השקעות | ניתוח

בין החששות בשווקים לביצועים בפועל יש פער גדול

בהנחה שהתוצאה השנתית במדדים תהיה דומה או טובה מזו של עשרת החדשים הראשונים של 2019, מדובר בתשואה יוצאת דופן גם במונחים שנתיים בתיקי ההשקעות של הציבור • עם זאת, אפשר וכדאי להקשיב לקולות המדברים על כך שהמחירים בשווקים גבוהים מדי

בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'
בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'

תיקי ההשקעות של הציבור המשיכו באוקטובר במסעם צפונה. מרבית השווקים ואפיקי ההשקעות בישראל וברחבי העולם, כולל הדולר שגרע מתשואת התיקים בתחילת השנה, התגייסו ותרמו בחודש שעבר לתשואת התיקים. מנוע התשואות של האפיק המנייתי תרם לתיקים באוקטובר פוטנציאל כוח של יותר מ-3% בממוצע, כשאפיק האג"ח לא טמן ידו בצלחת ותרם בתשואה פוטנציאלית של כ-0.3%.

המהלכים התגלמו במדדי אג'יו, כך שמדד תיק האג"ח ללא מניות עלה בחודש שעבר בשיעור של 0.31%, מדד תיק ה-30:70 עלה בשיעור של 1.15%, ואילו מדד תיק המניות עלה ב-3.1% באוקטובר.

שנת ההשקעות הדשנה הזו מקבלת ביטוי נדיר למדי כשמודדים את התשואה מתחילת השנה. בצבירה של 10 חדשים, מדד תיק האג"ח עלה בשיעור של 7.23%, מדד תיק ה-30:70 עלה 9.12%, ואילו התיק המנייתי עלה בשיעור של 13.41%. אף שרבים היו שמחים לסכם את 2019 עם תשואות אלה, השנה טרם הסתיימה, אבל בהנחה שהתוצאה השנתית תהיה דומה או טובה מזו של עשרת החדשים הראשונים שלה, מדובר בתשואה יוצאת דופן גם במונחים שנתיים.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, ובהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב דש, הראל, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים יותר מ-80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלה עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

10% בשנה אחת

קשה שלא להתרשם מהביצועים החזקים בתיקי ההשקעות, ונראה כי תיקים רבים בעלי מבנה מאוזן ומפוזר היטב בין מניות לאג"ח צועדים בבטחה לכיוון יעד תשואה של 10% ב-2019.

נותרו עוד חודשיים בלבד לסיומה של השנה, ונראה כי מטרה שכזו ניתנת להשגה בתיקים המכילים 30% מניות, ואולי גם כאלה המכילים שיעור נמוך יותר מרכיב זה. עוד הפחתת ריבית ורווחי הון, עוד הבנות סחר חלקיות או נתון נוסף שמפתיע לטובה של הצמיחה, עשויים להביא אותנו אל היעד.

בחבילת הקלפים של 2019 יש גם כמה ג'וקרים, שיכולים לספק ערך מוסף, כמו הדולר או מגזר הפארמה, שבשנתיים האחרונות פגעו בתיקים באופן קשה. די בהתאוששות חלקית שלהם כדי להחזיר את הנזקים שנגרמו על ידם בתחילת השנה כדי שנגיע ליעד ה-10%.

נכון, כפי שכתבנו כאן לפני חודשיים, ראוי להסתכל על ביצועי 2019 יחד עם אלה של 2018. ואולם, גם כך התוצאה די טובה ביחס לממוצע השנתי שהיה בשנים האחרונות, וזאת עקב חזרה לתוואי של ריבית יורדת ורווחי הון עודפים שהיו באפיקי האג"ח.

מדדי המניות נסחרים במכפילים לא נמוכים, כ-23 במדד S&P 500 ומכפיל צנוע יותר של כ-18 במדד ת"א-125 - מכפילים סבירים בעידן של ריביות נמוכות. למרות המחירים הגבוהים לכאורה, בראייה דו-שנתית נראה כי גם מדד S&P 500 וגם ת"א-125 עומדים בקצב השנתי ארוך הטווח שלהם, שנע בין 8% ל-9% בשנה. עם זאת, אפשר וכדאי להקשיב לקולות המדברים על כך שהמחירים בשווקים הפיננסיים גבוהים, אולי גבוהים מדי, והעובדה כי יש נזילות גבוהה יחד עם היעדר אלטרנטיבות אינה מפחיתה מחומרת האיום.

2019 מסתמנת כשנה חריגה בתשואות
 2019 מסתמנת כשנה חריגה בתשואות

השווקים פחות מתרשמים מכותרות שליליות

אכן, מחירי הנכסים גבוהים, עד שקשה שלא להתייחס לפער שבין החששות האופפים את השווקים לבין התוצאות בפועל. נראה כי ציבור המשקיעים בישראל ובעולם פשוט לא מושפע מהאווירה השלילית ומהאירועים שיוצרים אותה, אלא ממשיך להשקיע ברמות סיכון לא נמוכות.

