הרשימה המשותפת והמחנה הדמוקרטי נפלו למלכודת של נתניהו

בנאומו היום בצהריים, סיכל סופית נתניהו את האפשרות לממשלת מרכז-שמאל וחידד את הפערים הקיימים בין כחול לבן לשתי מפלגות השמאל • פרשנות

אחמד טיבי מתעמת עם ראש הממשלה  / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
אחמד טיבי מתעמת עם ראש הממשלה / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

ראש הממשלה נתניהו ביצע בצהריים סיכול ממוקד כולל וידוא הריגה לאפשרות (שמראש הייתה בלתי אפשרי) של ממשלת מרכז-שמאל בתמיכה של הרשימה המשותפת. נתניהו ביקש לעלות לנאום במליאה כדי לתת עדכונים על העימות הצבאי מול הג'יהאד האיסלמי ברצועה, וניצל את ההזדמנות להזכיר את עמדת המשותפת כלפי התקיפות ברצועה ואת מאבקם בזמן צוק איתן.

נתניהו הזכיר לקול קיראות ביניים נזעמות של חברי המשותפת כי סיעת רעם-תעל דרשה בזמן צוק איתן לחקור את הצמרת הישראלית "חברי הכנסת הערבים דרשו בצוק איתן מהיוהמ"ש לפתוח בחקירה פלילית נגדי, נגד שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל בני גנץ בגין פשעי מלחמה". שמם של שר הביטחון והרמטכ"ל דאז לא הוזכרו לשווא - אלה הם שותפיו הפוטנציאלים של נתניהו, שבדקו את האפשרות לקבל את תמיכת המשותפת מבחוץ לממשלת מיעוט. חברי הכנסת הערבים קראו קריאות נגד ובראשם עופר כסיף ואחמד טיבי, כשטיבי זועק שקרן ומסית, ומתקרב לבמת הנואמים. הסדרנים הוציאו אותו וכל יתר חברי המשותפת שהיו במליאה יצאו גם הם. לצד המשותפת עמד גם חבר הכנסת ניצן הורוביץ מהמחנה הדמוקרטי שזכה בשל כך לקריאות נזעמות מחברי הכנסת מהימין.

הורוביץ ובעיקר חברי המשותפת נפלו בעיניים פקוחות לרווחה למלכודת שטמן להם נתניהו, וסייעו לו לבצע את החיסול הזה לאפשרות צירופם לקואליציה כלשהי. נתניהו, ובצדק מבחינתו, מנגן על העצב הביטחוני ועל מוטיב הנאמנות המאחדים את רובו המכריע של הציבור היהודי בישראל, ומחדד את הפערים בין כחול לבן, שותפתו האפשרית לקואליציה, לבין המשותפת אך גם המחנה הדמוקרטי.

עמיר פרץ לעומתם התנהל באופן ממלכתי לחלוטין, עודכן על המהלכים הבטחוניים אף יותר מכפי הדרוש, ובל נתפלא אם תימצא הדרך לצרפו למו"מ ולממשלת אחדות. ליברמן לעומתו עבר לתקוף את נתניהו על כך שבעבר התנגד לפעולות החיסול ועל כך שהוציא את חמאס מהמשוואה. הכל נכון, אבל במעשיו, ליברמן מוציא את עצמו מהחיבוק החם והדביק של הקונצנזוס, ובכך מתרחק מהממשלה המתהווה. והיא מתהווה. המו"מ מאחורי הקלעים נמשך, והיסודות של ההידברות והשיתוף המעשי שהונחו בעבודה בין נתניהו לראשי כחול לבן בעבר, התמצקו כעת מחדש, וגם יאיר לפיד לא יוכל להתמיד בהתנגדותו.