דלק השלימה רכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני ב-1.75 מיליארד דולר

השלמת העסקה צפויה להקפיץ את יכולת ההפקה היומית הנוכחית של איתקה, החברה הבת של דלק, פי 4, ל-80 אלף חביות - בעלות ממוצעת של כ-18 דולר לחבית

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

קבוצת דלק דיווחה היום על השלמת עסקת הענק לרכישת נכסי הנפט המפיקים של שברון (CNSL) בים הצפוני. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הושלמה עסקה בה מכרה דלק את מניות השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס בכ-1.6 מיליארד שקל. דלק הודיעה כי ביום שישי העבירה איתקה, החברה הבת של דלק, לידי שברון את מלוא התמורה בעסקה, בסך של כ-1.5 מיליארד דולר. זאת, בנוסף לפיקדון בהיקף של כ-200 מיליון דולר שהופקד ביום החתימה על העסקה וסכום נוסף של כ-50 מיליון דולר לצורכי הון חוזר. סכום העסקה כולה, לפיכך, מסתכם בכ-1.75 מיליארד דולר.

לצורך השלמת העסקה עשתה איתקה שימוש במסגרת אשראי מבוססת עתודות בסך של כ-1.1 מיליארד דולר, כשמתוך סכום זה שימש סך של כ-600 מיליון דולר לפירעון ומחזור חוב קיים של איתקה. בנוסף, גייסה איתקה לפני מספר חודשים חוב בהיקף של כ-500 מיליון דולר בריבית גבוהה של יותר מ-9% ולקחה הלוואה בהיקף של כ-200 מיליון דולר מבנק BNP PARIBA שצפויה להיפרע בתוך שנה וחצי או במועד הנפקה אפשרית של פעילות איתקה (המוקדם מבניהם). יתרת הסכום הושלמה ממקורותיה של דלק (כולל התמורה מעסקת הפניקס) כאשר כנגד ההון העצמי שהועמד על ידי דלק לטובת העסקה, בהיקף של כ-520 מיליון דולר, בוטלה ערבות של דלק לאיתקה בסכום של כ-300 מיליון דולר.

במסגרת העסקה רכשה איתקה עשרה נכסי גז ונפט מפיקים במרכז הים הצפוני (אזור הפעילות של איתקה), תשתית הולכה ואחסון הכוללת צנרת ואסדות קידוח וצוות עובדים שעבד בשברון. לנכסים שנרכשו כושר הפקה יומי ממוצע של כ-60 אלף חביות, רזרבות מוכחות להפקה של כ-131 מיליון חביות שווה ערך נפט, ופוטנציאל רזרבות נוסף של 45 מיליון חביות.

השלמת העסקה צפויה להקפיץ את יכולת ההפקה היומית הנוכחית של איתקה בהיקף של פי 4 לערך, מהיקף ממוצע של כ-20 אלף חביות ליום, להיקף של כ-80 אלף חביות - בעלות הפקה ממוצעת של כ-18 דולר לחבית - וכן תגדיל בכ-150% את כמות הרזרבות המוכחות של החברה לכ-225 מיליון חביות שווה ערך נפט. איתקה תשמש כמפעיל (Operator) בארבעה נכסים מתוך עשרת הנכסים הנרכשים.

בדלק שבו וציינו כי השלמת העסקה צפויה לייצר לאיתקה רווח תזרימי תפעולי (EBIDTA) מוערך של כ-3 מיליארד דולר בסיכום שלוש השנים הקרובות. לאיתקה קיים נכס מס בהיקף של כ- 2.2 מיליארד דולר, שאותו היא מתכננת לנצל כנגד תזרים המזומנים החזק מהמאגרים, כך שהיא צפויה ליהנות מתזרים של מאות מיליוני דולרים בשנה, שצפוי לאפשר לה פירעון מואץ של מסגרות המימון שנלקחו לטובת ביצוע העסקה במהלך השנים הקרובות.

עוד לפני השלמת העסקה ביצעו איתקה וקבוצת דלק עסקאות גידור על מחירי הנפט בהיקף של כ-32 מיליון חביות על ההכנסות הצפויות ממכירת נפט וגז בשלוש השנים הקרובות (כ-30% מכמות ההפקה המוערכת עד לחודש דצמבר 2022) לפי מחיר חבית ממוצע של 65 דולר. עלות עסקאות הגידור מסתכמת בכ-173 מיליון דולר. מחיר הנפט מסוג "ברנט" אגב, עמד בעת החתימה על העסקה ברמה של כ-70 דולר לחבית ומאז ירד לכ-62.5 דולר לחבית כיום.

נמשכים מגעים עם משקיעים פוטנציאליים

קבוצת דלק ניסתה בחודשים האחרונים, ללא הצלחה, לצרף שותפים לעסקה, שירכשו כ-20% ממניות איתקה תמורת סכום של עד 450 מיליון דולר. השלמת עסקת הפניקס בשבוע שעבר אפשרה לדלק להשלים את עסקת שברון גם ללא שותפים. כעת מעדכנת דלק על המשך המגעים עם משקיעים פוטנציאליים, אשר מעוניינים להשקיע באיתקה "כחלק ממהלך טרום הנפקה שהקבוצה ואיתקה מתכוונות לקדם בבורסה בלונדון". עוד ציינו בדלק כי במקביל להשלמת העסקה חתמה איתקה על הסכם שיווק והפצה ביחס לנכסי שברון הנרכשים עם ענקית האנרגיה BP לתקופה של חמש שנים.

מניית קבוצת דלק הגיבה לדיווח מהבוקר בעלייה של 2.5% והשלימה התקדמות של כ-16% בשבעת ימי המסחר האחרונים. עם זאת, מאז שהכריזה דלק על חתימת העסקה לרכישת נכסי שברון בסוף חודש מאי השנה איבדה המניה כ-20% מערכה ושוויה של דלק בבורסה הצטמק לכ-6.1 מיליארד שקל.

מנכ"ל קבוצת דלק, אסי ברטפלד, ציין היום כי "השלמת עסקת שברון, במקביל להשלמת מכירת הפניקס הם שני מהלכים חשובים ומשמעותיים באסטרטגיה של הקבוצה, להפוך מחברה מקומית לחברת אנרגיה בינלאומית מובילה. עם השלמת עסקת שברון פנינו להנפקת איתקה בבורסה בלונדון, תוך השאת ערך מקסימלי למשקיעים ומקסום התועלות בנכסים הקיימים".