נכון לסוף אוקטובר, על פי מבחן התוצאה, ציבור המשקיעים נמצא בצד הצודק. ההסתברות שניתנה בשווקים במהלך אוקטובר להפחתת ריבית על ידי הפדרל ריזרב ב-30 באותו חודש, עלתה על 90% - כלומר, היתה לגביה ודאות כמעט מלאה. כתוצאה מכך, מדדי המניות עלו במהלך החודש והתגברו על המחשבה כי לאחר עלייה של כ-21% במדד המניות, התיקון הוא עניין מתבקש.

כך, השווקים ממשיכים להתקדם בבטחה, תוך שהם נהנים מהפחתת הריבית בארה"ב ובמקומות אחרים. הפחתות הריבית מספקות לשווקים רוח גבית חזקה, שמסיעה במהירות גבוהה גם את שוקי המניות וגם את אפיקי האג"ח, למעט אלה הצמודות למדד המחירים לצרכן.

נדמה כי גם הכלכלה וגם השווקים פועלים "נכון" ומגיבים למציאות הכלכלית החיובית, יותר משהם מגיבים למלחמות הכלכליות או לחששות מפני מחירים מנופחים. למרות החששות, הכלכלה במקומות רבים יציבה, אף שיש בה לא מעט חולשות, כי ככל הנראה, העידן הנוכחי בכלכלה העולמית שונה ואחר מכל מה שראינו עד היום, כנראה בהשפעת הטכנולוגיה.

החוזקה מקבלת ביטוי בשוקי העבודה, בצריכה יציבה ובחידושים טכנולוגיים רבים בכל תחומי החיים. המצרף האנושי מתקדם בצעד בטוח, משיג הישגים ומפעיל אמצעים שלא היו בעבר בתחומים של תחבורה, תקשורת ומידע, רובוטיקה ועוד, כך שבכל תחומי החיים נוצרים יעילות וכוחות חדשים שמשיאים ערך.

נראה כי העוצמה שנוצרה בעשור האחרון ומבשילה בעידן הטכנולוגי הנוכחי, לא תיעצר גם על ידי ויכוחים בין מדינות, ברובם ויכוחים הנותרים במישור הכלכלי ולא גולשים לשדה הקרב הפיזי. האם זוהי בגרות של המשקיעים, שרואים את המציאות הכלכלית טוב יותר מהעיתונות או מהפוליטיקאים? האם המשקיעים מבינים כי אין איום מיידי לשווקים ולמחירים?

ושוב השאלה: מה יכול להשתבש?

העובדה שהשווקים עולים תוך התגברות על מכשולים וחששות, מייצרת תחושה של חסינות, תחושה כי הכלכלה חזקה. בסרטי הפעולה קיימת הדמות "הרעה", שרוצה לשבש את שלום העולם על ידי השגת כוח ושימוש בו לרעה. במציאות הקיימת כיום, קשה לראות שיבוש שיביא לעימות קשה ואלים בין מדינות, באופן שיפר את היציבות הכלכלית והגיאו-פוליטית בצורה רחבה ויפיל בכך את השווקים.

רבים מהמשתנים הכלכליים משתפרים והולכים, ובהם מחיר האנרגיה, כמות הנכסים והאמצעים הכלכליים, וכאמור, גם הסביבה הטכנולוגית. היקף הציבור הנהנה מהמשחק הכלכלי המודרני גדל והולך - והדבר יוצר צמיחה יציבה. אפילו איום העלאת הריבית, שפעמים רבות עשוי להיות גורם משבש ובולם, הוסר באחרונה - ואין מטבע או מדינה שנוטים להעלות את הריבית בשנה הקרובה.

מתוך מצב זה, מנתחים ומנהלי השקעות רבים מגרדים את הראש כבר שנתיים, ומעריכים כי השווקים ישובו ויירדו מתוך צורך מחזורי. תיקון מחזורי הוא ירידת מחירים בעקבות רוויה, ואולי ערך עודף ריאלי בכלכלה ובשווקים - כלומר, התאמה של המחירים אל המציאות מעבר לשחיקה שהאינפלציה מצליחה לעשות. ואולם, בעידן הנוכחי גם תיקון מחזורי אינו מגיע ואף לא מתבקש - כלומר, המחזור החיובי ממשיך בהשפעת הטכנולוגיה והמידע. במצב כזה, התיקון יכול לבוא כביכול משום מקום, בלי שתהיה לו סיבה נראית לעין. בינתיים, 2019 עומדת להסתיים באקורד חיובי מאוד, כך שהיפוך מגמה ייראה כהפתעה גדולה. 

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, המייעצת לחברות, מוסדות וקיבוצים בניהול השקעות ונכסים פיננסיים ומלווה משפחות ("פמילי אופיס"). אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק