ניצחון לארגוני הסביבה: חיפוש פצלי שמן באורון ירד מסדר היום

מועצת מקרקעי ישראל דחתה את הדיון בנוגע לאישור חיפוש פצלי שמן באתר אורון בנגב למועד לא ידוע • המשרד להגנת הסביבה: "לקידום העסקה יהיו השלכות שליליות על מדינת ישראל והמשק"

חיפוש נפט וגז/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
חיפוש נפט וגז/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

מועצת מקרקעי ישראל נדרשה לקיים היום דיון בנושא אישור חיפוש פצלי שמן באתר אורון בנגב, אך לאור המחאה שהתעוררה, התנגדותם של ארגוני הסביבה ועמדתו של המשרד להגנת הסביבה, הנושא הוסר מסדר היום של המועצה ונדחה למועד לא ידוע. לדברי המשרד להגנת הסביבה, "העסקה שהייתה אמורה לעלות היום לדיון, מעניקה תמריץ לאחד מסוגי הדלקים הגרועים ביותר. לקידומה יהיו השלכות שליליות על מדינת ישראל והמשק".

ביום שני הגישו ארגוני הסביבה אדם טבע ודין, צלול, החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה, השל, הרשת הירוקה וגרינפיס את התנגדותם למועצת מקרקעי ישראל, וקראו להם לעצור את ההחלטה, שכן היא בבחינת "עוול היסטורי". היום, לאחר קבלת ההחלטה, אומרים באדם טבע ודין כי הם מקווים שהנושא לא נדחה אלא יוסר סופית מסדר היום של המועצה, "בתקווה שהמועצה השכילה להבין שאין מקום לאשר עסקאות המאפשרות לכרות פצלי שמן ולפגוע בפיתוח משק אנרגיה בר קיימא".

מהמשרד להגנת הסביבה, לו זכות הצבעה במועצה, נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה סבור כי העסקה שהייתה אמורה לעלות היום לדיון מעניקה תמריץ לאחד מסוגי הדלקים הגרועים ביותר, וכי לקידומה יהיו השלכות שליליות על מדינת ישראל והמשק. תהליכי כרייה, הפקה, שינוע ושימוש בפצלי שמן הופכים מקור אנרגיה זה למזהם ולהרסני ביותר, אף יותר מפחם. לכן, יש להימנע מאישור התהליך של הפקת פצלי שמן כבר בשלב מוקדם של חיפוש וחקירה לאור הנזק הפוטנציאלי החמור כל-כך לסביבה ולבריאות של תושבי ישראל. שימוש בדלקים פוסיליים מזהמים אף עומד בסתירה למחויבויות הבין-לאומיות של ישראל להפחתת פליטות גזי חממה ולמגמה העולמית של מעבר לאנרגיות מתחדשות. על המועצה, כגוף האמון על קביעת המדיניות הקרקעית, מוטלת האחריות לפעול על-פי מדיניות הממשלה בנושא ולעצור את העסקה באתר אורון - או כל עסקה אחרת הנוגעת לפצלי שמן".

הבוקר, הפנתה ח"כ מיקי חיימוביץ' שאילתה במליאת הכנסת לסגן שר האוצר, בה ביקשה ממנו למנוע את אישור חקירת פצלי השמן, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי, אך סגן השר טען שיש דיון של המשרדים ולא העלה במליאת הכנסת את עמדת משרדו. "טוב שמליאת מועצת מקרקעי ישראל נענתה לבקשתי והסירה מסדר היום את ההיתר לחיפוש וחקירת מחצב "פצלי שמן" באתר אורון", אמרה ח"כ מיקי חיימוביץ'. "שיטת חיפוש זו מזהמת וגורמת לנזקים בלתי הפיכים לסביבה ולבריאות ואנו צריכים להשקיע במעבר לאנרגיות מתחדשות במקום מזהמות".