שולץ על הנפקת האג"ח של טבע: "הביקוש החזק ממחיש את האמון באסטרטגיה ובסיכויים הפיננסיים שלנו"

טבע הבטיחה אתמול גיוס של 2.1 מיליארד דולר בהנפקת איגרות חוב בחו"ל, לאחר שביקשה בתחילה לגייס 1.5 מיליארד דולר בלבד • האג"ח הונפקו בריבית של 7%-6% ללא ביטחונות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

חברת טבע   הבטיחה אתמול גיוס של 2.1 מיליארד דולר בהנפקת איגרות חוב בחו"ל, לאחר שביקשה בתחילה לגייס 1.5 מיליארד דולר בלבד. הגדלת היקף הגיוס התאפשרה בזכות ביקוש גבוה שקיבלה טבע לשתי סדרות האג"ח שהציעה למשקיעים במחיר מלא ושהונפקו ללא ביטחונות.

הנפקת האג"ח חולקה כאמור לשתי סדרות שונות והיא תושלם כנראה במהלך השבוע הבא. הסדרה הראשונה, בהיקף של 1 מיליארד דולר, הונפקה בריבית של 7.125% ותעמוד לפירעון ב-2025. הסדרה השנייה, בהיקף של 1 מיליון אירו (כ-1.1 מיליארד דולר), הונפקה בריבית של 6% ותיפרע גם היא ב-2025.

תמורת ההנפקה צפויה לשמש את טבע למיחזור איגרות חוב קצרות שהונפקו על ידיה בעבר. כך למשל, מתכננת טבע להשתמש בתמורה למימון הצעת הרכש בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, שהגישה לשלוש סדרות אג"ח שונות שלה (אחת הנושאת ריבית של 2.2% ושניים שנושאות ריבית של 3.65%), שיעמדו לפירעון ב-2021.

בנוסף, ישמש הגיוס לפדיון מוקדם בהיקף של 650 מיליון אירו, של סדרת אג"ח אחרת שהנפיקה החברה בעבר ושיתרתה הנוכחית עומדת על 1.66 מיליארד אירו. מדובר באג"ח שיעמדו לפירעון סופי ב-2020 ושנושאות ריבית של 0.375%. לדברי טבע, הפדיון החלקי יבוצע עוד במהלך הרבעון הרביעי של 2019.

לאחר ההנפקה המוצלחת אמר מנכ"ל טבע, קאר שולץ, כי "אנו מרוצים מאוד מתוצאת העסקה הזו. הביקוש החזק שקיבלנו מהשווקים בארה"ב ובאירופה, ממחיש בבירור את האמון שיש למשקיעים שלנו באסטרטגיה ובסיכויים הפיננסיים של טבע. עם עסקה זו והצעת הרכש ופדיון האג"ח, התאמנו את פרופיל הפירעונות שלנו לשנים הבאות עם הביצועים התפעוליים העיקריים שלנו, כאשר אנו ממשיכים להתמקד בהשגת היעדים העסקיים שלנו ויעדינו לטווח הארוך".

זינקה ב-50% בניו יורק מאוקטובר

מניית טבע נסחרה אתמול בניו יורק לפי מחיר של 10.3 דולר, המשקף לחברה שווי של כ-11 מיליארד דולר. מאז תחילת אוקטובר זינקה מניית טבע בכ-50% בבורסת ניו יורק, על רקע התקדמות בירידה במפלס החששות בשוק מפני הפגיעה האפשרית בחברה של תביעות הפיצויים בגין שימוש באופיואידים, לצד שיפור מסוים בתוצאותיה הכספיות.

הגיוס הנוכחי לא בא בהפתעה - בטבע ציינו בעבר כמה וכמה פעמים שיידרשו למחזר חוב לקראת הפירעונות הכבדים שצפויים ב-2021. בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדוחות הכספיים של החברה לאחרונה, אמר מנהל הכספים היוצא מייקל מקללן כי בטבע בו מעודדים מהמגמות האחרונות בריביות בשוק בכלל ובאג"ח של טבע בפרט. בסוף הרבעון השלישי עמד החוב של טבע על 26.9 מיליארד דולר, ירידה מ-28.7 מיליארד דולר ברבעון הקודם, בעיקר בשל פירעון סדרת אג"ח ביולי.

טבע סיכמה את הרבעון השלישי עם הכנסות של 4.26 מיליארד דולר, ירידה של 5.9% לעומת הרבעון המקביל. ההפסד הנקי החשבונאי (לפי כללי GAAP) המיוחס לבעלי המניות עמד על 314 מיליון דולר, לעומת הפסד של 273 מיליון דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, טבע רשמה רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בגובה של 637 מיליון דולר - 58 סנט למניה.  הפער בין ההפסד החשבונאי לרווח Non-GAAP כולל בין היתר הפרשה של 468 מיליון דולר שקשורה ברובה להליכים המשפטיים בתחום משככי הכאבים האופיואידים.