בחירות 2020 - מועד ג' | סיקור שוטף

הזמן תם: ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה

(עדכונים שוטפים) - כדי למנוע תאריך בחירות על חג פורים, 10 במרץ, חברי הכנסת חייבים להצביע בעד חוק פיזור הכנסת ולתקן את מועד הבחירות ל-2 במרץ 2020 • המשך החקיקה יבוצע אל תוך הלילה, אך בינתיים הדיונים על ההסתייגויות מעכבים את ההצבעות

24:40

במהלך הדיון בוועדת חוק פיזור הכנסת, נושא ההסתייגויות מעכב את ההצבעות. ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו השיג את תמיכת כחול לבן בהסתייגות שהעלה, אשר תחריג מעסיקים פרטיים אשר מטפלים זרים בתחום הסיעוד עובדים בביתם. לפי ההסתייגות, אותם מעסיקים פרטיים לא יצטרכו לשלם שכר יום שבתון לעובדיהם, אשר הנם עובדים זרים ואין להם זכות הצבעה.

בתגובה, זעם חבר הכנסת אחמד טיבי. הוא קיבל בעבר הבטחה בנוגע לביטול חוק קמיניץ (הריסת בתים), אך את החוק הזה, לא ניתן לבטל ללא העברת חוק ממשלתי. מכיוון שהכנסת ה-22 מתפזרת, אין מי שיקיים את ההבטחה (לבטל את החוק) ולפיכך טיבי העלה את הנושא בראשית הערב במסגרת ההסתייגויות לחוק פיזור הכנסת, כאשר טיבי מאיים על שאר חברי הוועדה וחברי הכנסת כי הוא יתקדם ויעלה את הסתייגויות במליאה וימשוך את הזמן, עד שעות הבוקר, בהן כבר לא ניתן יהיה יותר לחוקק את חוק הפיזור. במידה וחוק הפיזור לא יעבור, תאריך הבחירות "יתקע" על ה-10 במרץ, חג הפורים, דבר ששאר הסיעות מוטרדות ממנו. כעת, מתנהל מו"מ פוליטי על השעיית חוק קמיניץ.

24:00

הזמן תם, ישראל הולכת לבחירות שלישיות. המשך החקיקה יבוצע אל תוך הלילה. 

22:23

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק התפזרות הכנסת ה-22 והקדמת הבחירות ברוב של 91 תומכים ללא מתנגדים, ואת הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23 (הוראות מיוחדות) ברוב של 93 תומכים מול 7 מתנגדים, שהם חברי ישראל ביתנו. ראש הממשלה נתניהו נעדר מן ההצבעה. כל ראשי כחול לבן נכחו במליאה בעת ההצבעה.

ח"כ יאיר לפיד אמר במהלך הדיון: "הבחירות האלה הולכות להיות פסטיבל של שנאה ואלימות וגועל. אז תדאגו שהילדים שלכם לא יהיו ליד הטלוויזיה בשלושת החודשים הקרובים, שהם לא יראו מה אומרים להם נבחרי העם. מה שהיה פעם החגיגה הדמוקרטית הגדולה הופך להיות רגע הבושה של הבית הזה. לבחירות האלה יש רק שלוש סיבות - שוחד, מרמה והפרת אמונים".

הצעת החוק עברה לדיון בוועדה המיוחדת לקראת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. בשעת חצות יפקע המנדט להשגת 61 חתימות להרכבת ממשלה בכנסת ה-22, והמשך החקיקה יבוצע אל תוך הלילה, כאשר בשעות הבוקר יודיע יו"ר הכנסת לנשיא המדינה, שלא הורכבה ממשלה בכנסת ה-22.

22:15

פחות משעתיים לפקיעת הדד-ליין לאיסוף 61 חתימות, בסיעת כחול לבן דורשים מן הליכוד שיתייצבו להצבעה ואומרים להם שאם לא תהיה במליאה נוכחות של חברי הכנסת ושרי הליכוד, הרי שהם לא יטרחו להצביע בעד חוק הפיזור, ותאריך הבחירות ישאר 10 במרץ. בשעה זו, נתניהו, ארדן, ישראל כ"ץ, גלנט, ברקת, דוד אמסלם, נפתלי בנט, אריה דרעי, שרן השכל, אלי כהן, מוטי יוגב ואביגדור ליברמן - אינם נמצאים בבניין הכנסת.

