מייקל בלומברג שוקל להתמודד על נשיאות ארה"ב כמועמד דמוקרטי

אם אכן ייצטרף למירוץ, צפויה סכנה למועמדותו של ביידן • הערכות: בלומברג חש שיש "חלל" בהיצע המתמודדים הדמוקרטים: אליזבת וורן וברני סנדרס נתפסים כליברליים מדי; ביידן לא מצליח להלהיב • מועמדות של בלומברג תגרום לניכור של הבייס השמאלני של הדמוקרטים

מייקל בלומברג / צילום: REUTERS/Brian Snyder
מייקל בלומברג / צילום: REUTERS/Brian Snyder

המיליארדר מייקל בלומברג, מייסד אימפריית התקשורת שנושאת את שמו ולשעבר ראש עיריית ניו יורק, בוחן אפשרות להתמודד על נשיאות ארה"ב כמועמד דמוקרטי. ההתלבטות של בלומברג מצביעה על תחושה של אי-נוחות בצמרת המפלגה הדמוקרטית מההיצע הנוכחי של המתמודדים על מועמדות המפלגה לנשיאות. לתחושת אי-הנוחות שותפים גם התורמים הגדולים של המפלגה, שמשקפים את עמדת וול סטריט.

את התחושה הזו אפשר לסכם כך: אליזבת וורן וברני סנדרס נתפסים כשמאלניים מדי וכבעלי עמדות קיצוניות מדי. לדוגמה, הם מצדדים בביטוח רפואי אוניברסלי בעלות של טריליונים שיחייב העלאות מסים משמעותיות. החשש הוא שהם ירחיקו מצביעים עצמאים, שסולדים מטראמפ אך חוששים מה"סוציאליזם" של השניים. ג'ו ביידן, בעל הדעות המתונות, נתפס כמועמד בלתי מלהיב, מישהו מהדור הישן. גם גילו, כמו גם הגילים של וורן וסנדרס (שמחלים מהתקף לב), נחשב למבוגר מדי.

פיט בוטג'ג', ראש עיריית סאות-בנד, אינדיאנה, וחייל משוחרר, נחשב מועמד אטרקטיבי. הוא בן 38, בעל יכולת להלהיב קהלים, עם דעות מתונות יחסית. אבל הוא אינו מצליח לזכות בתמיכת מצביעים שחורים, פלח חיוני של תומכי המפלגה הדמוקרטית. ייתכן שהסיבה לכך היא, שבוטג'ג' הוא הומוסקסואל מוצהר. מסורתית, הקהילה השחורה מסתייגת מפוליטיקאים כאלה.

יועצו של בלומברג, האווארד וולפסון, אמר אמש לכתבים: "אנו צריכים לסיים את המלאכה ולוודא שדונלד טראמפ יובס. מייק (בלומברג) מודאג במידה הולכת וגוברת מכך שההיצע הנוכחי של המתמודדים לא כל כך ערוך למשימה הזו".

החלטת בלומברג לשקול הצטרפות למירוץ היא מפנה משמעותי. במרץ השנה הוא הודיע שלא ירוץ לנשיאות. אחת הסיבות לכך הייתה כניסתו של ביידן לזירה. לדברי אנליסטים, העריך אז בלומברג שביידן הוא מועמד חזק שלא יהיה אפשר לגבור עליו. אבל בחודשים שחלפו מאז התברר, שביידן רחוק מלהיות מועמד על. הסקרים אמנם מציבים אותו בצמרת המתמודדים, בדרך כלל במקום הראשון, אך בסיס התמיכה בו רך ונאומיו אינם מציתים התלהבות בקרב הבייס הדמוקרטי. הוא פשוט אינו מכה גלים. אנליסט אמר עליו: "אובמה הוא לא, וגם לא קלינטון. חסר הניצוץ".

בלומברג, בן 77, הוא יהודי. אם אכן ירוץ ויזכה, הוא יהיה הנשיא היהודי הראשון. טרם נערכו סקרים שיבדקו עד כמה מוכנה ארה"ב להושיב יהודי בבית הלבן.

המיליארדר מתח ביקורת קשה על וורן וסנדרס בגין תכניותיהם המוצהרות להכביד את נטל המס על עשירים. אמש הראו לו השניים מה הם חושבים על מועמדותו הפוטנציאלית. "מעמד המיליארדרים פוחד והם אכן צריכים לפחוד", צייץ סנדרס. וורן צייצה: ברוכים הבאים למירוץ מייק בלובמרג, וצירפה לציוץ שלה לינק לתכניותיה למסות את המיליארדרים.

אין שום ודאות שבלומברג יחליט לרוץ, בסופו של דבר, אך הוא נוקט את הצעדים הפרוצדורליים המתבקשים, לרבות קביעת נוכחות רשמית במערכת הקלפיות של המדינות השונות לפני מועד היעד של כל מדינה. אם הוא יחליט להתמודד, צפויה סכנה לביידן, ולו רק בגלל העובדה שלבלומברג יש יכולות כספיות כמעט בלתי מוגבלות.

מצד שני, הצטרפותו האפשרית לקבוצת המתמודדים הדמוקרטים תרגיז את הבייס הפופוליסטי הגדול של המפלגה הדמוקרטית. לבייס הזה יש אפשרות להזיק. בעקבות המחלוקת הגדולה והמרה בין הילארי קלינטון לסנדרס, בסבב הבחירות הקודם, העדיפו תומכי סנדרס לשבת בבית ולא להצביע בעד קלינטון בבחירות לנשיאות. זה היה אחד מהגורמים שתרמו לנצחונו של דונלד טראמפ ב-2016.

נשמעו הערב כמה הערכות, שכניסת בלומברג למירוץ עשויה לעודד אחרים. הילארי קלינטון לא פסלה כליל הצטרפות למירוץ ואף לא שר המשפטים בממשל אובמה, אריק הולדר. בשלב זה הכל נזיל.