין בזק לחברה הבת בזק בינלאומי, כך נודע ל"גלובס". במשרד האוצר הגיעו למסקנה שניתן להתחיל בביטול ההפרדה המבנית מול בזק בינלאומי בשלב הראשון ורק בעתיד להמשיך ולבחון את ביטול ההפרדה המבנית מ-yes ומפלאפון. ההתנגדות לרעיון נותרה כרגע בעיקר במשרד התקשורת, וזו גם העמדה הרשמית של המדינה.

הפרדה מבנית פירושה שכל אחת מהחברות היא ישות משפטית נפרדת. ההפרדה המבנית הנהוגה בישראל מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת נועדה לייצר תחרות במקטעי פעילות שהופרדו מבזק, כדי שלא תוכל לנצל את כוחה המונופוליסטי במקטעי השוק השונים. כך למשל, הופרדה פעילות השיחות הבינלאומיות והאינטרנט מבזק והוקמה בזק בינלאומי, וכך פוצלה פעילות "בזק בחצרי לקוח" והוקמה בזקכל, שמאוחר יותר מוזגה לתוך בזק בינלאומי. פעילות הטלוויזיה של yes הוקמה רק לאחר מכן, אבל במסגרת של כמה בעלי מניות כך שאף היא חסתה תחת חובת ההפרדה המבנית מול בזק.

בפעם האחרונה נדון ביטולה של ההפרדה המבנית ואף עמד לצאת לדרך בתקופת כהונתו של שלמה פילבר כמנכ"ל משרד התקשורת. משרדי הממשלה הציעו פתרון לביטול ההפרדה באופן הדרגתי, אך בזק התנגדה ודרשה ביטול הפרדה מלא, שיכלול גם את yes. בהמשך התגלגל העניין לפרשת החקירות של הרשות לניירות ערך בעניין המיזוג בין בזק ל-yes, שהמעורבים בו עומדים בפני הגשת כתבי אישום. פרשה זו הובילה לפתיחת תיק 4000 נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הרעיון שעומד מאחורי עמדת האוצר הוא הרעיון שהנחה את ועדת חייק ואת עמדת משרד התקשורת בעבר, שלפיה ההפרדה המבנית בבזק תתבטל בהתאם להתקדמות ברפורמת השוק הסיטונאי, שמחייבת את בזק להחכיר את התשתיות שלה לחברות מתחרות. אלא שהפרשיות המשפטיות סביב בזק בשנים האחרונות דחו את הדיון העמוק בנושא והוא עלה בעיקר בהקשר של ביטול ההפרדה המבנית מחברת yes.

כעת המדינה נמצאת בשלב של רפורמות משמעותיות בשוק התקשורת, הן בהיבט של בזק והן בהיבט של עתיד הדור החמישי בסלולר, והסוגיה עלתה מחדש, במסגרת ועדה משותפת לשני המשרדים. האוצר השמיע כאמור עמדה מרוככת שקובעת שאפשר לבטל את ההפרדה המבנית בין בזק בינלאומי לבזק, בעיקר מפני שרפורמת השוק הסיטונאי מייתרת את הצורך בספקיות האינטרנט וההפרדה הנהוגה בישראל במתכונתה הנוכחית מיושנת ולא רלוונטית לתחרות ולקידום שוק התקשורת.

ההפרדה המבנית בין בזק לחברות הבנות שלה גרמה לדירקטוריון בזק לאחד תפעולית בין החברות בנות פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes. הדירקטוריון הגיע למסקנה שהמדינה איננה מוכנה ללכת למהלך של ביטול ההפרדה המבנית באופן מלא בין החברות בנות לבזק עצמה, ולכן כפתרון ביניים החליט לאחד תפעולית את החברות בנות, לאחר שמשרד התקשורת הערים קשיים על מיזוגן המלא.

בזק עתרה לבג"ץ בשל הפרת ההבטחה של המדינה כלפיה בנושא ההפרדה המבנית והוא נדון בימים אלה. עמדת המדינה, שזו למעשה עמדת משרד התקשורת, היא שלא בשלה העת למהלך לביטול ההפרדה המבנית בבזק וכי הנושא נמצא עדיין בדיונים. 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "נושא ההפרדה המבנית בקבוצת בזק נידון בצוות בין משרדי הכולל את שני המשרדים. הדיונים בנושא טרם הושלמו כך שהנושא עדיין בדיון". ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "הנושא נדון במסגרת עבודתו של צוות בין-משרדי בהובלת מנכ"ל המשרד. הצוות בוחן את הבקשות לביטול הפרדות מבניות בבזק ובהוט אשר מוכרזות כמונופולים על ידי רשות התחרות.