20:35

הייעוץ המשפטי לכנסת עדכן הערב שאין צורך בהשלמת החקיקה עד חצות הלילה. לפי החוק יש לבצע את איסוף 61 החתימות עד חצות, אך בכנסת אין איסוף חתימות הלילה שכן אין הסכמות פוליטיות. את חוק פיזור הכנסת על תיקון תאריך הבחירות וכספי מימון המפלגות ניתן להמשיך ולחוקק עד לרגע בו יודיע נשיא המדינה ליו"ר הכנסת שלא הוגשו לו 61 חתימות. נשיא המדינה ראובן ריבלין מתכנן לעשות זאת ביום ה' (מחר) בשעות הבוקר, כך שאת הליך החקיקה ניתן לקיים במשך כל הלילה.

בשעה זו עדיין נעדרים ממשכן הכנסת מספר פוליטיקאים בכירים, כמו ראש הממשלה נתניהו, השרים גלעד ארדן, נפתלי בנט, אריה דרעי, משה כחלון, ישראל כ"ץ ויובל שטיייניץ. גם חברי הכנסת אביגדור ליברמן ודוד אמסלם אינם נוכחים בכנסת.

17:10

הוועדה המסדרת של הכנסת אישרה ברוב קולות את חוק פיזור הכנסת, ובתוכו גם חוק מימון המפלגות, וכעת יעלה להצבעה בקריאה ראשונה במליאה. ח"כ היחיד שהתנגד להצבעה, היה ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, שטען כי אין צורך להעלות את יחידת המימון לבחירות וכי הוא דורש שיום השבתון ינתן רק לאותם הבוחרים אשר יציגו אישור שהצביעו בפועל. סיעת ש"ס, אשר לפני כמה ימים הוציאה הודעה, שהיא תתנגד להגדלת יחידות המימון, הצביעה בעד הצעת החוק. חברי הכנסת מטעם ש"ס אישרו את הגדלת המימון.

16:20

מהליכוד נמסר בתגובה: "כחול לבן בבולמוס של ספינים, אחרי שהכשילו בכל דרך אפשרית ממשלת אחדות ונכשלו בהקמת ממשלת מיעוט עם אחמד טיבי ואיימן עודה. נותרו עוד כמה שעות. אם כחול לבן יסכימו להחיל את הריבונות על בקעת הירדן והיישובים ביהודה ושומרון, ניתן להקים ממשלה מיד ולמנוע בחירות".

התגובה לא ברורה שכן המידע על ההתייעצויות שמקיים נתניהו הגיע מגורמים במפלגת הליכוד, ומה שמעניין יותר הוא הצבת עוד תנאי לכחול לבן - הסכמה להחלת הריבונות על ההתנחלויות, לא רק על הבקעה, שם יש קונצנזוס אלא על ההתנחלויות כולן. כחול לבן לא יוכלו להסכים לתנאי כזה, והליכוד בהודעתו, מקטין לכן את הסיכוי הקלוש ממילא להסכמה כלשהיא.

15:50

בצהריים דיווחנו כי הצעת נתניהו שלא ליישם את זכותו לבקש חסינות, אך לא לוותר עליה רשמית, נדחתה על ידי כחול לבן. הליכוד הגיב לדחייה במסרים כי המהלכים הסתיימו והדרך לבחירטת סלולה. בשעה האחרונה התבקשו ראשי כחול לבן להמתין להתייעצות פנימית של נתניהו בסוגיית החסינות. עדיין לא ברור אם מדובר בכוונה אמיתית או בתרגיל. בכל מקרה גם אם הסוגיה הזו תיפתר, יש עדיין נושאים לסגור והזמן עד לחצות, מועד פקיעת מנדט הכנסת, מתקצר.

13:50

"שחקני הפוקר הרימו ידיים", זה היה נוסח ההודעה שקיבלנו בתשובה לשאלה על תמונת המצב היום בצהריים. המאמצים כשלו, ואם לא יקרה משהו דמיוני, הבחירות יצאו לדרך, בחירות שלישיות בתוך שנה.

הניסיון האחרון, כך נראה, להגיע בכל זאת להסכמות בין הליכוד לכחול לבן, היה אמש (ג'), עם שתי נוסחאות שהציעו הליכוד ואחד מהפוליטיקאים המתווכים. הצעה אחת ניסתה לפתור את פלונטר החסינות. נתניהו סירב לדרישת גנץ להבטיח כי לא יפעל להסרת חסינותו, ועבור גנץ זהו קו אדום (קו שהציב לו למעשה יאיר לפיד שביקש בכך להוכיח את כוונותיו הלא טהורות של נתניהו).

