הסטארט-האפ הישראלי קולו מפטר 13 עובדים מתחום הבלוקצ'יין

החברה, שמפעילה ארנק דיגיטלי לתשלומים בבתי עסק, נפרדה מכ-30% מעובדיה וסוגרת את פעילות הפיתוח באירלנד • קולו הודיעה באחרונה כי סגרה את פרויקט הבלוקצ'יין שלה

עמוס מאירי, מנכ"ל Colu / צילום :איל יצהר
עמוס מאירי, מנכ"ל Colu / צילום :איל יצהר

הסטארט-אפ הישראלי קולו (Colu) מפטר 13 עובדים בתל אביב ובחיפה, וסוגר את פעילות הפיתוח שלו באירלנד. מדובר בכ-30% ממצבת כוח-האדם של החברה, שמנתה עד לפיטורים כ-50 עובדים. הפיטורים יצאו לפועל בשבועות הקרובים, כאשר מרבית המפוטרים הם עובדי פיתוח שעבדו על פרויקט הבלוקצ'יין של החברה - אותו סגרה קולו באוגוסט האחרון. בינואר ציינה החברה כי היא מעסיקה 62 עובדים, כך שהפיטורים האלו מצטרפים לקיצוץ שהתרחש במהלך השנה.

קולו, שנוסדה בדצמבר 2014 על ידי היזמים דיויד רינג, מארק סמרגון ועמוס מאירי, המכהן כמנכ"ל החברה, גייסה בארבע וחצי שנות פעילותה כ-40 מיליון דולר ממשקיעים, ובהם קבוצת אי.די.בי, שהשקיעה בחברה 14.5 מיליון דולר, ופטריק ביירן, שהשקיע 7 מיליון דולר. כ-19 מיליון דולר גויסו בהנפקת המטבע הראשונית (ICO) של החברה בפברואר 2018.

שנה וחצי לאחר מכן, כפי שפורסם ב"גלובס", הודיעה החברה כי היא סוגרת את פרויקט הבלוקצ'יין שלה והודיעה כי תרכוש בחזרה את המטבעות שהנפיקה. החברה הודיעה כי במקום להמשיך ולפתח מטבעות בלוקצ'יין, היא תתמקד בפעילות הקיימת שלה, של "מטבעות עירוניים" שאינם מבוססים על פרוטוקול הבלוקצ'יין שפיתחה.

נכון להיום, האפליקציה של קולו היא ארנק דיגיטלי, המשמש לתשלומים בבתי עסק קטנים בארבע הערים שבהן היא פועלת. המשתמשים מטעינים לארנק הדיגיטלי שלה כסף "רגיל" באמצעות כרטיס אשראי, והסכום מומר למטבע עירוני ומאפשר להם לרכוש בבתי עסק מקומיים. בתחילה, האפליקציה הציעה הנחה בשיעור של 10% - הנחה משמעותית, שעזרה לחברה למשוך משתמשים. מאז המודל השתנה, וכעת המשתמשים מקבלים צבירה של 5% מכל קנייה. 

המודל של סבסוד הרכישות אמור היה לספק הנחה זמנית, ובעתיד להיות מוחלף במטבעות הבלוקצ'יין. לאחר ביטולם, החברה כאמור החליפה אותם במטבעות העירוניים. כך למשל, בתל אביב החברה השיקה מטבע קהילתי מקומי בשם TLV-coin, שמספק למשתמשים הנחות שונות ברכישה בבתי עסק בעיר באמצעותו.

מהחברה נמסר: "באוגוסט השנה הודיעה קולו כי תזנח את פרויקט הבלוקצ'יין וכי תשיב כספים שגויסו במסגרת הנפקת מטבע ראשונית שנערכה באוגוסט 2018. החברה הודיעה כי תמשיך בפעילות הליבה שלה: בניית כלכלה חברתית-מקומית, המאפשרת לערים ולקהילות שלהן לשמור על איתנות פיננסית. בהמשך לכך הודיעה החברה כי 13 עובדי מחלקת הבלוקצ'יין שעסקו בפיתוח הקוד הייעודי, בנייה ואכיפה של תהליכי KYC ושיווק - פוטרו".

עוד נמסר מטעם מאירי, מנכ"ל ומייסד קולו: "קולו התחילה לפעול ב-2015, התחילה את פרויקט הבלוקצ'יין ב-2017, עת שהיה הדבר מקובל ואף נתפס על ידי רבים כצעד מתבקש, לאור העובדה כי השירות שאותו מציעה החברה מבוסס מטבע דיגיטלי. עם הזמן, התברר כי תנאים רבים, מיציבות מטבע ועד לרגולציה, עוד לא הבשילו כדי לאפשר אימוץ מלא של טכנולוגית בלוקצ'יין כתשתית לפעילות של קולו. החלטנו לזנוח את הפעילות הספציפית הזו, ולהמשיך ולהתמקד בפעילות הליבה שלנו. כיום ממשיכה החברה לפתח את פעילותה בישראל ובארה"ב".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.