ההמונים בהונג קונג לקחו הפוגה מההפגנות כדי לצאת להצביע

יותר מ-1.9 מיליון תושבים, 47% מהבוחרים הרשומים, הצביעו בשעות הבוקר בבחירות המחוזיות בהונג קונג - מספר גבוה מסך המצביעים ב-2015 • המחנה הפרו-דמוקרטי, שמוביל את ההפגנות בעיר, צפוי להגדיל את כוחו

תושבים בהונג קונג עומדים בתור כדי להצביע בבחירות / צילום: Lu Binghui, רויטרס
תושבים בהונג קונג עומדים בתור כדי להצביע בבחירות / צילום: Lu Binghui, רויטרס

מספר שיא של תושבי הונג קונג הגיע היום (א') לקלפיות כדי להצביע בבחירות המחוזיות, שנתפסות כמשאל עם על ההפגנות שמתרחשות בעיר כבר כמעט שישה חודשים.

יותר מ-1.9 מיליון תושבים, 47% מהבוחרים הרשומים, הצביעו עד 15:30 שעון מקומי (9:30 שעון ישראל), כמה שעות לפני סגירת הקלפיות. המספר זה גבוה מסך המצביעים בבחירות המקבילות שנערכו ב-2015.

תושבים בהונג קונג עומדים בתור כדי להצביע בבחירות / צילום: Adnan Abidi, רויטרס
 תושבים בהונג קונג עומדים בתור כדי להצביע בבחירות / צילום: Adnan Abidi, רויטרס

עד כה, ההצבעה התנהלה ללא תקלות והפרעות בעיר, שנהנתה מסוף השבוע השקט ביותר מזה חודשים. מחוץ לכמה מהקלפיות ניצבו כוחות משטרת המהומות, ותורי המצביעים התפתלו סביב גושי בניינים.

הבחירות עוסקות בעיקר בנושאים מוניציפליים, אך ההצבעה הזו, היחידה בעיר שבהן כל הקולות שווים, נתפסת כמדד חשוב לתחושת התושבים כלפי התסיסה הפוליטית שפילגה את החברה המקומית. גם שיעור ההצבעה הגבוה משגר מסר לרשויות על ההתעוררות הפוליטית של התושבים, ועד כמה הם להוטים לסיים את המבוי הסתום הנוכחי.

"הממשלה אינה עושה מספיק", אמר יושי הון, בימאי וידאו וצלם בן 40 שהגיע להצביע עם בנו בן החמש. "הבאתי אותו כדי שילמד שאנחנו יכולים להצביע כדי לבקש שינוי". הון מתכנן להצביע עבור המועמד הפרו-דמוקרטי במחוז וואן צ'אי, והוא מעולם לא ראה תור ארוך כל כך של מצביעים.

תושבים בהונג קונג מחכים בתור כדי להצביע בבחירות / צילום: Athit Perawongmetha, רויטרס
 תושבים בהונג קונג מחכים בתור כדי להצביע בבחירות / צילום: Athit Perawongmetha, רויטרס

הנתונים הממשלתיים מראים שמאז הבחירות המחוזיות הקודמות, מספר הבוחרים הרשומים עלה מ-3.7 מיליון ל-4.1 מיליון. בפעם הראשונה, כל 452 המושבים במועצות המחויות עומדים לבחירה. מבין 1,090 המועמדים, רבים נכנסו לפוליטיקה לראשונה בחייהם, כדי להתמודד עם מועמדים שמזוהים עם הממשלה ועם בייג'ין. הסקרים מראים שרוב התושבים מאשימים את הממשלה במחאות הממושכות שדחפו את העיר למיתון כלכלי, אך ההצבעה היום תשקף ביתר דיוק את תחושת התושבים.

"אני קוראת לכל הבוחרים הרשומים לצאת ולהצביע כדי לבחור את המועמד הראוי בעיניהם לייצג את האינטרס שלהם", אמרה מנהלת העיר, קארי לאם המושמצת, אחרי שהצביעה הבוקר. "אני בטוחה שכל בוחר ייקח בחשבון את כל הגורמים בהחלטה שלו".

בוחר בשם לאם, שסירב למסור את שמו המלא, היה אחד המצביעים הראשונים בקלפי בפורטרס היל, מחוז שבו מועמד צעיר קורא תיגר על מי שמנהל את המחוז 20 שנה. "אני כאן כדי לפרוק את הכעס שלי", הוא אמר, והוסיף שאינו זוכר את הפעם האחרונה שבה חש צורך לצאת לקלפי. השנה הוא הגיע מפני ש"המפגינים הללו הפכו את העיר למקום שאי אפשר לחיות בו".

סאבינה קו, בת 53, מתמודדת בבחירות לראשונה כד להגדיל את התמיכה בדמוקרטיה במועצות המחוזיות, שאינן מחוקקות ואין להן סמכויות וטו על חקיקה, אך הן יכולות לשמש לתיווך בין האוכלוסייה והרשויות. "עד השנה לאנשים לא היה אכפת מי מייצג אותם. כעת הם דואגים יותר לחייהם ולכל מה שקורה סביבם", אמרה קו, מעצבת פנים שרוצה לשפר את ביטוחי הבריאות של האוכלוסייה. "ההשתתפות הגבוהה היא סימן טוב, שהחברה שלנו יכולה לנוע קדימה".

המחנה הפרו-דמוקרטי צפוי להגדיל השנה את כוחו. אם הוא יכפיל בערך את מספר המושבים שהוא מחזיק כעת ויגיע לרוב, תהיה לו השפעה גדולה יותר בוועדת הבחירות של 1,200 נציגים, רובם תומכי בייג'ין, שבוחרת את מנהיג העיר. הבחירות הבאות יהיו ב-2022.

הקלפיות ייסגרו ב-10.30 בלילה שעון מקומי (4.30 אחה"צ שעון ישראל) והתוצאות צפויות להתפרסם מחר.