לפי הנוסחה שהוצעה, נתניהו לא יכריז רשמית על ביטול הכוונה להסיר חסינות, אבל בפועל לא יעשה כן, ואם יעשה, יבוטל ההסכם. ההצעה הסתמכה על התקרבות המועד האחרון שנתניהו יכול לבקש את החסינות, בעוד כשבועיים. בכחול לבן התלבטו, חלק הסכימו, חלק אמרו שמאוחר מדי וחלק מגזרת לפיד, התנגדו ואמרו כי זו התבזות בפני קהל הבוחרים. ההתנגדות התקבלה.

הצעה שנייה שעלתה הייתה בעצם להרוויח עוד זמן, על-ידי הסכמה להטלת הרכבת הממשלה על אישיות מוסכמת, ברוב של 61 כפי שקובע החוק. לפי ההצעה, האישיות תהיה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, והוא יתחייב כי יפעל אך ורק להקמה של ממשלת אחדות ויפנה את מקומו לראשות הממשלה בהתאם להסכמות שיושגו. יאמר כי ההצעה הזו נשקלת כבר כמה ימים, אדלשטיין עצמו בדק את היתכנותה וקיבל תמיכה מהמחנה הדמוקרטי וממפלגות אחרות. אבל בכחול לבן אומרים כי אדלשטיין יהיה כלי משחק של נתניהו ומה כבר ניתן להשיג אחרי משא-ומתן שנמשך מאז ספטמבר.

במהלך הלילה נמשכו עוד שיחות טלפון, אבל לא נרשמה פריצת דרך, ולפני הצהריים פחות או יותר נדמו הקווים, ומערכת הבחירות תיפתח הלילה רשמית.

האווירה בכנסת היא אווירת נכאים, אפילו מהטחת ההאשמות עייפו במפלגות, והמופע השבועי של ליברמן בישיבת הסיעה, חזר על עצמו עם תגובות צפויות של הרשימה המשותפת והנפגעים האחרים מדבריו.

13:40 

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כינס מסיבת עיתונאים בחדר סיעתו בכנסת ואמר כי שתי המפלגות הגדולות - כחול לבן והליכוד - אשמות במצב.

לדבריו, "שתי המפלגות הגדולות, שיחד יש להן 65 מנדטים, נושאות באחריות. את הליכוד עניין לא ממשלה רחבה ולא צרה, אלא ממשלת 61 ללא ישראל ביתנו".

לדברי ליברמן, ישראל ביתנו התנהלה באחריות. "לא פסלנו אף אחד, אך אמרנו שלא ניכנס לממשלה כדי לשבת על כיסא אלא כדי להוביל שינויים", אמר. "פרשתי ממשרד הביטחון בגלל מדיניות הכניעה לטרור. הפקירו את תושבי הדרום".

ליברמן גם לא חסך מילים קשות מסיעת כחול לבן. "כחול לבן התנהלו בצורה מחפירה ורימו את הבוחרים שלהם", אמר בהתייחסו לחיזור של כחול לבן אחרי המפלגות החרדיות.

12:15

לדברי יו"ר כחול לבן בני גנץ, הביקורת על מערכות אכיפת החוק חשובה מאוד, והוא כרמטכ"ל היה נשען על הפרקליטים. "אם המערכת המשפטית לא תהיה בבקרה עצמית עמוקה, נקבל מערכת שתצא מאיזון. המרחק בין ביקורת להשתלחות גדול, והמרחק בין השתלחות להסתה קטן מאוד". 

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
 בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

12:00

מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק הפרטית לפיזור הכנסת ה-22 וקביעת תאריך לבחירות לכנסת ה-23. הוועדה המסדרת תכונס בשעה 12:00 לדיון בהקמת הוועדה המיוחדת. בעת ההצבעה במליאת הכנסת שבעת חברי הכנסת של ישראל ביתנו נמנעו. ח"כ אביגדור ליברמן נעדר מן ההצבעה.

11:35

בליכוד הכריעו: הולכים לפריימריז ב-26 בדצמבר.

11:23

מסתמן: הפריימריז לראשות הליכוד ייערכו ב-26 בדצמבר, בכפוף להיתכנות לוגיסטית.

10:55

במקביל לעבודה על חוק פיזור הכנסת כינסה הבוקר ח"כ רויטל סוויד (העבודה) פורום של בכירי עולם המשפט לשעבר לדיון בשמירה על שלטון החוק. שופט העליון לשעבר, ומי שהיה היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין הביע תהיה על אי פתיחת חקירה נגד נתניהו בנושא הצוללות. "בכל הפורומים הביטחוניים שאני ישבתי בהם, מעולם לא היה מצב בו שר בטחון נותר ללא עדכון בנושא כזה" אמר רובינשטיין.

שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן טען בדבריו שאפילו מנדלבליט, לפני שהיה ליועץ המשפטי לממשלה, חשב שתופרים לו תיק. הוא המשיך וציין שהפרקליטות היא הגוף שמקבל בישראל חסינות מעשית.

פרקליט המדינה לשעבר משה לדור ציין כי נתניהו מנצל את יוקרתו ומעמדו ואת זמן האוויר שכלי התקשורת נותנים לו כדי להשתלח ברשויות אכיפת החוק, כאשר לא טרח לטפל בבעיות הקיימות במערכות מזה עשר שנים: "הוא מעלה אירועים שקרו לפני שנים שאין להם קשר אליו ומנצל את זה כדי לפגוע בהם".

10:28

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ ניסנקורן אישרה את הפטור מחובת הנחה, כדי שניתן יהיה לקדם את ההצעה הפרטית עוד היום. החוק יעבור להצבעה בקריאה טרומית במליאה.

10:05

הדיון בוועדה המסדרת של הכנסת לפיזור הכנסת ה-22 החל בקריאה של ח"כ אבי ניסנקורן לשאר חברי הכנסת לכבד את הפורום ולהתחשב בכך שמדובר באירוע חריג ביותר, אשר רוב יושבי משכן הכנסת לא היו רוצים להימצא בו.

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו הציע בפתח הישיבה לבטל את יום השבתון לאנשים שהחליטו לא להצביע, ואותם מועסקים במשק שאינם בעלי זכות הצבעה.

חברי הכנסת מיקי זהר ואבי ניסנקורן השיבו לו כי בעת הזו מעבירים דברים רק בהסכמות רחבות, וכי לא ניתן לשנות את הכללים יותר משכבר מטים אותם.

09:00

הכנסת ה-22 מתפזרת הלילה בחצות 69 ימים אחרי שהושבעה. למרבה המבוכה של הזירה הפוליטית הישראלית, זו לא הכנסת הקצרה בתולדות המדינה, כי אם השנייה הקצרה ביותר. הכנסת ה-21 שברה את השיא כאשר פוזרה בחוק יזום תוך 30 ימים.

חוק יסוד הממשלה קובע כי אם אף אחד מן הצדדים לא מצליח להרכיב ממשלה, וגם לא חבר כנסת אחר פוטנציאלי (בתקופת 21 הימים, השלב השלישי), הרי שהבחירות יערכו פעם נוספת בתוך 90 ימים. כדי למנוע תאריך בחירות על יום חג פורים, העשירי במרץ, חייבים חברי הכנסת להתכנס היום ולהספיק עד לשעת חצות לתקן את מועד הבחירות ולהזיזו קדימה ל-2 במרץ 2020.

במסגרת תיקון החוק, משנים חברי הכנסת גם את אופן מימון המפלגות ומוסיפים תקציב לשימושם במערכת הבחירות הבאה.

הנה ההליך הצפוי בכנסת ב-12 השעות הקרובות:

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן תתכנס בשעה 09:30 לדיון במתן פטור מחובת הנחה להצעת חוק התפזרות הכנסת ה-22, ולהצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23.

בשעה 11:00 בבוקר מליאת הכנסת תדון ותצביע על הצעות החוק בקריאה טרומית, שכן מדובר בהצעת חוק פרטית.

לאחר מכן, הוועדה המסדרת תאשר הקמת ועדה מיוחדת שתדון בהצעות החוק לרבות הרכב חברי הוועדה ומליאת הכנסת תאשר בהצבעה את הקמת ואת הרכב הוועדה המיוחדת.

בשעת הצהריים, מליאת הכנסת תדון ותאשר את הצעות החוק בקריאה ראשונה. ולאחר מכן, הוועדה המיוחדת תכונס על מנת להכין את הצעות החוק להצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. מליאת הכנסת תדון ותצביע על הצעות החוק בקריאה שנייה ושלישית.

להצעת החוק יש רוב של הליכוד וכחול לבן, אולם יתכן שסיעות כמו ש"ס וישראל ביתנו יתנגדו לחלקים של שינוי מימון הבחירות.

יצוין כי על פי חוות-הדעת של עו"ד איל ינון, היועמ"ש של הכנסת, שרשרת מעשי החקיקה בהצעת חוק התפזרות הכנסת צריכים להסתיים לפני חצות הלילה. בנוסף, על הוועדה לקבל היתר מיוחד מיו"ר הכנסת על מנת להתכנס במקביל לדיוני מליאת הכנסת.